ČÁST DESÁTÁ
Čl. X
Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., se mění takto:
1. § 15 včetně poznámky pod čarou č. 6 zní:
"§ 15
Pro potřeby spojené s koordinací a realizací hospodářské a sociální soudržnosti se zřizují regiony, jejichž územní vymezení je totožné s územními statistickými jednotkami NUTS 26) (dále jen "region soudržnosti"). Jedná se o tyto regiony soudržnosti:
a) Praha, vymezený územím hlavního města Prahy,
b) Střední Čechy, vymezený územím Středočeského kraje,
c) Jihozápad, vymezený územím Jihočeského a Plzeňského kraje,
d) Severozápad, vymezený územím Karlovarského a Ústeckého kraje,
e) Severovýchod, vymezený územím Libereckého, Královéhradeckého a Pardubického kraje,
f) Jihovýchod, vymezený územím Jihomoravského kraje a kraje Vysočina,
g) Střední Morava, vymezený územím Olomouckého a Zlínského kraje,
h) Moravskoslezsko, vymezený územím Moravskoslezského kraje.
6) Sdělení Českého statistického úřadu č. 228/2004 Sb., o aktualizaci Klasifikace územních statistických jednotek (CZ-NUTS).".
2. § 16 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 6a a 6b zní:
"Regionální rada regionu soudržnosti
§ 16
(1) V regionech soudržnosti se zřizují:
a) Regionální rada regionu soudržnosti Praha, se sídlem v Praze,
b) Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy, se sídlem v Praze,
c) Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad, se sídlem v Českých Budějovicích,
d) Regionální rada regionu soudržnosti Severozápad, se sídlem v Ústí nad Labem,
e) Regionální rada regionu soudržnosti Severovýchod, se sídlem v Hradci Králové,
f) Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod, se sídlem v Brně,
g) Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava, se sídlem v Olomouci,
h) Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, se sídlem v Ostravě.
(2) Regionální rada regionu soudržnosti (dále jen "Regionální rada") je právnickou osobou.
(3) Regionální rada je řídícím orgánem6a) Regionálního operačního programu pro příslušný region soudržnosti.
(4) Orgány Regionální rady jsou výbor Regionální rady (dále jen "výbor"), předseda Regionální rady (dále jen "předseda") a úřad Regionální rady (dále jen "úřad").
(5) Na vztah státu a Regionální rady se při činnostech upravených zákonem vztahují ustanovení o přenesené působnosti krajů obdobně6b).
6a) Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 ze dne 21. června 1999 o obecných ustanoveních o strukturálních fondech.
6b) Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.".
3. Za § 16 se vkládají nové § 16a až 16g, které včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 6c až 6f znějí:
"§ 16a
Regionální rada hospodaří podle vlastního rozpočtu za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem6c) a zajišťuje výkon finanční kontroly podle zvláštního právního předpisu6d). Hospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok přezkoumává podle zvláštního právního předpisu6e) Ministerstvo financí.
§ 16b
Příjmy rozpočtu Regionální rady tvoří zejména:
a) dotace ze státního rozpočtu na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie,
b) dotace z rozpočtů krajů na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie,
c) dotace z rozpočtů krajů na činnost Regionálních rad,
d) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv,
e) přijaté peněžité dary a příspěvky,
f) přijaté půjčky, úvěry a návratné finanční výpomoci,
g) úroky z vkladů, penále a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Regionální rady.
§ 16c
Z rozpočtu Regionální rady se hradí zejména:
a) výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a závazky vyplývající pro Regionální radu z plnění povinností uložených jí zákony,
b) výdaje na vlastní činnost Regionální rady,
c) splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných finančních výpomocí,
d) sankce za porušení rozpočtové kázně.
Výbor
§ 16d
(1) Členy výboru volí ze svých členů zastupitelstva krajů, které tvoří region soudržnosti. Je-li region soudržnosti tvořen jedním krajem, má výbor 15 členů. Je-li region soudržnosti tvořen více kraji, je každý kraj ve výboru zastoupen 8 členy.
(2) Výbor vykonává své pravomoci i po ukončení volebního období zastupitelstev krajů až do zvolení nového výboru.
(3) Funkce člena výboru je veřejnou funkcí6f).
(4) Výbor rozhoduje usnesením.
(5) V případě regionu soudržnosti tvořeného jedním krajem je výbor usnášeníschopný, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů výboru. K přijetí usnesení je v tom případě třeba nadpoloviční většiny hlasů všech členů výboru.
(6) V případě regionu soudržnosti tvořeného z více krajů je výbor usnášeníschopný, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů výboru zvolených v jednotlivých krajích tvořících region soudržnosti zvlášť. K přijetí usnesení je v tom případě třeba nadpoloviční většina hlasů všech členů výboru zvolených v jednotlivých krajích tvořících region soudržnosti zvlášť. Není-li tímto způsobem přijato usnesení, výbor ustanoví dohodovací komisi složenou ze 2 členů výboru z každého kraje, která předloží návrh řešení sporné otázky výboru k novému projednání.
(7) Výbor se schází podle potřeby, nejméně však jednou za 3 měsíce.
(8) Další podrobnosti jednání a rozhodování výboru stanoví jednací řád výboru.
§ 16e
(1) Výbor jedná a rozhoduje o věcech spojených s realizací Regionálního operačního programu, zejména pak schvaluje:
a) realizační a řídící dokumentaci Regionálního operačního programu,
b) opatření, týkající se publicity a informovanosti o Regionálním operačním programu,
c) výběr projektů, kterým Regionální rada poskytne dotaci či návratnou finanční výpomoc,
d) výroční a závěrečnou zprávu o realizaci, případně i další zprávy a podklady spojené s realizací Regionálního operačního programu,
e) další záležitosti, pokud tak stanoví jednací řád výboru.
(2) Výboru je vyhrazeno schvalování rozpočtu Regionální rady a závěrečného účtu Regionální rady.
§ 16f
(1) Výbor volí a odvolává z řad svých členů předsedu a místopředsedy. Počet místopředsedů se stanoví tak, aby každý kraj byl ve výboru zastoupen buď předsedou výboru nebo místopředsedou.
(2) Předseda je statutárním orgánem Regionální rady a zastupuje ji navenek. Ze své činnosti je odpovědný výboru.
(3) Předseda svolává a řídí zasedání výboru.
(4) Předsedu v jeho nepřítomnosti zastupuje místopředseda. Je-li zvoleno více místopředsedů, předsedu zastupují místopředsedové v pořadí stanoveném výborem.
§ 16g
(1) Výkon funkce člena výboru je neslučitelný s funkcí ředitele a s pracovním poměrem vůči Regionální radě.
(2) V případě střetu zájmů u předsedy, místopředsedy a člena výboru se postupuje podle zvláštního právního předpisu6b).
6c) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
6d) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
6e) Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.
6f) § 2 odst. 1, § 124 a 206 zákoníku práce.".
4. § 17 včetně nadpisu zní:
"§ 17
(1) Úřad je výkonným orgánem Regionální rady, který zabezpečuje veškeré úkoly spojené s funkcí řídícího orgánu Regionálního operačního programu s výjimkou těch záležitostí, které jsou svěřeny výboru podle § 16e.
(2) Úřad dále plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Regionální rady.
(3) V čele úřadu stojí ředitel úřadu (dále jen "ředitel"). Ředitele jmenuje a odvolává výbor na návrh předsedy; jmenování zakládá pracovní poměr k Regionální radě. Ředitel je podřízen předsedovi.
(4) Ředitel
a) plní vůči zaměstnancům Regionální rady funkci statutárního orgánu zaměstnavatele,
b) stanoví platy zaměstnancům Regionální rady v souladu s odstavcem 6,
c) je nadřízeným všech zaměstnanců Regionální rady a kontroluje jejich činnost.
(5) Organizační strukturu, počet zaměstnanců a rozpočet úřadu stanoví výbor.
(6) Na postavení, práva a povinnosti zaměstnanců Regionální rady se vztahují ustanovení zákona o úřednících územních samosprávných celků obdobně.".
Čl. XI
Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona přecházejí na Regionální rady regionů soudržnosti práva a závazky plynoucí z činnosti Regionální rady zřízené pro jednotlivé regiony soudržnosti podle dosavadní právní úpravy.