Zákon o obranné standardizaci, katalogizaci a státním ověřování jakosti výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu a o změně živnostenského zákona - HLAVA IV - STÁTNÍ OVĚŘOVÁNÍ JAKOSTI

Předpis č. 309/2000 Sb.

Znění od 1. 1. 2015

309/2000 Sb. Zákon o obranné standardizaci, katalogizaci a státním ověřování jakosti výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu a o změně živnostenského zákona

HLAVA IV

STÁTNÍ OVĚŘOVÁNÍ JAKOSTI

§ 17

Obecná ustanovení

(1) Státním ověřováním jakosti Úřad zjišťuje na žádost odběratele, zda dodavatel plní požadavky na jakost vyplývající ze smlouvy, a sice, zda

a) výrobek nebo služba se shoduje s požadavky stanovenými v této smlouvě,

b) dodavatel poskytuje záruky na jakost výrobku nebo služby stanovené v této smlouvě,

c) dodavatel je schopen plnit další požadavky stanovené odběratelem v této smlouvě.

(2) Odběratelem se rozumí ministerstva, jiné správní úřady, kraje, příslušné orgány NATO, obdobné úřady nebo orgány členských států NATO nebo obdobné úřady nebo orgány jiných států.

Působnost Úřadu při státním ověřování jakosti

§ 18

Úřad k zajištění státního ověřování jakosti jménem státu uzavírá

a) dohody o uznávání a provádění státního ověřování jakosti s příslušnými orgány NATO, obdobnými úřady nebo orgány členských států NATO nebo obdobnými úřady nebo orgány jiných států, nebo

b) dohody o provádění státního ověřování jakosti na konkrétní výrobky nebo služby s odběrateli, pokud s nimi Úřad nemá uzavřenou dohodu podle písmene a).

§ 19

(1) Úřad je povinen v rámci státního ověřování jakosti provést u dodavatele na území České republiky

a) odborný dozor nad jakostí (dále jen "odborný dozor"),

b) konečnou kontrolu výrobku nebo služby (dále jen "konečná kontrola"),

c) audity jakosti,

pokud tak stanoví smlouva mezi odběratelem a dodavatelem.

(2) Úřad je oprávněn, na základě žádosti odběratele, požádat obdobný úřad nebo orgán členského státu NATO nebo obdobný úřad nebo orgán jiného státu o státní ověřování jakosti v případě, že výrobek je vyráběn nebo služba poskytována na jeho území a odebírá je odběratel z České republiky.

Provádění státního ověřování jakosti

§ 20

(1) Úřad provádí státní ověřování jakosti na základě žádosti odběratele.

(2) Žádost předkládá odběratel ve dvojím vyhotovení nejméně 40 dnů před zahájením výroby výrobku nebo poskytování služby.

(3) Žádost o státní ověřování jakosti obsahuje

a) výsledek analýzy rizik výrobku nebo služby,

b) návrh požadovaného rozsahu státního ověřování jakosti,

c) dokumentaci výrobku nebo služby schválenou odběratelem, případně další dokumentaci, pokud je součástí smlouvy s dodavatelem, (dále jen "dokumentace"),

d) návrh smlouvy s dodavatelem,

e) zmocnění Úřadu k vyřízení žádostí dodavatele o povolení

1. odchylky výrobku nebo služby od dokumentace,

2. výjimky z požadavků na jakost výrobku nebo služby stanovených ve smlouvě,

3. změny na výrobku nebo službě oproti dokumentaci.

(4) Povolení odchylky výrobku nebo služby od dokumentace se vztahuje na omezené množství výrobků nebo služby nebo na časově omezené období. Povolení se uděluje před zahájením výroby nebo poskytováním služby. Povolení odchylky nemá za následek změnu dokumentace.

(5) Povolení výjimky z požadavků na jakost umožňuje, aby Úřad vydal osvědčení o jakosti a kompletnosti i na výrobky nebo služby, které nejsou shodné s požadavky v dokumentaci. Povolení výjimky nemá za následek změnu dokumentace.

(6) Povolení změny na výrobku nebo službě se vtahuje na všechny další vyráběné výrobky nebo poskytované služby. Změna je úprava trvalé povahy, která se zaznamenává v dokumentaci a schvaluje se před zahájením výroby výrobku nebo poskytováním služby.

§ 21

(1) Úřad, po obdržení žádosti o státní ověřování jakosti, projedná a dohodne s odběratelem navrhovaný rozsah státního ověřování jakosti pro výrobek nebo službu, podmínky pro provádění státního ověřování jakosti, požadavky kladené na dodavatele, výsledek analýzy rizik výrobku nebo služby a rizik dodavatele a rozsah zmocnění Úřadu k vyřízení žádostí dodavatele o povolení odchylek, výjimek a změn uvedených v § 20 odst. 3 písm. e). Dohodnuté požadavky, podmínky a rozsah státního ověřování jakosti včetně jednotlivých zmocnění mohou být měněny jen se souhlasem Úřadu.

(2) Analýzu rizik dodavatele zpracovává Úřad.

(3) Úřad vydá do 30 dnů po obdržení žádosti rozhodnutí

a) o provedení státního ověřování jakosti, nebo

b) o přerušení řízení o žádosti, jestliže žádost o státní ověřování jakosti neobsahuje náležitosti uvedené v § 20 odst. 3, anebo

c) o neprovedení státního ověřování jakosti s uvedením důvodů.

(4) Podmínkou pro vydání rozhodnutí podle odstavce 3 písm. a) je, že odběratel předá Úřadu ověřenou kopii smlouvy s dodavatelem, ve které je uveden rozsah státního ověřování jakosti, požadavky k jeho zabezpečení a podmínky pro činnost Úřadu u dodavatele a subdodavatelů, které souvisejí se státním ověřováním jakosti.

(5) Proti rozhodnutí o neprovedení státního ověřování jakosti nelze podat opravný prostředek.

§ 22

Rozhodnutí o provádění státního ověřování jakosti pozbývá platnosti, pokud odběratel změnil bez souhlasu Úřadu požadavky, podmínky a rozsah státního ověřování jakosti včetně jednotlivých zmocnění dohodnuté podle § 21 odst. 1.

§ 23

Náhrada za provádění státního ověřování jakosti

(1) Úřad provede odběrateli státní ověřování jakosti za finanční úhradu. Výši finanční úhrady stanoví po dohodě s odběratelem, nejvýše však 2 % z ceny výrobků nebo služeb, podle rozsahu státního ověřování jakosti, charakteru a množství výrobků nebo služeb pořizovaných odběratelem. Finanční úhrada za provedení státního ověřování jakosti je příjmem státního rozpočtu.

(2) Úřad provede státní ověřování jakosti odběratelům bezplatně, pokud tak stanoví dohoda uzavřená Úřadem podle § 18.

Odborný dozor

§ 24

(1) Odborný dozor je činnost, kterou Úřad ověřuje, zda procesy dodavatele, jejichž výsledkem je výrobek nebo služba, se uskutečňují v souladu s požadavky odběratele stanovenými ve smlouvě s dodavatelem a zabezpečují dosažení požadované jakosti výrobku nebo služby.

(2) Odborný dozor se provádí po celou dobu plnění smlouvy uzavřené mezi odběratelem a dodavatelem.

§ 25

Úřad při provádění odborného dozoru kontroluje

a) provádění vstupní kontroly materiálu a subdodávek,

b) zda se jednotlivé výrobky vyrábějí nebo služby poskytují podle dokumentace a zda se uskutečňují všechny předepsané kontroly technických parametrů výrobku v průběhu výroby nebo služby v průběhu jejího poskytování,

c) řízení procesů dodavatele,

d) dodržování metrologického řádu, zejména předepsané přezkušování měřidel, přístrojů a zkušebních zařízení,

e) průběh interních auditů dodavatele, jejich vyhodnocování a realizaci přijatých opatření,

f) činnost dodavatele při nakládání s výrobky a jejich částmi, které nejsou shodné s dokumentací,

g) nápravu zjištěných nedostatků,

h) činnost v oblasti řízení dokumentace systému jakosti dodavatele,

i) zajištění identifikovatelnosti výrobku nebo služby v průběhu výroby výrobku nebo poskytování služby,

j) skladování hotových výrobků a manipulaci s nimi,

k) zda počet vadných výrobků nepřekročí v průběhu výroby nebo poskytování služby smluvně stanovený počet,

l) další činnosti dodavatele podle požadavků odběratele vyplývající ze smlouvy.

§ 26

(1) Zjistí-li Úřad v průběhu odborného dozoru u dodavatele

a) nedostatky v systému jakosti, které ohrožují jakost výrobku nebo služby,

b) nedostatky v procesech, které ohrožují jakost výrobku nebo služby,

c) nedostatky u výrobku v průběhu výroby nebo u služby v průběhu jejího poskytování,

d) další nedostatky, které ohrožují jakost výrobku nebo služby,

přeruší odborný dozor a písemně o tom vyrozumí dodavatele a odběratele. Dodavatele zároveň vyzve k nápravě a odstranění zjištěných nedostatků.

(2) V případě, že Úřad přeruší odborný dozor z důvodu nedostatků uvedených

a) v odstavci 1 písm. a) a d), neprovede konečnou kontrolu u výrobků nebo služeb, které byly vyráběny nebo poskytovány před i v průběhu přerušení odborného dozoru, a to až do doby, než dodavatel prokáže Úřadu shodu těchto výrobků nebo služeb s požadavky stanovenými ve smlouvě,

b) v odstavci 1 písm. b),

1. neprovede konečnou kontrolu u výrobků nebo služeb, na kterých byly před přerušením odborného dozoru provedeny výrobní činnosti, které jsou příčinou tohoto přerušení, pokud dodavatel neprokáže Úřadu shodu těchto výrobků nebo služeb s požadavky stanovenými ve smlouvě,

2. neprovede konečnou kontrolu u výrobků nebo služeb, na kterých byly v době přerušení provedeny výrobní činnosti, které jsou příčinou tohoto přerušení,

3. vyžádá na dodavateli, aby prokázal, že na výrobcích nebo službách, u kterých již byla provedena konečná kontrola, se zjištěné nedostatky neprojevily,

c) v odstavci 1 písm. c),

1. neprovede konečnou kontrolu u výrobků nebo služeb, pokud nedostatky nejsou dodavatelem odstraněny a dodavatel neprokáže shodu výrobků nebo služeb s požadavky stanovenými ve smlouvě,

2. vyžádá na dodavateli, aby prokázal, že na výrobcích nebo službách, u kterých již byla provedena konečná kontrola, se zjištěné nedostatky nevyskytují.

(3) Úřad pokračuje v odborném dozoru na žádost dodavatele, který písemně doloží způsob odstranění zjištěných nedostatků a prokáže, že opatření učiněná k nápravě jsou dostatečná.

Konečná kontrola

§ 27

(1) Konečnou kontrolou Úřad ověřuje shodu výrobku nebo služby s požadavky stanovenými odběratelem ve smlouvě s dodavatelem.

(2) Úřad vydá osvědčení o jakosti a kompletnosti pouze na výrobky a služby, u kterých dodavatel prokázal shodu s požadavky stanovenými ve smlouvě.

§ 28

Osvědčení o jakosti a kompletnosti obsahuje

a) údaje o odběrateli a dodavateli,

b) číslo smlouvy nebo objednávky mezi odběratelem a dodavatelem,

c) potvrzení dodavatele o shodě výrobků nebo služeb s požadavky vyplývajícími ze smlouvy,

d) údaje o výrobku nebo službě, jimiž jsou zejména název výrobku nebo služby, výrobní číslo a množství,

e) číslo dokumentace, která je součástí smlouvy,

f) potvrzení Úřadu o shodě výrobků nebo služeb s požadavky vyplývajícími ze smlouvy,

g) další údaje stanovené Úřadem po dohodě s odběratelem.

§ 29

(1) Zjistí-li Úřad při konečné kontrole

a) že výrobky nebo služby nejsou shodné s požadavky uvedenými v dokumentaci,

b) že nebyl dodržen stanovený postup výroby výrobku nebo poskytování služby,

c) že dodavatel nedodržel lhůty pro zavedení změn do výroby stanovené ve smlouvě,

d) překročení počtu vadných výrobků stanoveného ve smlouvě,

e) nedostatky v metrologickém zajištění výroby,

f) další nedostatky v činnosti dodavatele při výrobě výrobku nebo poskytování služby,

přeruší konečnou kontrolu a písemně o tom vyrozumí dodavatele a odběratele. Dodavatele zároveň vyzve k nápravě zjištěných nedostatků.

(2) Úřad pokračuje v konečné kontrole na požádání dodavatele, který písemně doloží způsob odstranění všech nedostatků a prokáže, že opatření učiněná k nápravě jsou dostatečná a účinně vedou k dosažení shody.

(3) Konečnou kontrolu Úřad neprovádí v době přerušení odborného dozoru.

Audity jakosti

§ 30

(1) Audity jakosti u dodavatele Úřad zjišťuje, zda

a) jeho systém jakosti, nebo

b) jakost jeho procesů, anebo

c) jakost výrobku jím vyráběného nebo služby jím poskytované

splňují požadavky odběratele stanovené ve smlouvě.

(2) Úřad provádí audity jakosti uvedené v odstavci 1

a) na žádost odběratele v rozsahu a na základě smlouvy mezi dodavatelem a odběratelem nebo smlouvy o provedení auditu jakosti uzavřené mezi dodavatelem a Úřadem,

b) na žádost dodavatele v rozsahu a na základě smlouvy o provedení auditu jakosti uzavřené mezi dodavatelem a Úřadem.

(3) O provedeném auditu jakosti vydá Úřad dodavateli zprávu. Ve zprávě uvede výsledek provedeného auditu jakosti s výrokem "vyhovující" nebo "nevyhovující" a zároveň uvede zjištěné nedostatky.

(4) V případě nevyhovujícího výsledku provedeného auditu jakosti může Úřad stanovit dodavateli lhůtu k odstranění nedostatků. Lhůta k odstranění nedostatků může být stanovena maximálně na dobu 12 měsíců. Pokud dodavatel nedostatky odstraní, může po uplynutí stanovené lhůty požádat Úřad znovu o provedení auditu jakosti a zároveň uvede, jakým způsobem nedostatky odstranil.

(5) U provedeného auditu systému jakosti, pokud je jeho výsledek vyhovující, vydá Úřad dodavateli ke své zprávě osvědčení o shodě systému jakosti s požadavky odběratele a stanoví dobu jeho platnosti.

§ 31

Osvědčení o shodě systému jakosti s požadavky odběratele obsahuje

a) číslo osvědčení,

b) název dodavatele,

c) stanovení shody systému jakosti,

d) dobu platnosti,

e) datum vydání, razítko a podpis ředitele Úřadu.

§ 32

Působnost správního řádu

Úřad při svém rozhodování postupuje podle správního řádu, nestanoví-li tento zákon jinak.

Skrýt změny zákona Legenda text přidán text vypuštěn
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).