Zákon o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) - HLAVA II - PŘEDMĚT A ZPŮSOBY PODPORY

Předpis č. 130/2002 Sb.

Vyhlášené znění

130/2002 Sb. Zákon o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje)

HLAVA II

PŘEDMĚT A ZPŮSOBY PODPORY

§ 3

Předmět podpory

(1) Podporu výzkumu a vývoje včetně infrastruktury lze poskytnout jen v rozsahu a za podmínek stanovených tímto zákonem, a to jako

a) účelovou podporu, kterou je poskytnutí účelových prostředků na projekt výzkumu a vývoje (dále jen "projekt"), kde projektem je vymezení předmětu činnosti ve výzkumu a vývoji

1. v programovém projektu, ve kterém příjemce vyjadřuje, jakým způsobem a za jakých podmínek přispěje k naplnění cílů programu formulovaných poskytovatelem,

2. v grantovém projektu, ve kterém příjemce cíle a způsoby řešení v základním výzkumu stanovuje sám,

3. ve veřejné zakázce ve výzkumu a vývoji (dále jen "veřejná zakázka"), ve které příjemce provádí výzkum a vývoj pro potřeby poskytovatele, který je jediným uživatelem jeho výsledků,

b) institucionální podporu, kterou je poskytnutí institucionálních prostředků na výzkumný záměr, na specifický výzkum na vysokých školách nebo na mezinárodní spolupráci České republiky ve výzkumu a vývoji, kde je

1. výzkumným záměrem vymezení předmětu výzkumné činnosti právnické osoby nebo organizační složky, jeho cílů, strategie, nákladů a předpokládaných výsledků, který zajišťuje v základním nebo aplikovaném výzkumu, s výjimkou průmyslového výzkumu, její koncepční rozvoj na období 5 až 7 let,

2. specifickým výzkumem na vysokých školách část výzkumu na vysokých školách, která je bezprostředně spojena se vzděláváním a na níž se podílejí studenti,

3. mezinárodní spoluprací České republiky ve výzkumu a vývoji spolupráce realizovaná na základě mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána, (dále jen "mezinárodní smlouva").

(2) Náklady na zabezpečení veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji nebo na zadání veřejné zakázky včetně nákladů na kontrolu projektů mohou poskytovatelé hradit z účelové podpory nejvýše v částce, která nepřesáhne 2,5 % celkové výše účelových prostředků poskytovatele na výzkum a vývoj v daném kalendářním roce. Grantová agentura České republiky hradí náklady na zabezpečení veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji a kontroly grantových projektů z institucionální podpory.

(3) Náklady na hodnocení výzkumných záměrů a jejich kontrolu mohou poskytovatelé hradit z institucionální podpory nejvýše v částce, která nepřesáhne 2,5 % celkové výše institucionálních prostředků poskytovatele na výzkum a vývoj v daném kalendářním roce.

(4) Z výdajů na výzkum a vývoj může poskytovatel hradit věcné nebo finanční ocenění fyzických osob za mimořádné výsledky ve výzkumu a vývoji podporovaném podle odstavce 1. Podmínky pro ocenění mimořádných výsledků ve výzkumu a vývoji stanoví prováděcí právní předpis.

(5) Podpora výzkumu a technologického vývoje jako součást podpory regionálního rozvoje se řídí tímto zákonem.

(6) Z výdajů na výzkum a vývoj se hradí náklady spojené s činností Rady pro výzkum a vývoj a s činností Grantové agentury České republiky.

§ 4

Způsoby poskytování podpory

(1) Účelová podpora je poskytována z výdajů na výzkum a vývoj poskytovatelů, do jejichž působnosti podle zvláštních právních předpisů3) náleží, formou dotace právnickým nebo fyzickým osobám nebo zvýšením výdajů organizačních složek na

a) grantové projekty z výdajů na výzkum Grantové agentury České republiky nebo Akademie věd České republiky,

b) programové projekty základního a aplikovaného výzkumu, včetně infrastruktury, realizující Národní program výzkumu z výdajů na výzkum a vývoj poskytovatelů, nebo

c) programové projekty aplikovaného výzkumu, včetně infrastruktury, a vývoje z výdajů na výzkum a vývoj poskytovatelů, určených na realizaci jejich programů.

(2) Účelová podpora veřejné zakázky je poskytována z výdajů na výzkum a vývoj toho poskytovatele, který je jediným uživatelem výsledků.

(3) Institucionální podpora je poskytována formou dotace právnickým osobám nebo z výdajů organizačních složek na výzkumný záměr

a) příspěvkové organizace jejím zřizovatelem,

b) veřejné vysoké školy podle zvláštního právního předpisu,4) Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo"),

c) vojenské vysoké školy Ministerstvem obrany,

d) policejní vysoké školy Ministerstvem vnitra,

e) právnické osoby neuvedené v písmenech a) až d) ministerstvem, nebo

f) organizační složky ministerstvem.

(4) Institucionální podpora je poskytována formou dotace na specifický výzkum na vysokých školách příslušnými poskytovateli.4)

(5) Institucionální podpora je poskytována na část mezinárodní spolupráce České republiky ve výzkumu a vývoji, v rámci které jsou na základě mezinárodních smluv hrazeny poplatky za účast České republiky v mezinárodních programech výzkumu a vývoje nebo poplatky za členství v mezinárodních organizacích ministerstvem nebo příslušným poskytovatelem.3)

(6) Na poskytování podpory se s výjimkou veřejné zakázky vztahuje zvláštní právní předpis upravující veřejnou podporu.5)

(7) Náležitosti způsobu poskytování a užití podpory podle odstavců 1 až 5 včetně způsobu hrazení poplatků za účast České republiky v mezinárodních programech výzkumu a vývoje a poplatků za členství v mezinárodních organizacích upraví prováděcí právní předpis.

§ 5

Postup přípravy návrhu výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj

(1) Návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj vychází z Národního programu výzkumu a z programů výzkumu a vývoje podle odstavce 2, které schvaluje vláda a zajišťuje jejich realizaci. Národní program výzkumu a programy výzkumu a vývoje naplňují a realizují dlouhodobé směry a proporce rozvoje výzkumu a vývoje České republiky, střednědobý výhled podpory výzkumu a vývoje a Národní politiku výzkumu a vývoje České republiky, kde se rozumí

a) Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky vytyčení základních cílů podpory výzkumu a vývoje z veřejných a z jiných prostředků, jejich členění, věcného zaměření podpory v období na 4 až 6 let a opatření k jejich realizaci v dokumentu schvalovaném vládou, který vychází z dlouhodobých směrů a proporcí rozvoje výzkumu a vývoje,

b) Národním programem výzkumu soubor programů schvalovaný vládou, který realizuje podstatnou část Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky a obsahuje vymezení konkrétních cílů podpory na období 4 až 6 let, výši prostředků v členění na jednotlivé programy a dále odpovědnost jednotlivých poskytovatelů za koordinaci jednotlivých programů a věcné podmínky poskytování podpory z veřejných prostředků, včetně kritérií hodnocení.

(2) Program výzkumu a vývoje nebo jeho změny schvaluje vláda před zahájením prací na přípravě návrhu státního rozpočtu na rok, ve kterém je program zahajován. Návrh programu zpracuje poskytovatel a předloží ho ke stanovisku Radě pro výzkum a vývoj a ministerstvu. Návrh programu obsahuje zejména

a) identifikační údaje programu, jeho případné členění na podprogramy, termín jeho vyhlášení a dobu trvání,

b) celkové výdaje a výdaje z veřejných prostředků na uskutečnění programu a jeho částí v členění v jednotlivých letech,

c) specifikaci cílů programu a jeho částí spolu s jejich odůvodněním, srovnáním se současným stavem v České republice a v zahraničí a očekávané přínosy programu.

(3) Na programy vymezené tímto zákonem se nevztahují ustanovení o programech podle rozpočtových pravidel.6)

(4) Návrh výše celkových výdajů na výzkum a vývoj jednotlivých rozpočtových kapitol stanoví vláda na návrh Rady pro výzkum a vývoj.

(5) Strukturu návrhu rozdělení výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj jednotlivých rozpočtových kapitol zašle správcům rozpočtových kapitol7) Rada pro výzkum a vývoj. Návrh musí obsahovat zejména členění výdajů podle § 6, údaje o schválených programech podle odstavce 2 a dalších aktivitách výzkumu a vývoje podle § 4. Návrh rozdělení výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj jednotlivých rozpočtových kapitol podle odstavce 4 zpracují správci rozpočtových kapitol, ze kterých je výzkum a vývoj podporován, tak, aby přednostně zajistili plnění projektů a výzkumných záměrů zahájených v předchozích letech a dalších závazků. Návrhy správci rozpočtových kapitol předloží Radě pro výzkum a vývoj, která je s nimi projedná v dohodovacím řízení.

(6) Výsledný návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj, jejich rozdělení a střednědobý výhled podpory výzkumu a vývoje předloží vládě Rada pro výzkum a vývoj. Po projednání ve vládě ho Ministerstvo financí zapracuje v souladu s rozpočtovými pravidly8) do návrhu zákona o státním rozpočtu.

§ 6

Členění výdajů státního rozpočtu na výzkum a vývoj

(1) Závaznými ukazateli příslušných rozpočtových kapitol jsou výdaje na výzkum a vývoj celkem, v tom institucionální výdaje celkem a účelové výdaje celkem.

(2) Z celkových výdajů na výzkum a vývoj jednotlivých rozpočtových kapitol jsou dalšími závaznými ukazateli, pokud přicházejí v úvahu, výdaje na

a) Národní program výzkumu,

b) programy v působnosti poskytovatelů (§ 34),

c) veřejné zakázky,

d) specifický výzkum na vysokých školách,

e) mezinárodní spolupráci České republiky ve výzkumu a vývoji.

Skrýt změny zákona Legenda text přidán text vypuštěn
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).