HLAVA III
§ 7
(1) Podpora musí být poskytnuta v souladu s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky.
(2) Účelovou podporu poskytne poskytovatel po provedení veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji podle tohoto zákona nebo na základě zadání veřejné zakázky podle zvláštního právního předpisu.2)
(3) Institucionální podporu na výzkumné záměry poskytne poskytovatel po zhodnocení těchto výzkumných záměrů a předchozích výsledků činnosti příjemce ve výzkumu a vývoji provedeném podle tohoto zákona.
(4) Na specifický výzkum na vysokých školách je poskytována institucionální podpora podle jejich předpokladů daných dosavadní úspěšností ve veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji, úspěšnosti při uplatnění výsledků, počtu studentů v jednotlivých typech akreditovaných studijních programů a kvalifikační struktury akademických pracovníků. Kritéria a postupy poskytování a užití podpory specifického výzkumu stanoví prováděcí právní předpis.
(5) Způsob stanovení podílu podpory na uznaných nákladech stanoví prováděcí právní předpis.
§ 8
(1) Příjemce vede pro každý projekt a výzkumný záměr oddělenou evidenci podle zvláštního právního předpisu9) o uznaných nákladech a v rámci této evidence sleduje výdaje nebo náklady hrazené z podpory. Vymezení položek uznaných nákladů upraví prováděcí právní předpis.
(2) Ke každému projektu nebo výzkumnému záměru musí příjemce vykázat nejméně jeden samostatný výsledek, který není zároveň výsledkem jiného projektu nebo výzkumného záměru. Výsledek každého projektu nebo výzkumného záměru musí být hodnocen odděleně od výsledků ostatních projektů a výzkumných záměrů.
(3) Z účelové podpory projektu se smí hradit náklady na výzkum a vývoj prováděný příjemcem nebo spolupříjemcem včetně nezbytné infrastruktury. Při poskytnutí části účelové podpory příjemcem spolupříjemci se nepostupuje podle zvláštního právního předpisu.2)
(4) Při pořízení hmotného a nehmotného majetku podle zvláštního právního předpisu9) pro řešení projektu se smí do uznaných nákladů zahrnout pouze taková část nákladů na jeho pořízení, která odpovídá předpokládanému využití pro řešení daného projektu. Způsob stanovení výše uznaných nákladů na pořízení hmotného a nehmotného majetku stanoví prováděcí právní předpis.
(5) Z institucionální podpory výzkumného záměru se smí hradit náklady pouze na výzkum prováděný příjemcem, včetně infrastruktury nezbytné pro řešení tohoto výzkumného záměru.
(6) V případě, že v návrhu projektu nebo výzkumného záměru není podrobně specifikována služba, pořízení hmotného nebo nehmotného majetku včetně ceny a dodavatele, postupuje se podle zvláštního právního předpisu.2)
§ 9
(1) Poskytovatel uzavře s příjemcem účelové podpory písemnou smlouvu o poskytnutí dotace na podporu vybraného projektu zahrnující celou dobu řešení projektu a období do vyhodnocení výsledků řešení projektu včetně vypořádání poskytnuté dotace (dále jen "smlouva o poskytnutí podpory"). Mezi náležitosti smlouvy o poskytnutí podpory patří zejména
a) označení poskytovatele,
b) označení příjemce,
c) název, identifikační údaje projektu a předmět jeho řešení,
d) cíle projektu a jeho předpokládané výsledky, způsob ověření jejich dosažení,
e) jméno, příjmení a případné akademické tituly a vědecké hodnosti fyzické osoby, která je příjemci odpovědná za odbornou úroveň projektu, (dále jen "řešitel"),
f) termíny zahájení a ukončení řešení projektu,
g) výše uznaných nákladů a jejich členění, výše podpory z veřejných prostředků a její rozdělení v jednotlivých letech včetně termínů a způsobu jejího poskytování,
h) úprava užívacích a vlastnických práv k výsledkům podle podmínek stanovených tímto zákonem,
i) smluvní podmínky pro účast spolupříjemců, výše jejich podpory z veřejných prostředků a její rozdělení v jednotlivých letech včetně termínů a způsobu jejího poskytování a kontroly,
j) způsob vedení, účtování a vykazování uznaných nákladů,
k) způsob kontroly řešení projektu, včetně kontroly využití poskytnuté podpory a kontroly využití výsledků,
l) vymezení stupně důvěrnosti údajů zahrnující jejich označení podle zvláštních právních předpisů,10)
m) způsob poskytnutí údajů o projektu a jeho výsledcích pro informační systém výzkumu a vývoje,
n) způsob řešení sporů,
o) sankce za porušení smlouvy,
p) datum nabytí a ukončení účinnosti smlouvy.
(2) Součástí smlouvy o poskytnutí podpory je schválený návrh projektu.
(3) Nestanoví-li tento zákon jinak, řídí se smlouva o poskytnutí podpory ustanoveními obchodního zákoníku.
(4) Smlouvu o poskytnutí podpory lze uzavřít s více příjemci současně s tím, že jejich vzájemné vztahy budou smluvně upraveny jako nedílná součást smlouvy. Ustanovení tohoto zákona o obsahu smlouvy o poskytnutí podpory se přiměřeně vztahují i na smlouvy uzavírané k provedení veřejné zakázky podle zvláštního právního předpisu.2)
(5) Je-li příjemcem účelové podpory organizační složka, poskytovatel poskytne podporu podle zvláštního právního předpisu.8) Náležitosti rozhodnutí o poskytnutí podpory jsou přiměřené náležitostem smlouvy o poskytnutí podpory stanoveným v odstavcích 1, 2 a 4. Jsou-li příjemcem a spolupříjemcem organizační složky České republiky v působnosti jednoho správce rozpočtové kapitoly, neposkytují si v souladu se zvláštním právním předpisem11) vzájemně peněžitá plnění. V tomto případě postupuje poskytovatel stejně jako u více příjemců podle odstavce 4.
(6) Poskytovatel vydá rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory výzkumného záměru nebo rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory specifického výzkumu na vysokých školách podle zvláštního právního předpisu8) (dále jen "rozhodnutí o poskytnutí podpory"). Náležitosti rozhodnutí o poskytnutí podpory jsou přiměřené náležitostem smlouvy o poskytnutí podpory stanoveným v odstavcích 1 a 2.
(7) Výše uznaných nákladů a s tím související výše podpory z veřejných prostředků poskytnuté na řešení projektu nebo výzkumného záměru na celou dobu řešení nesmí být v průběhu řešení změněny o více než 50 % výše uznaných nákladů nebo výše podpory z veřejných prostředků uvedených ve smlouvě o poskytnutí podpory nebo v rozhodnutí o poskytnutí podpory. Změny výše uznaných nákladů a s tím související výše podpory musí být zdůvodněné, podložené schválenými aktivitami, podložené změnou smlouvy o poskytnutí podpory nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory a musí splňovat podmínky podpory uvedené v tomto zákoně. Postup při změně výše uznaných nákladů nebo výše podpory z veřejných prostředků stanoví prováděcí právní předpis.
(8) Příjemce je povinen písemně informovat poskytovatele o změnách, které nastaly v době účinnosti smlouvy o poskytnutí podpory nebo v době vykonatelnosti rozhodnutí o poskytnutí podpory a které se dotýkají jeho právní subjektivity, údajů požadovaných pro prokázání způsobilosti nebo které by mohly mít vliv na řešení projektu nebo výzkumného záměru, a to do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy se o takové skutečnosti dozvěděl.
§ 10
(1) Nedojde-li v důsledku rozpočtového provizoria podle zvláštního právního předpisu8) k regulaci čerpání rozpočtu, je povinností poskytovatele začít poskytovat podporu do 60 kalendářních dnů ode dne nabytí účinnosti smlouvy o poskytnutí podpory nebo ode dne vydání rozhodnutí o poskytnutí podpory. U víceletých projektů nebo výzkumných záměrů ve druhém roce a dalších letech řešení je povinností poskytovatele začít poskytovat podporu do 60 kalendářních dnů od začátku kalendářního roku v případě, že jsou splněny závazky příjemce vyplývající ze smlouvy o poskytnutí podpory nebo z rozhodnutí o poskytnutí podpory a že jsou zařazeny údaje do informačního systému výzkumu a vývoje v souladu s tímto zákonem a se zvláštním právním předpisem.12) Ve stejné lhůtě má příjemce povinnost začít řešit projekt nebo výzkumný záměr.
(2) Podporu poskytuje poskytovatel pouze příjemci bez provedení rozpočtového opatření, a to přímým převodem z účtu poskytovatele na bankovní účet příjemce nebo umožněním čerpání z rozpočtového výdajového účtu poskytovatele do výše stanoveného limitu příjemce. Pokud se na řešení projektu podílí spolupříjemce, poskytuje poskytovatel příjemci účelovou podporu včetně její části určené spolupříjemci bez provedení rozpočtového opatření. Příjemce podporu eviduje podle zvláštních právních předpisů.13)
(3) Poskytovatel poskytuje příjemcům podporu
a) projektů, pokud nejsou veřejnými zakázkami, jednorázově na daný kalendářní rok, s výjimkou části podpory uvedené v odstavci 4,
b) projektů, které jsou veřejnými zakázkami, v termínech stanovených smlouvou nebo rozhodnutím o poskytnutí podpory, nebo
c) výzkumných záměrů a dalších způsobů institucionální podpory podle § 4 odst. 4 a 5 v termínech stanovených rozhodnutím o poskytnutí podpory.
(4) Poskytovatel může část účelové podpory, nejvýše však 15 % její schválené výše na celou dobu řešení, poskytnout příjemci až po vyhodnocení splnění cílů a dosažených výsledků řešení projektu, pokud tento postup je upraven ve smlouvě nebo v rozhodnutí o poskytnutí podpory.
(5) Pokud se na řešení projektu podílí spolupříjemce, poskytne mu stanovenou část účelové podpory příjemce. Způsob a lhůtu pro poskytnutí účelové podpory příjemcem spolupříjemci stanoví poskytovatel podle § 9 odst. 1 písm. i). Příjemce poskytne stanovenou část účelové podpory spolupříjemci na základě smlouvy uzavřené mezi nimi.
§ 11
(1) Podmínkou pro poskytnutí podpory je úprava užívacích a vlastnických práv k výsledkům a jejich využití a zpřístupnění mezi poskytovatelem a příjemcem, mezi příjemcem a třetími stranami účastnícími se projektu, a má-li projekt více příjemců, pak mezi příjemci navzájem. U aplikovaného výzkumu a u vývoje, pokud se nejedná o veřejnou zakázku, má úprava užívacích a vlastnických práv k výsledkům a jejich využití podobu smlouvy o využití výsledků, uzavřené mezi poskytovatelem a příjemcem nebo příjemci nejméně 180 kalendářních dnů před ukončením účinnosti smlouvy o poskytnutí podpory.
(2) Mezi náležitosti smlouvy o využití výsledků patří zejména
a) název a identifikační údaje projektu nebo výzkumného záměru,
b) vymezení výsledků a jejich srovnání s cíli projektu či výzkumného záměru,
c) úprava vlastnických a užívacích práv k výsledkům podle § 16,
d) způsob využití výsledků a doba, do které musí být výsledky uplatněny,
e) rozsah stupně důvěrnosti údajů a způsob nakládání s nimi podle zvláštních právních předpisů,10)
f) sankce za porušení smlouvy,
g) datum nabytí a ukončení účinnosti smlouvy.
(3) Nestanoví-li tento zákon jinak, použijí se na smlouvu o využití výsledků ustanovení obchodního zákoníku.
(4) Je-li příjemcem účelové podpory organizační složka, poskytovatel vydá rozhodnutí o využití výsledků. Náležitosti rozhodnutí o využití výsledků jsou přiměřené náležitostem smlouvy o využití výsledků stanoveným v odstavci 2.
§ 12
(1) Podpora je poskytována za podmínky zveřejňování pravdivých a včasných informací příjemcem i poskytovatelem o prováděném výzkumu a vývoji a jeho výsledcích prostřednictvím informačního systému výzkumu a vývoje.
(2) Za zveřejnitelné údaje se pro účely tohoto zákona považují údaje, u kterých zvláštní právní předpisy nezakazují nebo neomezují jejich zveřejnění. Tyto údaje lze poskytnout do veřejně přístupných informačních systémů, včetně mezinárodních.
(3) Pokud je předmět řešení projektu nebo výzkumného záměru předmětem obchodního tajemství, jiného tajemství nebo utajovanou skutečností podle zvláštního právního předpisu14) nebo skutečností, jejíž zveřejnění by mohlo ohrozit činnost zpravodajské služby, musí poskytovatel a příjemce poskytnout konkrétní informace o prováděném výzkumu a vývoji a jejich výsledcích tak, aby byly zveřejnitelné. Pokud je předmět řešení projektu nebo výzkumného záměru utajovanou skutečností, předá poskytovatel i příjemce úplné údaje o prováděném výzkumu a vývoji a jejich výsledcích zároveň postupem stanoveným zvláštním právním předpisem.14)
(4) Povinnost poskytovatele i příjemce informovat podle zvláštního právního předpisu12) veřejnost o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a jejich výsledcích je plněna prostřednictvím informačního systému výzkumu a vývoje.
§ 13
(1) Poskytovatel je povinen provádět kontrolu plnění cílů projektu nebo výzkumného záměru, včetně kontroly čerpání a využívání podpory, účelnosti uznaných nákladů podle uzavřené smlouvy o poskytnutí podpory nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory. Povinností příjemce je tuto kontrolu umožnit.
(2) Kontrola podle odstavce 1 včetně zhodnocení dosažených výsledků a jejich právní ochrany se provádí vždy po ukončení řešení projektu nebo výzkumného záměru. V případě, že doba, po kterou se poskytuje podpora, je delší než dva roky, je poskytovatel povinen provést kontrolu podle odstavce 1 rovněž nejméně jedenkrát v průběhu řešení projektu nebo výzkumného záměru.
(3) Poskytovatel je povinen provádět finanční kontrolu u příjemců podpory podle zvláštních právních předpisů15) nejméně u 5 % z celkového počtu projektů a výzkumných záměrů podporovaných poskytovatelem v daném kalendářním roce, vždy však nejméně u jednoho projektu.
§ 14
(1) Neoprávněné použití nebo zadržení prostředků poskytnutých na podporu výzkumu a vývoje z veřejných prostředků se posuzuje jako porušení rozpočtové kázně podle rozpočtových pravidel.8)
(2) Při porušení podmínek rozhodnutí o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory se postupuje podle zákona o veřejné podpoře.16)
(3) Při porušení závazků ze smlouvy o poskytnutí podpory nebo smlouvy o využití výsledků se postupuje podle příslušných smluvních ujednání a podle obchodního zákoníku.
(4) Při nedodržení povinností stanovených tímto zákonem nebo při nedodržení podmínek rozhodnutí o poskytnutí podpory vydaného podle § 9 odst. 5 a 6 ze strany příjemce nebo při porušení závazků ze smlouvy o poskytnutí podpory nebo smlouvy o využití výsledků ze strany příjemce poskytovatel může vyloučit návrh projektu příjemce z veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji po dobu až 3 let ode dne, kdy bylo příjemci toto porušení prokázáno nebo kdy ho písemně uznal.