Příloha č. 1 k zákonu č. 247/2000 Sb.
Technické podmínky pro autocvičiště, cvičné plochy a druhy učebních pomůcek
1. Technické podmínky pro autocvičiště a cvičné plochy
Autocvičiště nebo jiná cvičná plocha musí mít zpevněný povrch (beton, asfalt nebo dlažba). Zpevněný povrch musí mít takové rozměry, aby na něm bylo možno provádět nácvik
a) rozjíždění a zastavování vozidla na vyznačených místech,
b) přímé jízdy vpřed a vzad s prokluzem spojky,
c) jízdy s vozidlem v omezeném prostoru,
d) jízdy slalomovou tratí vpřed a vzad,
e) jízdy ve tvaru osmičky vpřed a vzad,
f) couvání do omezeného prostoru,
g) parkování vodorovné v řadě, šikmé, kolmé a opuštění parkovacího prostoru vpřed a vzad,
h) řízení vozidla v jednotlivých rizikových situacích (intenzivní brzdění z rychlosti nejméně 40 km.h-1, objíždění překážky, náhlá změna směru jízdy spojená s ovládáním ostatních ovládacích prvků vozidla).
2. Učební pomůcky pro výuky praktické údržby
Výuka praktické údržby se provádí na výcvikovém vozidle.
Výuka praktické údržby může být prováděna také
a) na modelu palivové, elektrické, brzdové, chladicí a mazací soustavy nákladního automobilu,
b) na modelu zážehového a vznětového motoru,
c) na modelu převodovky a spojky, nebo
d) na modelu jednotlivých částí nákladního automobilu se zachovanými funkčními vlastnostmi.
Příloha č. 2 k zákonu č. 247/2000 Sb.
Druhy výcvikových vozidel pro výuku, výcvik a zkoušku z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a technické požadavky na výcviková vozidla
Praktický výcvik v řízení vozidla a zkouška z praktické jízdy se provádí na vozidle zařazeném do příslušné skupiny vozidel, pokud není dále stanoveno jinak, a to
a) pro skupinu AM na mopedu s objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 a s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1 nebo na motocyklu s objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3, přičemž rychlost jízdy při výcviku v řízení a praktické jízdy při zkoušce praktické jízdy nesmí převyšovat 45 km.h-1; na mopedu s více než 2 koly lze provádět nejvýše 4 hodiny výcviku,
b) pro skupinu A1 na motocyklu bez postranního vozíku o výkonu nejvýše 11 kW, jehož konstrukční rychlost je nejméně 90 km.h-1, s poměrem výkonu a hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a jedná-li se o motocykl se spalovacím motorem, s objemem válců nejméně 115 cm3; u elektrického motoru dále s poměrem výkonu a hmotnosti nejméně 0,08 kW/kg,
c) pro skupinu A2 na motocyklu bez postranního vozíku o výkonu nejméně 20 kW, ale nejvýše 35 kW, s poměrem výkonu a hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg a jedná-li se o motocykl se spalovacím motorem, s objemem válců nejméně 395 cm3; u elektrického motoru dále s poměrem výkonu a hmotnosti nejméně 0,15 kW/kg,
c) pro skupinu A2 na motocyklu bez postranního vozíku o výkonu nejméně 20 kW, ale nejvýše 35 kW, s poměrem výkonu a hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg a jedná-li se o motocykl se spalovacím motorem, s objemem válců nejméně 250 cm3; u elektrického motoru dále s poměrem výkonu a hmotnosti nejméně 0,15 kW/kg,
d) pro skupinu A na motocyklu bez postranního vozíku o výkonu nejméně 50 kW a o hmotnosti v nenaloženém stavu nejméně 175 kg, s objemem válců nejméně 595 cm3 u spalovacího motoru a s poměrem výkonu a hmotnosti nejméně 0,25 kW/kg u elektrického motoru,
e) pro skupinu B1 s motorovým čtyřkolovým vozidlem, jehož konstrukční rychlost je nejméně 60 km.h-1,
f) pro skupinu B se čtyřkolovým motorovým vozidlem, jehož konstrukční rychlost je nejméně 100 km.h-1, nebo, jde-li o výcvik podle § 19 písm. b) bodu 3 nebo o zkoušku podle § 45b odst. 3, s jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost převyšuje 3500 kg, ale nepřevyšuje 4250 kg, složenou z takového motorového vozidla a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg,
g) pro skupinu B+E s jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost převyšuje 3500 kg, tvořenou motorovým vozidlem uvedeným v písmenu f) a přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti nejméně 1000 kg a jehož konstrukční rychlost je nejméně 100 km.h-1; přípojné vozidlo musí být uzavřeným skříňovým tělesem o šířce a výšce odpovídající alespoň šířce a výšce motorového vozidla vytvořeným uzavřenou samostatnou skříní nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné konstrukci; uzavřené skříňové těleso může být užší, než je motorové vozidlo, pokud je výhled dozadu možný pouze za použití vnějších zpětných zrcátek motorového vozidla. Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost přípojného vozidla nejméně 800 kg,
h) pro skupinu C1 s motorovým vozidlem o největší povolené hmotnosti převyšující 5000 kg, délce nejméně 5 m, jehož konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; nástavba vozidla musí být uzavřeným skříňovým tělesem, které je nejméně tak široké a vysoké jako kabina, vytvořeným uzavřenou nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné konstrukci, které neumožňují výhled řidiče za vozidlo jinak než prostřednictvím bočních zpětných zrcátek; motorové vozidlo musí být vybaveno protiblokovacím brzdovým systémem a záznamovým zařízením podle přímo použitelného předpisu Evropské unie 11),
i) pro skupinu C1+E s jízdní soupravou tvořenou motorovým vozidlem uvedeným v písmenu h) a přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti nejméně 1250 kg a jehož konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; přípojné vozidlo musí být uzavřeným skříňovým tělesem o šířce a výšce odpovídající alespoň šířce a výšce motorového vozidla vytvořeným uzavřenou samostatnou skříní nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné konstrukci; uzavřené skříňové těleso může být užší, než je motorové vozidlo, pokud je výhled dozadu možný pouze za použití vnějších zpětných zrcátek motorového vozidla; délka takto vytvořené jízdní soupravy musí být nejméně 8 m. Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost přípojného vozidla nejméně 800 kg,
j) pro skupinu C s motorovým vozidlem o největší povolené hmotnosti nejméně 12000 kg, délce nejméně 8 m, šířce nejméně 2,4 m a jehož konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; nástavba vozidla musí být uzavřeným skříňovým tělesem, které je nejméně tak široké a vysoké jako kabina, vytvořeným uzavřenou nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné konstrukci, které neumožňují výhled řidiče za vozidlo jinak než prostřednictvím bočních zpětných zrcátek; motorové vozidlo musí být vybaveno protiblokovacím brzdovým systémem a záznamovým zařízením podle přímo použitelného předpisu Evropské unie11) a převodovkou umožňující ruční řazení převodových stupňů. Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost vozidla nejméně 10000 kg,
k) pro skupinu C+E s jízdní soupravou tvořenou buďto motorovým vozidlem uvedeným v písmenu j) a přípojným vozidlem nebo tahačem s návěsem, přičemž největší povolená hmotnost jízdní soupravy je nejméně 20000 kg, délka jízdní soupravy je nejméně 14 m, délka přípojného vozidla musí být nejméně 7,5 m, šířka jízdní soupravy je nejméně 2,4 m a konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; přípojné vozidlo, popřípadě návěs musí být uzavřeným skříňovým tělesem o šířce a výšce odpovídající alespoň šířce a výšce kabiny motorového vozidla vytvořeným uzavřenou samostatnou skříní nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné konstrukci. Tahač návěsu musí být vybaven protiblokovacím brzdovým systémem, převodovkou umožňující ruční řazení převodových stupňů a záznamovým zařízením podle přímo použitelného předpisu Evropské unie11). Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost jízdní soupravy nejméně 15000 kg,
l) pro skupinu D1 s motorovým vozidlem, jehož největší povolená hmotnost je nejméně 4000 kg, délka je nejméně 5 m a konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; motorové vozidlo musí být vybaveno protiblokovacím brzdovým systémem a záznamovým zařízením podle přímo použitelného předpisu Evropské unie11),
m) pro skupinu D1+E jízdní soupravou tvořenou motorovým vozidlem uvedeným v písmenu l) a přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti nejméně 1250 kg a jehož konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; přípojné vozidlo musí být uzavřeným skříňovým tělesem o šířce nejméně 2 m a výšce nejméně 2 m, vytvořeným uzavřenou samostatnou skříní nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné konstrukci. Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost vozidla nejméně 800 kg,
n) pro skupinu D s motorovým vozidlem o délce nejméně 10 m, šířce nejméně 2,4 m a jehož konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; motorové vozidlo musí být vybaveno protiblokovacím brzdovým systémem a záznamovým zařízením podle přímo použitelného předpisu Evropské unie11),
o) pro skupinu D+E s jízdní soupravou tvořenou motorovým vozidlem uvedeným v písmenu n) a přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti nejméně 1250 kg, šířce nejméně 2,4 m a jehož konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h-1; přípojné vozidlo musí být uzavřeným skříňovým tělesem o šířce nejméně 2 m a výšce nejméně 2 m, vytvořeným uzavřenou samostatnou skříní nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné konstrukci. Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost přípojného vozidla nejméně 800 kg,
p) pro skupinu T se zemědělským nebo lesnickým traktorem s vlastním pohonem kol, který má nejméně dvě osy, k němuž je připojen přívěs o celkové hmotnosti nejméně 3500 kg a je naložen nejméně na 50 % užitečného zatížení. Při praktickém výcviku v řízení vozidel skupiny T je možno polovinu výcviku prováděného na autocvičišti nebo jiné cvičné ploše s vyloučením provozu ostatních vozidel provést bez přípojného vozidla.
Příloha č. 3 k zákonu č. 247/2000 Sb.
ZÁKLADNÍ VÝUKA A VÝCVIK
Počet hodin v předmětech výuky
Tabulka 1
Skupina řidičského oprávnění | Předmět výuky | OP | Celkem | |||
---|---|---|---|---|---|---|
PPV | OÚV | TZBJ | ZP | |||
AM | 14 | 1 | 6 | 2 | 3 | 26 |
A1 | 14 | 1 | 6 | 2 | 3 | 26 |
A | 14 | 1 | 6 | 2 | 3 | 26 |
B1 | 16 | 2 | 8 | 2 | 4 | 32 |
B | 18 | 2 | 10 | 2 | 4 | 36 |
T | 18 | 10 | 10 | 2 | 4 | 44 |
Vysvětlivky
PPV Výuka předpisů o provozu vozidel
OÚV Výuka o ovládání a údržbě vozidla
TZBJ Výuka teorie zásad bezpečné jízdy
ZP Výuka zdravotnické přípravy
OP Opakování a přezkoušení
ZÁKLADNÍ VÝUKA A VÝCVIK
Počet hodin v předmětech výcviku
Tabulka 2
Skupina Řidičského Oprávnění | PV-ŘV | PV-ÚV | PV-ZP | Celkem | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
I. etapa | II. etapa | III. etapa | |||||
AC | MP | SP | SP | ||||
AM | 1 | 2 | 5 | 5 | 1 | 4 | 18 |
A1 | 1 | 2 | 5 | 5 | 1 | 4 | 18 |
A | 1 | 2 | 5 | 5 | 1 | 4 | 18 |
B1 | 2 | 5 | 10 | 6 | 2 | 4 | 29 |
B | 2 | 5 | 12 | 9 | 2 | 4 | 34 |
T | 2 | 4 | 8 | 7 | 8 | 4 | 33 |
Vysvětlivky
PV-ŘV praktický výcvik v řízení vozidla
AC autocvičiště
MP minimální provoz
SP střední provoz
PV-ÚV praktický výcvik údržby vozidla
PV-ZP praktický výcvik zdravotnické přípravy
ROZŠIŘUJÍCÍ VÝUKA A VÝCVIK
Počet hodin v předmětech výuky
Tabulka 3
Skupina řidičského oprávnění | Předměty výuky | OP | Celkem | |||
---|---|---|---|---|---|---|
PPV | OÚV | TZBJ | ZP | |||
R B1 / AM | 6 | 1 | 3 | 2 | 4 | 16 |
R B / AM | ||||||
R C1 / AM | ||||||
R C / AM | ||||||
R D1 / AM | ||||||
R D / AM | ||||||
R B1 / A1 | 6 | 1 | 3 | 2 | 4 | 16 |
R B / A1 | ||||||
R C1 / A1 | ||||||
R C / A1 | ||||||
R D1 / A1 | ||||||
R D / A1 | ||||||
R A1 / A | 6 | 1 | 3 | 2 | 4 | 16 |
R B1 / A | ||||||
R B / A | ||||||
R C1 / A | ||||||
R C / A | ||||||
R D1 / A | ||||||
R D / A | ||||||
R A1 / B1 | 10 | 2 | 5 | 2 | 3 | 22 |
R A / B1 | ||||||
R A1 / B | 10 | 2 | 5 | 2 | 3 | 22 |
R A / B | ||||||
R B1 / B | ||||||
R A1 / T | 10 | 6 | 8 | 2 | 4 | 30 |
R A / T | ||||||
R B1 / T | ||||||
R B / T | ||||||
R C1 / T | ||||||
R C / T | ||||||
R D1 / T | ||||||
R D / T | ||||||
R B / C1 | 10 | 12 | 10 | 2 | 4 | 38 |
R D1 / C1 | ||||||
R D / C1 | ||||||
R B / C | 10 | 12 | 10 | 2 | 4 | 38 |
R C1 / C | ||||||
R D1 / C | ||||||
R D / C | ||||||
R B / D1 | 10 | 12 | 10 | 2 | 4 | 38 |
R C1 / D1 | ||||||
R C / D1 | ||||||
R B / D | 10 | 12 | 10 | 2 | 4 | 38 |
R C1 / D | ||||||
R C / D | ||||||
R D1 / D | ||||||
R B / B+E | 2 | 1 | 6 | 2 | 3 | 14 |
R C1 / C1+E | ||||||
R C / C+E | ||||||
R D1 / D1+E | ||||||
R D / D+E |
Vysvětlivky
R B / C Rozšíření řidičského oprávnění skupiny B o další skupinu řidičského oprávnění skupiny C
Ostatní vysvětlivky zkratek jsou uvedeny u tabulky č. 1
ROZŠIŘUJÍCÍ VÝUKA A VÝCVIK
Počet hodin v předmětech výcviku
Tabulka 4
Skupina řidičského oprávnění | PV-ŘV | PV-ÚV | PV-ZP | Celkem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I. etapa | II. etapa | III. etapa | ||||||
celk.jízd. | AC | MP | SP | SP | ||||
R B1 / AM | 7 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 10 |
R B / AM | ||||||||
R C1 / AM | ||||||||
R C / AM | ||||||||
R D1 / AM | ||||||||
R D / AM | ||||||||
R B1 / A1 | 13 | 1 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 16 |
R B / A1 | ||||||||
R C1 / A1 | ||||||||
R C / A1 | ||||||||
R D1 / A1 | ||||||||
R D / A1 | ||||||||
R A1 / A | 7 | 0 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 10 |
R B1 / A | 13 | 1 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 16 |
R B / A | ||||||||
R C1 / A | ||||||||
R C / A | ||||||||
R D1 / A | ||||||||
R D / A | ||||||||
R A1 / B1 | 23 | 2 | 5 | 10 | 6 | 2 | 2 | 27 |
R A / B1 | ||||||||
R A1 / B | 28 | 2 | 5 | 12 | 9 | 2 | 2 | 32 |
R A / B | ||||||||
R B1 / B | 16 | 0 | 4 | 6 | 6 | 2 | 2 | 20 |
R A1 / T | 19 | 2 | 2 | 8 | 7 | 5 | 2 | 26 |
R A / T | ||||||||
R B1 / T | 12 | 0 | 2 | 5 | 5 | 5 | 2 | 19 |
R B / T | 10 | 0 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 17 |
R C1 / T | 10 | 0 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 14 |
R C / T | ||||||||
R D1 / T | ||||||||
R D / T | ||||||||
R B / C1 | 17 | 0 | 2 | 9 | 6 | 4 | 4 | 25 |
R D1 / C1 | 16 | 0 | 2 | 8 | 6 | 4 | 4 | 24 |
R D / C1 | 10 | 0 | 1 | 5 | 4 | 4 | 4 | 18 |
R B / C | 18 | 0 | 2 | 8 | 8 | 4 | 4 | 26 |
R C1 / C | 12 | 0 | 2 | 6 | 4 | 2 | 4 | 18 |
R D1 / C | 18 | 0 | 2 | 10 | 6 | 2 | 4 | 24 |
R D / C | 14 | 0 | 2 | 8 | 4 | 2 | 4 | 20 |
R B / D1 | 14 | 0 | 2 | 8 | 4 | 4 | 4 | 22 |
R C1 / D1 | 10 | 0 | 1 | 5 | 4 | 2 | 4 | 16 |
R C / D1 | 8 | 0 | 1 | 4 | 3 | 2 | 4 | 14 |
R B / D | 30 | 0 | 4 | 16 | 10 | 8 | 4 | 42 |
R C1 / D | 16 | 0 | 2 | 8 | 6 | 2 | 4 | 22 |
R C / D | 14 | 0 | 2 | 8 | 4 | 2 | 4 | 20 |
R D1 / D | 18 | 0 | 2 | 10 | 6 | 2 | 4 | 24 |
R B / B+E | 8 | 0 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 12 |
R C1 / C1+E | ||||||||
R C / C+E | ||||||||
R D1 / D1+E | ||||||||
R D / D+E |
Počty hodin v tabulkách 1 až 4 uvedené pro skupinu A1 platí i pro skupinu A2. Jednu nebo více hodin výcviku v I. etapě výcviku pro skupinu A2 nebo A lze provést na motocyklu zařazeném do skupiny vozidel s nižším objemem nebo výkonem.
Příloha č. 4 k zákonu č. 247/2000 Sb.
Rozdělení řidičských trenažérů a rozsah povoleného výcviku
V závislosti na technickém provedení a stupni vývoje pro účely tohoto zákona tvoří
a) první skupinu řidičské trenažéry s aktivním výhledem vpřed, simulací základních jízdních vlastností, zvuků vozidla, které umožňují nácvik základních řidičských úkonů;
řidičským trenažérem lze nahradit 30 % 1. etapy výcviku,
b) druhou skupinu řidičské trenažéry řízené výpočetní technikou splňující podmínky první skupiny, které dále simulují jízdu po komunikacích s jedním jízdním pruhem, vodorovným a svislým dopravním značením a jízdu za ztížených světelných podmínek;
řidičským trenažérem lze nahradit 40 % 1. etapy výcviku, 10 % 2. etapy výcviku a 5 % 3. etapy výcviku,
c) třetí skupinu řidičské trenažéry splňující podmínky druhé skupiny, které dále umožňují nácvik jízdy vpřed i vzad po komunikacích s více jízdními pruhy v otevřené krajině a ve městě v mírném provozu s jednoduchými dopravními interakcemi v různém světelném režimu a umožňující nácvik rizikových situací;
řidičským trenažérem lze nahradit 40 % 1. etapy výcviku, 10 % 2. etapy výcviku a 10 % 3. etapy výcviku, včetně nácviku správného jednání v jednotlivých rizikových situacích,
d) čtvrtou skupinu řidičské trenažéry splňující podmínky třetí skupiny, které jsou dále vybaveny panoramatickým výhledem vpřed, zpětnými výhledy, pohyblivou základnou a umožňují nácvik jízdy v plném provozu za různých klimatických podmínek;
řidičským trenažérem lze nahradit 50 % 1. etapy výcviku, 30 % 2. etapy výcviku a 15 % 3. etapy výcviku, včetně nácviku správného jednání v jednotlivých rizikových situacích.
Pokud počet hodin získaný výpočtem není celé číslo, zaokrouhluje se na celé hodiny nahoru.
Příloha č. 5 k zákonu č. 247/2000 Sb.
Rozsah zkoušek z odborné způsobilosti pro jednotlivé skupiny vozidel a způsob jejich provádění
Zkoušky z odborné způsobilosti pro jednotlivé skupiny vozidel se provádějí v rozsahu a způsobem
a) řidičské oprávnění pro skupinu AM
1. předpisy o provozu na pozemních komunikacích 1 test,
2. praktická jízda s výcvikovým vozidlem,
b) řidičské oprávnění pro skupinu A1, A2, A nebo B1
1. předpisy o provozu na pozemních komunikacích 1 test,
2. praktická jízda s výcvikovým vozidlem,
c) řidičské oprávnění pro skupinu T, B nebo B+E
1. předpisy o provozu na pozemních komunikacích 1 test,
2. praktická jízda s výcvikovým vozidlem,
d) řidičské oprávnění pro skupinu C1, C, C1+E nebo C+E
1. předpisy o provozu na pozemních komunikacích 1 test,
2. ovládání a údržba vozidla 3 otázky,
3. praktická jízda s výcvikovým vozidlem,
e) řidičské oprávnění pro skupinu D1, D, D1+E nebo D+E
1. předpisy o provozu na pozemních komunikacích 1 test,
2. ovládání a údržba vozidla 4 otázky,
3. praktická jízda s výcvikovým vozidlem.