Povodně zkomplikovaly v zasažených oblastech mimo jiné výplatu důchodů či nemocenských dávek v hotovosti. Lidé se však o své peníze bát nemusí.
Česká správa sociálního zabezpečení ubezpečuje, že lidé své důchody či nemocenské dávky v hotovosti dostanou. Přináší postupy v jednotlivých situacích, které mohou v důsledku povodní nastat.
Situace 1
Pobočka pošty, kde si důchodci nechávají vyplácet důchod, je z důvodu povodní mimo provoz nebo není možné peníze doručit při běžné pochůzce přímo na adresu.
Důchod a poštovní poukázky je možné vyplatit na kterékoliv jiné poště. Pokud si příjemce důchod nevyzvedne v aktuálním výplatním termínu, jsou peníze standardně uloženy na jeho původní ukládací poště, a to po dobu 3 měsíců.
Situace 2
Důchodci se zdržují mimo lokalitu svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných).
Důchod klientům vyplatí kterákoliv otevřená pošta po ověření oprávněnosti a výše výplaty.
Situace 3
Lidé ztratili poukázky k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničená povodní).
Klientům zajistí náhradní výplatu kterákoliv pošta po celé České republice na základě podacích znaků, které klientům poskytne ČSSZ. Klienti se mohou v těchto případech obracet na call centrum pro důchodové pojištění na čísle 800 050 248. Jedná se o datum podání, podací číslo, částku k výplatě, jméno a příjmení. Bez těchto informací nemůže jiná pobočka České pošty výplatu zajistit.
Situace 4
Lidé přišli o doklad totožnosti, kterým se prokazují při výplatě dávky.
Pokud svou totožnost nemohou prokázat ani jiným dokladem, např. cestovním pasem, musí požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.
Výplaty nemocenského v hotovosti
Dávky nemocenského pojištění se v hotovosti vyplácejí standardní poštovní poukázkou. Lidé si tak peníze mohou vyzvednout na kterékoliv poště.
Poštovní poukázku na dávku nemocenského pojištění je možné vyzvednout do data uvedeného na poukázce a zpravidla následujících 25 dnů od data podání.
Pokud nebude dávka v této lhůtě vyzvednuta, bude vrácena na účet ČSSZ a následně znovu zaslána na stejnou, případně jinou adresu, pokud pojištěnec požádá ČSSZ o změnu.