Od začátku roku platí vyšší DPH na čepované pivo. Kvůli tomu plánují uzavřít provozovnu dvě procenta hostinských. Mnohem více z nich (11,5 procenta) chtějí omezit otevírací hodiny, nebo snížit počet otevíracích dní.
Otvíračku omezí hospody hlavně v zimních měsících. V průběhu jarní a letní sezóny naopak představí novinky a vylepší své služby. Budou tak o své zákazníky bojovat. Vyplývá z aktuálního průzkumu Plzeňského Prazdroje mezi téměř 3400 hospodami v ČR.
Hostinští se podle průzkumu bojí, že kvůli vyšší DPH nastane další odliv zákazníků. Obava je také kvůli menší útratě, protože zákazníci budou dále šetřit. Strach majitelů a provozovatelů hospod, že lidé přestanou chodit na jídlo a pivo, je citelný. Ale začátek letošního roku černé scénáře rozptýlil. Na prodejích piva během prvních měsíců roku vidíme, že setkávání se s přáteli v hospodách je pro Čechy důležité a že nenechají „své“ podniky padnout,
říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.
Odradí vás zvýšené DPH od návštěvy oblíbené hospody?
Že si Češi hospodu neodpustí i přes jakýkoli nepříznivý vliv, potvrdil i loňský průzkum společnosti Qerko, do kterého se zapojilo 2500 uživatelů aplikace. Z průzkumu tehdy vyplynulo, že zákazníků neubývá a polovina z nich navíc vůbec nešetří.
Polovina zákazníků nemění své zvyky. Navštěvují je a utrácí stejně jako dříve. 28 % z nich navštěvuje restaurace méně často a dalších 20 % utratí méně než dříve. K hlavnímu jídlu si například odpustí nápoj či polévku.