Pokud je člověk bez práce v evidenci uchazečů o zaměstnání na úřadu práce, má povinnosti, které musí plnit. Při jejich porušení hrozí, že bude z evidence vyřazen.
Jedna ze základních povinností je poskytovat součinnost při zprostředkování zaměstnání a řídit se pokyny úřadu. Uchazeč by se měl vždy dostavit na krajskou pobočku Úřadu práce ČR ve stanoveném termínu. Pokud není schopen dodržet stanovený termín, například kvůli nemoci či úrazu, musí úřad včas informovat.
Jak uvádí úřad práce, uchazeč o zaměstnání, který dočasně není schopen plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu anebo z důvodu vyšetření nebo ošetření ve zdravotnickém zařízení, je povinen tyto důvody oznámit krajské pobočce Úřadu práce České republiky:
- nejpozději do 3 kalendářních dnů od vydání potvrzení o dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu nebo
- nejpozději do 3 kalendářních dnů od vydání potvrzení o ošetření nebo vyšetření.
Nutné je také doložit potvrzení o dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu nebo potvrzení o ošetření/vyšetření uchazeče o zaměstnání ve zdravotnickém zařízení, a to nejpozději do 8 kalendářních dnů ode dne vydání.
Pokud se tak nestane, úřad práce může uchazeče z evidence vyřadit.