Ne vždy je podnikatel svým pánem, který si sám rozhoduje o tom, jak a pro koho svůj byznys dělá. V mnoha případech může narazit na problematiku jménem diskriminace.
Během posledních kontrol ze strany České obchodní inspekce, kdy bylo kontrolováno dodržování § 6 zákona o ochraně spotřebitele, který zakazuje prodávajícím při prodeji výrobků či poskytování služeb diskriminovat spotřebitele. k ní došlo hned v několika případech. Šlo o následující situace.
Neubytovali Romy
Při simulované objednávce ubytování pro čtyřčlennou rodinu v ubytovacím zařízení bylo ze strany klienta zmíněno, že se jedná o rodinu romského původu. Majitel zařízení takovou objednávku odmítl přijmout s odůvodněním, že má s romskými klienty špatné zkušenosti. Zde šlo o diskriminaci na základě rasy a etnického původu.
Muži zaplatí za vstupné víc než ženy
V provozovně wellness bylo mužům účtováno vyšší vstupné než ženám. Zatímco pánové mohli využít služby za 700 korun, ženy za pouhých 200 korun. Rozdílné ceny pro muže a ženy kontrolovaná osoba obhajovala tím, že nižším vstupným chtějí přilákat více žen. Dalším důvodem jsou prokazatelně vyšší mzdy a výdělky mužů. Zde šlo o diskriminaci na základě pohlaví.
Zákaz objednávek na e-shopu
V této situaci šlo o prověření e-shopu na základě udání spotřebitele. Ten si stěžoval na to, že byla jeho objednávka v e-shopu po potvrzení přijetí zrušena a následně obdržel prostřednictvím e-mailu informaci, že z důvodu velmi častého vracení předchozích objednávek budou i jeho další budoucí objednávky zamítnuty. Spotřebitel uskutečnil v e-shopu celkem tři objednávky, první a druhou vrátil a třetí mu již byla odmítnuta. Kontrolovaná osoba zdůvodňovala své jednání mj. tím, že šlo o opakované vrácení výrobků, a v jednom případě byly odstraněny visačky, i když zboží nesmělo být podle smluvních podmínek používáno.