Poslanci si chtějí posvítit na spam. Podnikatelům hrozí likvidační pokuty

Sdílet

19. 11. 24/1x / spam, e-maily, zděšení, zprávy Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Poslanecká sněmovna projednává nyní návrh zákona, který má nahradit stávající antispamový zákon. Především chce zvýšit pokuty pro podnikatele.

Jedná se o návrh zákona o digitální ekonomice, který by měl nahradit zákon o některých službách informační společnosti, tedy takzvaný antispamový zákon. Tento zákon se týká pravidel pro zasílání obchodních sdělení (newsletterů či aktualit) a další komunikace probíhající především pomocí e-mailů nebo SMS.

Hlavní změnou je zvýšení pokut

Jak popisuje Michal Nulíček, partner advokátní kanceláře ROWAN LEGAL, momentálně můžete za porušení pravidel dostat pokutu v maximální výši 10 milionů korun. V loňském roce přitom Úřad pro ochranu osobních údajů uložil pokutu dosahující téměř 8 milionů korun. Nový zákon však počítá s navýšením této hranice až na 20 milionů eur, případně 4 % z ročního obratu. To je skutečně velký skok, v mnoha případech může být dokonce likvidační, dodává s tím, že tato úprava se týká pouze podnikatelů a právnických osob.

Podle důvodové zprávy návrh zákona reaguje na evropskou legislativu – konkrétně na směrnici e-privacy a nařízení GDPR. Zasílání obchodních sdělení bez souhlasu nebo nesplnění podmínek pro zákaznickou výjimku je podle GDPR zpracováním údajů bez právního titulu, doplňuje dále Michal Nulíček.

Hlavním cílem vysokých pokut je odradit podnikatele a právnické osoby od protiprávního jednání. Navíc také zohledňují vyšší míru závažnosti takového jednání a společenskou škodlivost spamu.

Rozesíláte nějaké newslettery?

Novinky u obchodních sdělení

U obchodních sdělení je důležitý souhlas uživatele (opt-in režim), nebo u zákazníka pak opt-out režim. Zde má být novinkou, že bude možné zákazníkovi zasílat obchodní sdělení pouze po dobu dvou let od poslední komunikace. Za další kontakt by tak podnikateli po uplynutí této doby hrozila pokuta. 

Podle Michala Nulíčka je tato část návrhu zákona poměrně matoucí, protože pokud se chce podnikatel pokutě vyhnout, musí obchodní sdělení zákazníkovi zasílat kontinuálně nebo získat jeho souhlas.

Může už letos začít platit nařízení ePrivacy? Víme, co vše by ovlivnilo Přečtěte si také:

Může už letos začít platit nařízení ePrivacy? Víme, co vše by ovlivnilo

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).