Zápočtový list je potvrzení o zaměstnání. V momentě, kdy zaměstnání končí, měl by být zaměstnanci vydán. A to v poslední pracovní den.
Zápočtový list lze předat osobně, zaslat poštou do vlastních rukou nebo poslat prostřednictvím datové schránky, pokud ji má zaměstnanec zřízenou.
Zápočtový list je předkládán novému zaměstnavateli, který z něj čerpá důležité údaje. Kopii zápočtového listu by si však měl nechat i sám zaměstnanec.
Proč uchovat kopii zápočtového listu?
Jeden z důvodů jsou například chybějící údaje v evidenci České správy sociálního zabezpečení, respektive údaje o samotném zaměstnavateli. Ty jsou důležité při nároku na důchod. Tyto údaje je sice možné potvrdit prostřednictvím evidenčního listu důchodového pojištění, ale pokud by i ten chyběl, lze využít právě zápočtový list.
Potvrzení se může hodit také v případě, že se člověk uchází o místo ve veřejné sféře. Tam jsou zaměstnanci odměňováni na základě tarifních tabulek. Musí doložit dosavadní praxi, aby se správně spočítal tzv. platový stupeň. Zaměstnavatele zajímá, jakou činnost nový zaměstnanec dosud vykonával, aby rozhodl, zda ji započítá ze 100% nebo nižším procentem či vůbec a jak dlouho ji vykonával. Zápočtové listy jsou k tomuto ideální. Najdeme na nich jak druh práce, tak počet odpracovaných let a dní.
Zápočtový list bude vyžadovat také úřad práce, pokud se u něj bývalý zaměstnanec po skončení zaměstnání chce registrovat do evidence uchazečů o zaměstnání. Úřad z listu čerpá údaje o tom, kdy a jakým způsobem byl pracovněprávní vztah ukončen a počet dní důchodového pojištění.