Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR se ohradilo proti závěrům Nejvyššího kontrolního úřadu. Na základě nedávné kontroly úřad kritizuje resort mimo jiné za nedotaženou digitalizaci.
Podle NKÚ je stále běžnou praxí, že se při vyřizování online žádostí o příspěvky či důchod musí dělat některé úkony i nadále ručně. Kritika se týkala také nutnosti dokládat některé dokumenty s údaji, které by měly mít úřady již dávno k dispozici.
Ministerstvo práce a sociálních věcí v reakci na tyto závěry vydalo prohlášení, ve kterém se zjištěními nesouhlasí. S těmito zjištěními důrazně nesouhlasíme a nepovažujeme je za odborně zpracované. Vydaná tisková zpráva je v klíčových částech v rozporu s vlastními závěry NKÚ uvedenými v Kontrolním protokolu,
uvádí MPSV.
Úředníci už žádná data nepřepisují
Jak vysvětluje resort, od druhého kvartálu 2022 buduje digitální kanál (Klientskou zónu Jenda) a zároveň provádí redesign procesů spojených s dávkami státní sociální podpory tak, aby tyto procesy byly maximálně automatické a přívětivé pro klienta i zaměstnance Úřadu práce ČR. Doposud byly kompletně redesignovány procesy příspěvku na bydlení, přídavku na dítě a rodičovského příspěvku. Klienti mají u těchto dávek možnost podat žádost digitálně a u těchto dávek při zpracování k tištění a přepisování dokumentů nedochází, vyjma okrajových situací,
uvádí MPSV.
Online žádost o důchod
Krizová léta, kdy došlo k extrémnímu nárůstu počtu žádostí o některé typy důchodů, se dle resortu práce a sociálních věcí podařilo stabilizovat. Důchody jsou nyní vyřizovány v zákonných lhůtách.
Od prosince 2023 mohou klienti podávat žádosti o všechny typy důchodů prostřednictvím internetové služby ePortálu ČSSZ. Při spuštění online žádosti o důchod ČSSZ předpokládala, že tuto možnost využije asi tři až pět procent klientů. Nyní jsme již na 8 %, tedy více než 8 tisících žádostech, které byly podány kompletně online,
uvádí resort.