Ve vztahu zaměstnanec a zaměstnavatel často dochází k diskriminaci. Pokud se tak stane, lidé se často obrací na inspekci práce, případně na samotného ombudsmana.
Právě ombudsman vydal doporučení určené zaměstnavatelům, kteří chtějí pro své zaměstnance vytvořit férové prostředí. Jedná se o praktickou příručku s konkrétními příklady, která má za cíl přispět k tomu, aby se zaměstnanci cítili v práci dobře.
V příručce jsou obsaženy jak konkrétní diskriminační situace a jejich případná řešení, tak tipy, jak přispět ke zlepšení postavení těch zaměstnanců, kteří se setkávají se znevýhodněním nejčastěji.
Obracím se v doporučení na zaměstnavatele, kteří se chtějí vyhnout diskriminaci. Domnívám se, že takových je většina. Pevně totiž věřím, že pro většinu zaměstnavatelů je důležitá spokojenost zaměstnanců. Právě férové a důstojné pracoviště je stěžejním předpokladem pro to, aby byli zaměstnanci spokojeni a mohli se plně věnovat své práci,
uvedl ombudsman Stanislav Křeček.
Jedna z mnoha situací, které jsou v příručce popsány, se týká zaměstnankyně, kterou zaměstnavatel z vedoucí pozice odvolal den před jejím nástupem na mateřskou dovolenou. V tomto případě soud shledal toto jedná za diskriminační, a to z důvodu pohlaví. Paradoxní přitom je, že zaměstnankyně pracovala na Úřadu vlády ČR, kde se věnovala agendě rovnosti žen a mužů.
Zakázané důvody diskriminace jsou obsaženy v antidiskriminačním zákoně. Jsou to rasa, etnický původ, národnost, pohlaví, sexuální orientace, věk, zdravotní postižení, náboženské vyznání, víra či světový názor, a někdy také státní příslušnost. Diskriminaci zakazují také zákoník práce a zákon o zaměstnanosti.