Tuzemské e-shopy letos ve většině případů skončí v černých číslech. Jsou ale mnohem víc pod tlakem ze strany čínských tržišť, jako je Temu nebo Shein, která zároveň nedodržují české zákony.
Právě na tom se shodli na konferenci E-Bussines Forum 2024 představitelé vybraných online obchodů – například místopředseda představenstva Alza.cz Petr Bena nebo výkonný ředitel Slevomatu Tomáš Braverman.
Různé segmenty rostou samozřejmě různě. A proto to ani neznamená, že všichni rostou dvouciferně. Je řada e-shopů, kterým se daří a kterým se nedaří,
řekl Petr Bena.
Kromě něj se diskuze zúčastnili například Soňa Fialková, šéfka webu SpokojenyPes.cz, nebo Eliška Tvarohová z marketplace Allegro. Debatovalo se právě i tom, jaký vliv mají na tuzemskou e-commerce scénu právě tržiště nebo o důležitosti aplikací, které jednotlivé firmy provozují.
Velká část debaty se točila kolem čínských tržišť. Ta podle Petra Beny nebo Tomáše Bravermana neplatí recyklační poplatky či nedodržují zákon o obalech. Dodávané zboží také nemá české překlady s informacemi o výrobcích.
Zároveň čínské e-shopy mění i reklamní trh, který v poslední době značně opanovaly. Tradiční inzerenti v internetovém prostředí jsou vytlačováni z Facebooku a Googlu, tak se přemisťují do TV, rádia, kde dochází ke zdražování. Meziročně se prostor zdražuje o čtyřicet procent,
zmínil například Martin Wallner z Mixitu.
Na záznam se můžete podívat zde: