Ani hoteliéři neví, co bude dál. Dopady krize se podle nich teprve projeví

21. 9. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Hotely a další ubytovací zařízení čekala toto léto nejistá sezóna. Jak ji hodnotí a s čím se musely potýkat?

Hotely, venkovní kempy a další ubytovací zařízení včetně jejich restaurací a kaváren se otevřely 25. května v rámci rozvolňování. Provozovatelé byli tehdy připraveni otevřít v plném rozsahu a za dodržení všech hygienických podmínek. V článku prozradili, že se rezervace vyvíjejí dobře a že se je lidé chystají podpořit, i když bude záviset na jejich ekonomické situaci a dalšímu vývoji.

Co se dozvíte v článku
  1. Jak hodnotí sezónu?
  2. Ztráty budou velké
  3. Nahlédněte do netradičního hotelu, kde jsou hosty psi
  4. Hotely COVID Ubytování využijí 
  5. Malé penziony vidí za podmínkami buzeraci

Jak hodnotí sezónu?

To, že lidé byli opatrní jak z hlediska své osobní ochrany, tak z hlediska peněz, zmiňuje Richard Vech, jednatel rodinného hotelu U Zeleného stromu v Českém Švýcarsku. Podle něj byly běžné dotazy, co se stane s jejich zálohou, pokud nebude možné přijet a podobně. Rozhodně jsme opatrnost pocítili formou nízkých tržeb v restauraci, kdy lidé raději z kolektivu odcházeli na hotelové pokoje anebo šetřili tím, že konzumovali vlastní nápoje, dodává. Díky lokaci hotelu neměli oni ani okolní ubytovací zařízení nouzi o klienty. My říkáme, že jaro a podzim je čas Němců, prázdniny čas Čechů. Ne jinak tomu bylo i v letošním roce. Zahraniční klienti jsou dle mého názoru poněkud zdrženlivější, doplňuje dále. 

Martin Bujáček, manažer Hotelu Palmira, serveru Podnikatel.cz prozradil, že kvůli uzavření hotelu nedošlo ani 10 % rezervací proti předchozím rokům a lidé dělali rezervace až na poslední chvilku cca týden před nástupem na pobyt. Průměr za měsíce červen až srpen je proti roku 2019 o více jak 30 % slabší, a to u nás byla letní sezona ještě slušná oproti jiným lokalitám v ČR, popisuje. Podle ředitele hotelu Avanti Romana Petříka byla obsazenost přes léto podobná jako v loňském roce, ale dosažená průměrná cena byla nižší. Také jim chybí skupinové akce, jako jsou školení, semináře a konference. 

Navštívili jste v létě nějaké tuzemské ubytovací zařízení?

Ztráty budou velké

V hotelu Palmira domácích hostů nebylo tolik, co v minulém roce. Zahraniční hosté jim obvykle dělají jen okolo 5 % tržeb, tudíž jim jejich absence nijak výrazně nenarušila sezónu. I tak jim ale bude trvat roky vyrovnat ztráty. Není to jen o uzavření během jara 2020, ale i další měsíce jsou výrazně slabší než v roce 2019 či 2018. Ztráty budou velké a v našem hotelu skončilo 50 % zaměstnanců, říká Martin Bujáček. 

Podobně to vidí i Richard Vech, podle kterého je otázka na ztráty poněkud předčasná. Mnoho klientů jejich hotelu využilo nabídky a přeložilo své rezervace o 365 dní – tedy například z Velikonoc 2020 na Velikonoce 2021. Lze tedy říci, že platby, které ve formách záloh přicházely v zimním období, letos nebudou a tím se teprve projeví skutečný dopad této krize v cestovním ruchu, uvádí. Ztráty se úplně nepodařilo vyrovnat ani v hotelu Avanti, kde se ztráty projevily především v nižší dosažené ceně. Co bude ale dál, ptá se Roman Petřík.

Nahlédněte do netradičního hotelu, kde jsou hosty psi

Hotely COVID Ubytování využijí 

Od pátku 9. září je možné žádat o dotace v rámci programu Covid – Ubytování. Stát ubytovacím zařízením přispěje částkou 100 až 330 Kč na pokoj a noc za období, kdy musela být uzavřena. Rozhodné období pro podporu tohoto odvětví cestovního ruchu je od 14. 3. 2020 do 24. 5. 2020. Jak uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, jedná se o dobu, po kterou byla zařízení uzavřena z důvodu platnosti usnesení vlády v souvislosti s krizí způsobenou pandemií COVID-19.

Hotel Avanti tuto podporu chystá využít a už využil programů Antivirus A a C. Žádost má poslanou také Hotel Palmira. Bohudík, že je aspoň něco, ale nenahradí to v žádném případě ztráty, jaké hotel má, a každým měsícem to roste, i když ne takovým tempem jako v úplném uzavření. Jinou podporu nešlo využít, jelikož byla státem zamítnuta, popisuje Martin Bujáček.

Hotel U Zeleného stromu je členem Asociace hotelů a restaurací ČR, která jim velmi spolehlivě podávala a podává informace. V důsledku toho uplatnili možnosti, které jim byly nabídnuty a které se v rámci COVID Ubytování nabízí. Myslím si, že sektor ubytování (není-li to destinace závislá pouze na zahraniční klientele) může být spokojen. Snížení DPH na 10 % z ubytování, Covid ubytování, podpora podnikatelů (majitelů s.r.o.), snížení odvodů za zaměstnance atd., vyjmenovává Richard Vech. To vše podle něj představuje určitě velmi vysokou pomoc s tím, že státní peníze se nerodí ze vzduchu, ale z práce. 

Malé penziony vidí za podmínkami buzeraci

Majitelé menších penzionů tento program tak optimisticky nevidí, mimo jiné také proto, že nechtějí být členy právě Asociace hotelů a restaurací ČR. Ve facebookové skupině píše Soňa o jejím klientovi, malém penzionu v horách, a cituje z e-mailu klienta podmínky dané Ministerstvem pro místní rozvoj ČR: Doložit Certifikát ubytování. Ten je akcí Asociace hotelů a restaurací ČR a stojí 4 000 Kč (pokud nejste členy platícími členský příspěvek, pak to stojí „jen“ 2 000 Kč). Doložit PAGINA číslo. Je to číslo v Databázi hromadného ubytování statistického úřadu. Registrací se zavazujete k měsíčnímu/čtvrtletnímu odesílání dat na ČSÚ (doposud bylo dobrovolné). Pokud nemáte alespoň jedno z toho, chtějí čestné prohlášení o úrovni ubytování a následně zřídit a doložit obojí. Chce se mi zvracet. A zajímalo by mě, kdo stojí za AHR.

Na to píše Vladan, podle něhož je to pochopitelné, protože certifikát určuje počet hvězd, od počtu hvězd je odvozena denní platba a u penzionu stejně připadá jen nejnižší taxa, a takzvanou PAGINU podle něj musí mít, protože statistici si najdou každého. Soňa však oponuje, že nikde není uzákoněna povinnost být členem asociace a registrovat se k statistickému zjišťování, pokud vás ČSÚ prozatím sám nevyzval. Nedává to taky absolutně žádný smysl, vyplývá z toho jen práce navíc, kterou byste musel zaplatit, dodává. 

Podobně jsou na tom i další majitelé. Zase od státu další svinstvo. My jako malinký penzionek nemáme na dotaci šanci. Myslím, že v tomhle zku*vistánu nemá smysl podnikat, píše Josef s tím, že nenávidí buzeraci statistiků a omezování od státu. Roman vysvětluje, že buzeraci taky nemá bytostně rád, ale tato dotace mu přijde jako jednoduchý bezbolestný příjem. Otázkou je, jak si na nás poté budou zaklekávat a kdo ty dary v budoucnu zaplatí. Taky nemáme certifikát a letos jsme statistikům asi nic neposílali, na to nebyl čas, doplňuje závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).