Moratorium se týká úvěrů a hypoték u jakékoliv banky a nebankovního poskytovatele sjednaných před 26. březnem 2020. Nevztahuje se na kreditní karty, kontokorentní úvěry, revolvingové úvěry, operativní leasing nebo úvěry v souvislosti s obchody na kapitálovém trhu. K moratoriu se přistoupilo, protože řadě domácností kvůli nouzovému stavu rapidně poklesly příjmy, bez kterých se spotřebitelský úvěr nebo hypotéka splácí velice těžko. Pro klienty bylo odložení splátek dobrovolné a nebyly s ním spojeny žádné poplatky.
O plošných opatřeních není řeč
Dne 30. října skončí v Čechách zákonné moratorium týkající se „úvěrových prázdnin” a od 1. listopadu klienti již nemohou využít odkladu splátek osobních a hypotéčních úvěrů v souvislosti se šířením nákazy COVID-19 (ustanovením §4 vládního návrhu). Obnovení moratoria na splácení úvěrů patří mezi jeden z návrhů kompenzací Hospodářské komory ČR. Banky jsou svým klientům nejen z řad podnikatelů připraveny pomoci, ale plošná opatření neplánují.
V ČSOB možnost odkladu splátek využilo bezmála 2,5 tisíce podnikatelů, se kterými jejich bankéři aktuálně intenzivně komunikují a neregistrují větší množství požadavků na další odklady splátek. Ojedinělé případy firem, které se dostávají do problému s opětovným zahájením splácení svých úvěrů, vždy řešíme individuálně dle situace dané firmy,
dodává Petr Manda, ředitel Firemního bankovnictví ČSOB. Podobně jsou na tom také v Equa bank, kde vždy přistupují ke každému klientovi individuálně, a to jak před příchodem současné krize, tak v průběhu jejího trvání. Proto v případech, kdy se u některých klientů z řad podnikatelů situace nebude vyvíjet uspokojivě, budeme hledat individuální řešení této situace. Plošná řešení nyní neplánujeme,
sdělila Kateřina Petko, Head of PR and Internal Communications Department z Equa bank.
Česká spořitelna odložila splátky u 8 tisíc firemních úvěrů a u většiny klientů neidentifikují na základě interních analýz riziko, že budou mít problémy se splacením po skončení moratoria. Jsou ale připraveni pomoci všem klientům, kteří budou mít problémy se splacením i po skončení moratoria. V prvé řadě se s těmito klienty budou snažit dohodnout na individuálních splátkových plánech. Dále významné zjednodušili celý proces nastavení individuálního splátkového kalendáře. V individuálních případech klientů, u nichž budou existovat skutečně vážné důvody, proč nemohou splácet ve standardním režimu, pak počítáme také s možností snížení výše splátek na určitou dobu,
popisuje František Bouc z tiskového střediska České spořitelny.
Banka CREDITAS zatím nemá avízo, že by někteří z jejich klientů, kteří využili odkladu splátek, nemohli v následujícím období splácet dle původního plánu. Obecně u nich platí, že pokud u klienta nastanou potíže a on očekává problémy se splácením, je dobré se na banku obrátit co nejdříve. Společně pak můžeme najít rozumné a schůdné řešení – může jít například o rozložení splácení do delšího časového období, díky němuž se pak mohou významně snížit měsíční splátky,
vyjmenovává Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu Banky CREDITAS.
V mBank odklad splátek využilo cca 9 % jejich retailových klientů s půjčkou ať osobní či hypoteční (nejednalo se o produkty pro podnikatele, ale pro fyzické osoby). Když klient bude chtít odložit své splátky na půjčce, tak jsou připraveni žádosti vyhovět, pokud se bude jednat o ztrátu zaměstnání či nemoc. Takto přistupujeme ke klientům delší dobu a tedy ještě před COVID19. Aktuálně registrujeme jen jednotky takovýchto případů,
doplňuje Štěpán Dlouhý, tiskový mluvčí mBank.
Co je zakázáno a na co mám nárok?
Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat.
Pomoc bude individuální
Podobně jako u odkladu splátek, tak i další potřebné úlevy budou individuální. V Bance CREDITAS jsou připraveni s klienty mluvit a hledat pro jejich situaci správné řešení. Už vzhledem k tomu, jak individuálně je různé podnikatelské a projektové financování nastaveno, je to lepší postup než se snažit nastavovat jednotné řešení pro všechny,
popisuje Lucie Brunclíková. Československá obchodní banka se od začátku pandemie v březnu a dubnu letošního roku snažila jejich nabídku přizpůsobit aktuální situaci. Postupně jsme do nabídky doplnili nové služby včetně úvěrů se státními zárukami. V tuto chvíli máme naši nabídku za stále platnou a schopnou reagovat i na aktuální situaci,
upřesňuje Petr Manda.
Novinky ani žádná opatření neplánují zavádět jak v mBank, kde se zaměřují na drobné živnostníky, tak v Equa bank, kde je nabídka pro firemní klientelu ucelená a podle Kateřiny Petko aktuální situace související s koronavirovou pandemií nevyžaduje změnu jejich nabídkové profilace. V této chvíli nic nového neplánujeme. Stále platí, že podnikatelé a malé firmy mohou zdarma využívat naše platební terminály pro bezkontaktní platby
, uvedl František Bouc. Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank, serveru Podnikatel.cz prozradil, že v současné chvíli probíhají jednání o pokračování programů ČMZRB COVID III a EGAP COVID+ v roce 2021 a že je UniCredit Bank součástí pracovní skupiny v rámci České bankovní asociace.
O úvěry COVID III je a bude zájem
Zatímco v Bance CREDITAS a Equa Bank evidují žádosti o úvěry z programu COVID III spíše v menších počtech, jinde zaznamenávají o tyto úvěry zvyšující se zájem. Po letní a poněkud slabší poptávce nyní registrujeme na našich pobočkách zvýšený zájem firem o poskytnutí úvěru s touto zárukou. V žádostech převažují stávající klienti banky,
uvádí Petr Manda. Pokračující zájem ze strany jak stávajících úvěrových, tak dosud neúvěrovaných klientů pozorují také v UniCredit Bank. Tam celkem malým a středním podnikům už poskytli úvěry za více než miliardu korun a další desítky úvěrů ve výši vyšších stovek milionů jsou ve schvalování. V této souvislosti dále očekáváme zvýšený zájem o úvěry v návaznosti na ukončení státního moratoria,
doplňuje Petr Plocek.
Uvažujte ve více scénářích
Lucie Brunclíková podotýká, že je v současné proměnlivé době namístě obezřetnost a doporučuje podnikatelům i retailovým klientům, aby v případech, kdy tuší obtíže, banku kontaktovali včas. Řešit konkrétní situaci co nejdříve se svým bankéřem radí také v Equa bank. Odkládat řešení nepříznivé finanční situace na poslední chvíli nemůžeme doporučit. Bylo by chybou, kdyby běžné provozní záležitosti měly v době krize přednost před strategickým rozhodnutím o budoucnosti firmy,
dodává Kateřina Petko.
Petr Manda zmiňuje, že v tomto nejistém období je vhodné, aby o budoucnosti své firmy podnikatelé uvažovali ve více scénářích, podle různé míry zasažení ekonomiky i jejich vlastního podnikání. Firmy nabádají k důslednému řízení cash flow a vytvoření finančního polštáře na krytí výkyvů v jejich ekonomice. Formou takové rezervy může být podle něj i rezervní úvěr se zárukou Covid III, který se na tuto situaci velmi dobře hodí. Také podle Štěpána Dlouhého by z pohledu financí měli podnikatelé dbát především na jejich vyrovnané cash flow a v případě zhoršení je možné tuto situaci vykrýt dodatečným provozním financováním.