Hlavní navigace

Češi po čtyřicítce nechtějí zakládat firmy. Šediny jsou přitom předpokladem úspěchu

Dnes
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
To, že se v souvislosti se stárnutím populace a nízkou porodností transformuje věková pyramida české společnosti, je už dlouho jasné.

Dochází nám také, že kvůli tomu musejí lidé pracovat výrazně delší dobu, než jak tomu bylo ještě nedávno. Podobný trend lze pozorovat i v dalších státech v Evropě a nemusí z něj plynout jen negativa. Evropská komise například v roce 2015 definovala ekonomické příležitosti vyplývající ze stárnutí populace jako „stříbrnou ekonomiku“. 

Co se dozvíte v článku
  1. Mohou nakopnout tuzemský byznys
  2. Stereotypy nejsou namístě
  3. Úspěšné příklady od nás
  4. Jaký čeká Česko scénář?
  5. Bez podpory státu to nepůjde

Mohou nakopnout tuzemský byznys

“Noví starší“ jsou totiž zdravější, mají vyšší životní úroveň, jsou aktivnější a pozitivněji se zapojují do běžného života než předchozí generace. A při pohledu na demografický vývoj v Česku je očividné, že populačně silné ročníky tzv. Husákových dětí už nyní tvoří páteř tuzemské ekonomiky a s časem bude jejich role ještě klíčovější. 

V ideálním případě by to dokonce mohly být ony, kdo nakopne tuzemský byznys. Podívejme se na Spojené státy, které zažily razantní zestárnutí populace o pár desítek let dřív a kde je aktuálně 35 % populace starší 50 let. Jde o skupinu, která nejenže drží podstatný podíl bohatství v zemi, ale má klíčovou úlohu v byznysu.

Stereotypy nejsou namístě

Studie Age and High-Growth Entrepreneurship realizovaná Pierrem Azoulayem z roku 2020 ukázala, že ve Spojených státech jsou úspěšní podnikatelé nikoli mladí, ale ti ve středním věku. Průměrný věk při založení 1 z 1000 nejrychleji rostoucích nových podniků činí 45 let. “Stříbrní” také bývají podnikatelé ve špičkových technologiích i ti, kterým se podaří úspěšný prodej firmy. 

Stereotyp, který zdůrazňuje mládí jako klíčovou vlastnost úspěšných podnikatelů, není namístě. Chuť podnikat i úspěch v byznysu přichází až s šedinami. To platí momentálně i v Austrálii, kde je okolo 61 % firem založeno podnikateli starších 40 let. Tito lidé mají širokou síť kontaktů, kapitál a často už také mají zákazníky do startu podnikání. 

Úspěšné příklady od nás

Zkušenosti získané s věkem jsou zkrátka předpokladem pro vyšší míru podnikatelského úspěchu, což lze pozorovat i u nás. Zbyňku Frolíkovi bylo 37, když založil firmu LINET, Jaroslavě Valové 44, když se pustila do koupelen, které dnes známe pod značkou SIKO. Nebo Jarmila Podhorná – která až v důchodu začala macerovat bylinky a vzápětí zvládla vybudovat firmu Naděje, která je nyní největším zaměstnavatelem v regionu, byť vlastně podnikání k vlastní obživě nepotřebovala. Svým způsobem šlo o novou etapu jejich pracovního života a v případě paní Podhorné o nové životní poslání. 

Chcete začít s podnikáním? Přinášíme tipy, jak získat peníze na rozjezd Přečtěte si také:

Chcete začít s podnikáním? Přinášíme tipy, jak získat peníze na rozjezd

Jaký čeká Česko scénář?

A právě razantní změny v kariéře častěji čekají i Čechy, kteří budou v produktivním věku trávit víc času než jejich předci. Čeká tedy Česko “americký či australský scénář” a boom stříbrné ekonomiky plynoucí z úspěšných byznysových aktivit? Zatím to vypadá, že jen v omezené míře, pokud nenajdeme recept, jak dříve narozené Čechy a Češky k zakládání firem trochu více motivovat. 

Z registru ekonomických subjektů jsme na Fakultě podnikohospodářské VŠE dataminingem zjistili, že v Česku začalo v letech 2016 až 2023 po čtyřicítce podnikat každoročně v průměru 13 000 osob. To sice není málo, jde zhruba o 70 % registrovaných podnikatelů a jen ve věku 41 až 45 let je přes 14 % prvopodnikatelů. Jenže v naprosté většině případů jde o živnostníky, kteří zůstávají bez zaměstnanců.

skoleni_7_11

Bez podpory státu to nepůjde

Co dříve narozené Čechy motivuje odejít z jistoty zaměstnání či co potřebují, aby na stará kolena firmy zakládali? To nyní zjišťujeme spolu s kolegy z Katedry podnikání FPH VŠE v rámci výzkumného projektu Podnikání jako druhá kariéra. Zatímco první zjištění bychom měli veřejnosti i politikům z ministerstva průmyslu a obchodu prezentovat letos v listopadu, už teď je jasné, že bez zřízení efektivní vládní podpory pro start podnikání se můžeme s boomem stříbrné ekonomiky rozloučit. 

Například ve výše zmíněné Austrálii to vědí a podnikání na stará kolena podporuje asi 21 vládních programů.

Souhlasíte s tím, aby začínající podnikatelé nemuseli v začátcích hradit zálohy na sociální pojistné?

Autor článku

Nina Bočková je odbornou asistentkou na Katedře podnikání Fakulty podnikohospodářské VŠE.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).