Cestovní kanceláře: Po rozvolnění pojedou na dovolenou všichni. Lidé jen čekají

26. 11. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Cestovní kanceláře by za normálních okolností už aktivně prodávaly zájezdy na příští rok. Jak se ale letos chovají jejich klienti?

Na první pohled se může zdát, že cestovní kanceláře jsou na tom dobře. Hned na jaře jim bylo umožněno vydávat takzvané Lex vouchery a nyní mohou využít podporu z programu COVID – Cestovní kanceláře. Týká se to však všech a řeší jejich problémy? S čím se cestovní kanceláře potýkají?

Co se dozvíte v článku
  1. Velké ztráty i problémy s testy
  2. Klienti vyčkávají
  3. Lex vouchery pomohly jen částečně
  4. Podívejte se, jak se Lex Voucher řešil na sociálních sítích: 
  5. Podpora pokryje jen část

Velké ztráty i problémy s testy

V cestovní kanceláři DAEN se momentálně potýkají s velkými problémy, protože z důvodu uzavírky hotelů se jim na čas téměř úplně zastavily prodeje. Aktuálně je prodej velmi pomalý. Především se jedná o zákazníky, kteří musí dočerpat letošní příspěvek z fondu kulturních a sociálních potřeb. Prodeje III. kvartálu se nám propadly o 30 % a aktuálně v započatém IV. kvartálu máme propad 70 % plánovaných tržeb, upřesňuje jednatelka a ředitelka Jana Kurková. Cestovní kancelář Riviera Tour má za rok 209 ztráty ve výši 20 milionů korun a s financováním jí pomáhají dceřiné společnosti. Jinak bychom to neměli šanci zvládnout. Cestovní kancelář úvěr od banky v podstatě nedostane anebo za takových podmínek, že na něj zkrátka přistoupit nemůžete. Tam, kde jsme dříve úvěrovali v řádu desítek milionů, máme najednou dveře zavřené, popisuje ředitel Pavel Číž.

Aleš Paděra, jednatel CK Alpina, popisuje, že pro cestování do zahraničí jsou nutné PCR covid testy, které jsou drahé a složité (na výsledek se čeká den nebo déle). Pokud by šlo dělat antigenní testy jako jinde v zahraničí, tak by se cestovalo radostněji. Antigenní testy jsou totiž levné a rychlé. Představitelé vlády tvrdí, že antigenní testy podporují a prosazují jejich uznání v EU, ale skutečnost je jiná. Při návratu ze zahraničí (prakticky ze všech zemí) je vyžadován PCR covid test, doplňuje s tím, že by jim usnadnilo život, kdyby povinný test byl jen ze zemí, kde je situace horší než u nás.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Klienti vyčkávají

Zástupci cestovních kanceláří se shodují, že jsou klienti opatrní a vyčkávají, přesto se na zájezdy těší. V CK Alpina mají od minulého týdne na webu vypsané letní zájezdy na rok 2021 a vzhledem k nejisté situaci přišli s Alpina garancí, která má umožnit objednání zájezdu bez strachu a rizika z případného storna. Zálohu snížili na 500 Kč a umožnují až 60 nebo 30 dní před odjezdem zájezd změnit bez jakéhokoli storna. Možná i díky tomu nás překvapil vysoký zájem a počet přihlášek, které na léto začaly chodit, doplňuje Aleš Paděra.

V Rivera Tour nyní nemají až na výjimky žádné prodeje, 60 % jejich klientů má přeloženy zájezdy na 2021, 40 % pak má poukazy na další zájezd a vyčkávají. Pokud se situace změní a rozvolní se to, pojedou na dovolenou všichni. Lidi toho mají plné zuby, jen čekají. Volají každý den. Pokud se to rozvolní, nebudeme stíhat, shrnuje situaci Pavel Číž. Jana Kurková popisuje, že díky lehkému pozitivnímu vývoji situace a předpokladu přechodu do lepších stupňů systému PES je tento týden evidentní větší zájem klientů. Ti se už začínají ptát na silvestrovské pobyty nebo na léto 2021. Výhodou naší CK je nabídka ČR – to nám aktuálně dělá téměř celé prodeje. Slovensko a Maďarsko z důvodu komplikací s překročením hranic se neprodává. Zájem o zahraniční dovolené (letecky) je prakticky nulový, prozrazuje.

Lex vouchery pomohly jen částečně

Zákon nazvaný Lex Voucher (185/2020 Sb.) platí od dubna a jeho cílem je zmírnit dopady COVID-19 na sektor cestovního ruchu. Umožňoval cestovním kancelářím v případě zrušení zájezdu z důvodu pandemie vydat klientovi poukaz na zájezd konaný v termínu od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020. Jak jsme psali, některým cestovním kancelářím tyto vouchery pomohly, jiné se je snažily obejít. 

Jana Kurková říká, že jim Lex Voucher pomohl hodně, ale jen v danou chvíli toho prvního šoku. Po skončení platnosti voucherů nastaly velké problémy, protože čerpání poukazů není ani nemůže být vzhledem ke druhé a hrozící třetí vlně takové, jak se očekávalo. Tedy není nabídka „volných“ destinací, a tak většina voucherů spadne do proplacení, což se nečekalo a bude to velká rána na cash cestovních kanceláří, které jsou rok bez příjmů. Myslím, že i kdyby nabídka už jakási byla, lidé se bojí a také se těší až dostanou „ušetřené“ penízky zpátky. Vzhledem k tomu, že hodně lidí nemá teď práci, podotýká. 

Podle Pavla Číže byl Lex voucher k ničemu, protože mají 60 % klientů nad 60 let. Kdo podle něj chce, tak si papír na uplatnění §3 týkající se ochráněných osob jednoduše zařídí. Nám to nepomohlo. Máme své vlastní poukazy s bonusem, říká. Naopak v CK Alpina vouchery vystavovali, ohroženým skupinám obratem vraceli peníze a klienti to brali s pochopením. Těm, kteří letos peníze z Lex Voucheru nevyužijí na naše zájezdy, jsme připraveni k 1. 9. peníze poslat zpět, doplňuje Aleš Paděra. 

Podívejte se, jak se Lex Voucher řešil na sociálních sítích: 

Podpora pokryje jen část

Pavel Číž popisuje, že žádali neúspěšně o úvěry z programů COVID I, II i III. V případě COVID I byla pro ně příprava neskutečně složitá, museli narychlo dělat účetní uzávěrky, a i přes urgence zůstala žádost bez odezvy. Žádost o COVID II i III jim byla zamítnuta a při žádosti o vysvětlení jim banka sdělila, že tyto informace nesděluje. Trošku jim pomohl Antivirus, ale ten není ani na mzdy. Teď čekáme jak na smilování na COVID Cestovní kanceláře, žádost máme podanou, mají na to do března 2021, tak jsem zvědavý. I když bychom dostali maximum, je to tak akorát tak na zaplacení pojištění proti úpadku, popisuje.

skoleni_8_1

Dotace v programu COVID Cestovní kanceláře od ministerstva pro místní rozvoj činí nejvýše 2,5 % z plánovaných tržeb z prodeje zájezdů a z prodeje spojených cestovních služeb na rok 2020. Slouží také na provoz nebo úhradu nároků zákazníků za zájezdy zrušené z důvodu pandemie v období od 20. 2. 2020 do 10. 10. 2020.

Žádat budou také v cestovní kanceláři DEAN. Naráží však na to, že jako cestovní kancelář specializovaná na pobyty vlastní dopravou nemají téměř na žádné dotace nárok. Nárok totiž vzniká jen za stornované zájezdy, a to jen ty, u kterých nebyl vystaven voucher. Příspěvek od státu tedy očekávají pouze v řádu desítek tisíc korun. Je smutné, že na nás – cestovní kanceláře specializující se na domácí cestovní ruch – stát nemyslí. Ani Lex Voucher, ani dotační programy pro nás nebyly nic, co by nám pomohlo přežít. Přitom hotely a lázně dostaly velké finanční pobídky ve formě voucherů a příspěvků na lůžka, uzavírá Jana Kurková.

Navštívili jste v létě nějaké tuzemské ubytovací zařízení?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).