Živnostníci žijí v omylu, daně lze podat elektronicky i bez e-podpisu

16. 3. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 329515
Elektronické podání daňového přiznání českým živnostníkům k srdci nepřirostlo. Hlavním důvodem zůstává nedůvěra v elektronickou komunikaci a mýlka o nutnosti e-podpisu.

Přestože se může daňové přiznání podat elektronickou formou již 7 let, čeští živnostníci se stále řídí rčením „zvyk je železná košile“ a většina z nich přiznání stále odevzdá papírové podobě. Přiznání mnohdy sice na počítači vyplnit, avšak poté ho vytisknou a raději osobně odevzdají na finančním úřadě. Důvodem je podle nich kromě tradice papírové formy také složitost elektronického systému a nutnost e-podpisu. V papírovém podání navíc živnostníci pořád spatřují větší praktičnost, mají jistotou doručení a jednodušeji se jim archivuje.

Averzi vůči elektronickému podání se však snaží zmírnit finanční úřady, podle kterých se dá systém zvládnout bez větších obtíží a přiznání vyplnit a odeslat během několika minut. Úředníci navíc upozorňují na mýlku podnikatelů, že k elektronickému podání musí vlastnit e-podpis. Živnostníci totiž mohou daňové přiznání odeslat pomocí webu daňové správy, aniž mají zřízení elektronický podpis. Stačí si jen vytisknout e-tiskopis, ten ručně podepsat a do 5 dnů doručit na úřad.

Hlavní blok podnikatelů – nedůvěra

S velkou pompou odstartoval před několika lety projekt e-governmentu, který měl občanům zjednodušit komunikaci s orgány veřejné správy. Když však přijde na věc, zůstávají čeští živnostníci věrní svým zažitým pořádkům. Typický příklad tvoří podání daňových přiznání. Zde tuzemští podnikatelé stále upřednostňují papírovou hmatatelnou formu před „neuchopitelným“ elektronickým podáním, které přitom pro podnikatele funguje již sedmým rokem. Většina z oslovených podnikatelů uvádí tzv. „papír v ruce“ a stoprocentní jistotu doručení daňového přiznání jako jedny z hlavních důvodů pro podání přiznání klasickou papírovou formou.

U písemné formy si je člověk jistý, že přiznání bylo skutečně přijato a také si nechá potvrdit svou kopii, která mu zůstane v ruce, potvrdila serveru Podnikatel.cz překladatelka a tlumočnice Lucie Vojtašková. Přiznání podávám písemně zejména proto, že prokazatelně potvrzenou kopii mám ihned k dispozici k archivaci a nejsou pochyby ohledně doručení na finanční úřad. Osobně mám k elektronické komunikaci nedůvěru, zejména pokud jde o transfer tak zásadních dat, jako je daňové přiznání, připojil se živnostník Petr Vacík, který se zabývá managementem staveb. Čtěte také: Daňové přiznání se při uplatňování výdajového paušálu příliš neliší.

Elektronické podání činí pouze zlomek

Právě přetrvávající nedůvěra k elektronické komunikaci tvoří dle slov živnostníků nejsilnější motiv pro to, aby zůstali u tradičního odevzdání v papírové podobě. Přestože se finanční ředitelství po celé republice snažily obavy podnikatelů z elektronického podání rozptýlit různými semináři, informačními letáky a dalšími vzdělávacími akcemi, statistiky dokazují, že k žádné významné obrodě nedošlo. Počet podaných daňových přiznání v elektronické podobě se i tento rok pohybuje stále pouze v jednotkách procent.

Například Finanční ředitelství v Českých Budějovicích hlásí zatím 4 % z doručených daňových přiznání elektronickou formou, ředitelství v Brně eviduje 1,8 % přiznání tímto způsobem a situace není lepší ani v dalších krajích. Finančnímu úřadu v Pardubicích od začátku roku podalo daňové přiznání elektronicky dokonce jenom 0,37 % daňových subjektů z celkového počtu zatím podaných daňových přiznání. Čtěte také: Podnikatelé nechávají daňová přiznání opět na poslední chvíli, fronty by přesto vznikat neměly.

Z celkového počtu podání, které finanční úřady řízené Finančním ředitelstvím v Ostravě letos obdržely, tvoří přiznání podané elektronicky pouhý zlomek, doplnila serveru Podnikatel.cz Petra Homolová, tisková mluvčí Finančního ředitelství v Ostravě. Samotné úřady přiznávají, že o elektronické podání čekali větší zájem. Stereotypy živnostníků se jim ale nabourat nepodařilo. Jde o zažitý konzervativní přístup, že přiznání se podává v listinné podobě, domnívá se Jaroslava Musilová, tisková mluvčí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích.

Elektronický podpis není nutný

Podle živnostníků však nejde pouze o zvyk a nedůvěru, ale též o složitost systému elektronického podání. Například podle podnikatele Jindřicha Šaura, který se věnuje IT, jde o moc nové řešení a celý eGovernment prý zatím nemá dobrou pověst. Za další důvod Šaur uvádí nedostatek informací. Přestože se jeho firma ACMT aktivně zapojila do procesu aktivace datových schránek, v oblasti elektronického podání daňového přiznání mají nulové informace o tom, jak vše udělat. Na druhou stranu přiznávám, že jsem se z časových důvodů o tuto problematiku nikdy nezajímal, byť patřím mezi velké „propagátory“ bezpapírové kanceláře a elektronizace všech procesů, doplnil Jindřich Šaur.

Řada podnikatelů označila za velký problém získání elektronického podpisu. Osobně si myslím, že handicapem elektronického podání je pro běžného podnikatele hlavně relativně složité pořizování elektronického podpisu, potvrdil Vítězslav Bumba z agentury BMA. Již v roce 2009 jsem se pokoušel podat daňového přiznání přes elektronicky. Problém vznikl s elektronickým podpisem na dokumentu. Neměl jsem čas nic vyřizovat a pošta v naší vesnici má provozní dobu do 16 hodin, sdělil serveru elektromontér Ludvík Pavlica.

Jak však upozorňují úředníci, v tomto ohledu se podnikatelé mýlí. Pro elektronické podání totiž elektronický podpis nutný není. Po vyplnění elektronického daňového přiznání a jeho odeslání stačí živnostníkovi vytisknout tzv. e-tiskopis ve formátu A4, ten ručně podepsat a do 5 dnů doručit na příslušný finanční úřad. Podnikatel to může udělat osobně či poštou. E-tiskopis je v podstatě stručné jednostránkový výtah daňového přiznání s těmi nejdůležitějšími údaji. Elektronický systém daňové správy po vyplnění přiznání vygeneruje uživateli datovou zprávu, která kromě e-tiskopisu obsahuje i kompletní opis daňové přiznání ve formátu PDF. Živnostník si jen musí zprávu uložit někam na disk a kdykoli z ní může své daňové přiznání a e-tiskopis vytáhnout či vytisknout. V minulosti dokonce existovala i možnost podat přiznání elektronicky bez podpisu a bez nutnosti e-tiskopisu, jestliže byla daň současně zaplacena, avšak také této možnosti veřejnost příliš nevyužívala, doplnila Petra Homolová z Finančního ředitelství v Ostravě.

Zvažujete příští rok podat daňové přiznání elektronickou formou?

Elektronické podání nahrazují interaktivní formuláře

Samotné podání elektronického přiznání prostřednictvím Daňového portálu přitom trvá podle Petry Homolové z Finančního ředitelství v Ostravě asi dvě až tři minuty. Jak navíc dále upozorňuje, vlastní vyplnění daňového přiznání prostřednictvím webu zabere minimálně o polovinu méně času než vyplnění ruční. Důvodem jsou podle ní automatické kontroly, logické součty a provázanost jednotlivých řádků formuláře, které se dopočítají se samy, a provázanost formuláře přiznání a jeho příloh.

S tím souhlasí podnikatelé, kteří elektronické podání již tento rok využili. Výhodou je kontrola formálních chyb v podání, možnost archivovat podání v elektronické podobě i s potvrzením o podání a nenavyšovat množství archivovaných písemností. V neposlední řadě je to úspora času, myslí si daňový poradce Josef Pláteník.

Různá potvrzení a další potřebné přílohy stačí při elektronickém podání nascanovat jako obrázek a ty se automaticky odešlou s formulářem daňového přiznání. Přílohy netřeba nijak notářsky potvrzovat a podnikatel ani nemusí jejich originály finančnímu úřadu doručovat. Rozhodně to ale neznamená, že podnikatel může po nascanování doklady vyhodit Poplatník si ovšem originály musí u sebe uchovat, například pro případ pozdější kontroly finančního úřadu, upozorňuje Jaroslava Musilová, tisková mluvčí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Přestože stále většina českých živnostník odevzdává přiznání v papírové podobě, rozhodně to neznamená, že by pro ně svět informačních technologií znamenal španělskou vesnice. Mnoho z nich totiž využívá různých interaktivních formulářů, které jim podobně jako portál České daňové správy příslušné položky a řádky samy vyplní a zkontrolují. Podnikatelé pak přiznání pouze vytisknou, podepíší a odnesou na berňák.

Navzdory tomu se může v oblasti elektronického podání brzy blýskat na lepší časy. Skoro třetiny oslovených živnostníků zvažuje možnost elektronického podání pro příští rok a někteří jsou již pevně odhodlání to tak udělat. Letos plánuji podání daňového přiznání ještě papírovou formou. Od příštího roku mám v plánu použít elektronickou cestu, tvrdí živnostník Martin Šimko, který se zabývá internetovou reklamou a marketingem. Počítám s tím příští rok, přidal se překladatel a tlumočník Jiří Kortus.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).