Dochází vám nápady? Vyvětrejte si hlavu na moři

3. 8. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Každý z nás potřebuje odpočívat, a léto k tomu přímo vybízí. Řada lidí jede zapomenout na pracovní povinnosti do přímořských letovisek. Plavit se po mořské hladině už není v současnosti žádný problém. Na koupi námořní plachetnice, jachty nebo katamaránu jsou sice potřeba statisíce až miliony korun, na jejich pronajmutí však stačí "pouhé" desetitisíce.

Vlastnictví lodi má své výhody i nevýhody

Zatímco v přímořských státech je vlastnictví lodi běžné, pro suchozemce je to záležitost finančně velmi náročná. Kromě pořizovacích nákladů je totiž potřeba počítat s nemalými poplatky za ukotvení v přístavu, za pojištění a samozřejmě za údržbu lodi.

Nutností je také vlastnictví kapitánského průkazu na moře. Kurzy námořního jachtingu pořádá například Alfa Yacht Club. Intenzivní týdenní školení u pobřeží Chorvatska poblíž Splitu, během něhož se účastníci učí například navigaci, čtení v námořních mapách, meteorologii, základy námořního práva, manévrování v přístavu, kotvení v zátokách či plavbu na otevřeném moři, stojí necelých 12 tisíc korun. Kurz je zakončen praktickou zkouškou u českého jachetního instruktora, teoretická část se skládá v jazyce českém na kapitanátu před komisí jmenovanou Ministerstvem námořnictva Chorvatské republiky.

Majitel námořní jachty také musí od Námořního úřadu, jehož funkci plní Ministerstvo dopravy a spojů, získat právo plout pod státní vlajkou ČR. Pravidla pro její užívání stanoví Vyhláška o způsobu a důvodu vyvěšování, umístění a velikosti státní vlajky České republiky a jiných vlajek použitých na námořním plavidle nebo rekreační jachtě“. Další povinnosti majiteli námořní lodi vyplývají ze zákona o námořní plavbě a o rekreačních jachtách.

Pronájem lodi

Pronájem lodi je mnohem jednodušší. Nejenže je o poznání levnější, ale není k němu potřeba ani kapitánský průkaz.

V České republice působí více než 40 charterových agentur, které nabízejí pronájem lodí, některé z nich dokonce i s ubytováním na souši, například v Chorvatsku, Řecku, Turecku či Karibiku.

Pokud ale toužíte po „námořní dovolené” se vším všudy, tzn. chcete na lodi i spát, máte nespočet možností, na které moře a s kterou agenturou se vydat. Například Alfa Yacht Club nabízí týdenní pronájem lodi bez kapitána v oblíbeném Chorvatsku za 700 až 4500 EUR (19.600–126.000 Kč), záleží na termínu plavby, velikosti a stáří lodi. Pokud byste s přáteli chtěli mít s sebou českého kapitána, zaplatíte mu – vyjma dopravy a stravy – 1400 EUR (cca 39.000Kč) za týden. Místní kapitán bude vyžadovat 700 EUR (19.600 Kč) za týden a strava.

Plavit se dá také po řekách nebo říčních kanálech ve Francii, Německu, Itálii, Holandsku, Irsku, Anglii či Skotsku.

Pokud si netroufnete na moře, ale pobyt na lodi vás láká, můžete využít českého Orlíku či Lipna. Zde působí například škola jachtingu AZ Euro Jachting, která pořádá nejen kurzy pro začátečníky, ale také spinnakerové kurzy či regatovou přípravku, za 2000–3000 Kč.

Jachtařská škola a půjčovna lodí Sport Eli na Orlíku pak nabízí půjčení kajutové plachetnice za 3000 –7250 Kč za týden, či motorového kajutového člunu za 3.000–8.000 za týden.

Bezpečně na moře s ČANY

Růst poptávky po této dobrodružné dovolené s sebou však přináší v některých případech sníženou kvalitu služeb. Některé charterové společnosti se snaží zvýšit svůj zisk pronájmem starých lodí, jež nevyhovují kritériím bezpečnosti, nemají navigační zařízení a jiné části základního vybavení. Ve smlouvách přitom není definována míra odpovědnosti za škody, a proto nejsou vymahatelné podle českého práva a u českých soudů, přestože jsou podepisovány mezi českými subjekty.

Dalším problémem je špatné proškolení lodních posádek. Česká asociace námořního jachtingu eviduje například případy, kdy čeští skippeři ve zhoršeném počasí nebyli schopni účinně manévrovat s lodí. Problematický je také samotný způsob najímání českých kapitánů a jejich odpovědnost za případnou škodu způsobenou klientovi. Skippeři nemají tzv. „commercial endorsement” (oprávnění ke komerčnímu provozování této činnosti), který je obecně u profesionálních skipperů ve světě vyžadován.

Proto Česká asociace námořního jachtingu připravila projekt „Bezpečně na moře s ČANY“, který má přispět ke zpřehlednění situace na trhu námořního rekreačního charteru. Projekt má současně podpořit společnosti, které usilují v první řadě o bezpečnost a kvalitu nabízených služeb.

Certifikát „Bezpečně na moře s ČANY“, jehož platnost se musí každoročně obnovovat, může obdržet subjekt, který splňuje následující podmínky:

skoleni_8_1

  • je právnickou osobou zapsanou v obchodním rejstříku v ČR
  • provozuje nebo poskytuje služby spojené s námořním jachtingem
  • ve všech uzavřených komerčních smlouvách relevantně definuje právní postavení smluvních stran jako záruku vymahatelnosti práv a povinností účastníků těchto smluv
  • jeho přístup ke klientům odpovídá úrovni obvyklé ve světě

Tip na netradiční teambuilding

Jak spojit příjemné s užitečným? Uspořádejte teambuilding na moři. Agentur, které tyto programy nabízí, je několik. Plavbu spojenou s učením si můžete zpestřit regatou nebo potápěčským výcvikem, jiná agentura zase slibuje kromě jachtingu také skákání z útesů a honbu za pokladem na pustém ostrově.

Pokud se ale obáváte, že by některý z členů vašeho kolektivu mohl trpět mořskou nemocí,je zde možnost zorganizovat teambuilding na Orlické přehradě. Kromě plavby s instruktorem na motorových člunech či plachetnicích, si společně vyzkoušíte praktické ovládání plavidel a setkání můžete zakončit soukromými závody. Na Lipenské přehradě zase můžete s kolektivem zažít námořní bitvu či závod až 10katamaránů, popřípadě plachetnic, se čtyřčlennou posádkou a s najatým kapitánem.

Chtěli byste se plavit po moři?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).