V nejbližším období nás čeká elektronizace veřejné správy. Období změn zahájí datové schránky, které budou úřady ke komunikaci využívat povinně. V těsném závěsu přibudou i základní registry údajů a elektronické občanské průkazy. Čtěte více: Schovejte razítka do šuplíků, začíná doba datových schránek
Základní registry
V současnosti si úřady v rámci své vlastní agendy vedou databázi, kde shromažďují všechny potřebné údaje. Výsledkem je duplicita osobních údajů kohokoliv z nás. Naše jméno tak figuruje v několika různých databázích. Například v případě změny příjmení nebo adresy trvalého bydliště jistě občané nenahlásí změnu na všechny úřady. Údaje v jednotlivých databázích tak nejsou vždy aktuální. Ministerstvo vnitra nyní přichází se změnou v podobě připojení čtyř základních registrů databází v jeden středový registr. Čtěte více na Lupa.cz: Datové schránky v obrazech
Propojí se základní registr obyvatel, základní registr osob (právnických, fyzických podnikajících a orgánů veřejné moci), základní registr územní identifikace a základní registr práv a povinnosti. Jednotlivé agendy budou do základních registrů dodávat aktuální údaje a uchovávat historii změn pro jejich případné dohledávání.Čtěte více: Fungování základních registrů by mělo usnadnit podnikatelům život
Praktickým výsledkem tohoto opatření by mělo být, že na úřadech budou vždy aktuální údaje a občan nebude muset neustále dokládat tytéž údaje při jakémkoliv jednání s veřejnou správou. Obíhat budou podle ministerstva data, ne občan. První pokusy o změnu jsme již mohli zaznamenat. Například při žádosti o živnostenské oprávnění již není nutné předkládat výpis z rejstříku trestů. Úředník si tento doklad opatří sám. Čtěte více: Máte-li koncesi v kapse, platí pro vás běžná pravidla
V dohledné době se dočkáme i změny v tolik diskutovaném možném zneužití rodného čísla. V současné době lze podle rodného nebo identifikačního čísla zjistit prakticky cokoliv. Systém základních registrů však nebude na rodném čísle vystavěn. Identifikátorem bude zdrojový identifikátor fyzické osoby, tzv. ZIFO. Ten nám bude vygenerován Úřadem na ochranu osobních údajů. Čtěte více na Lupa.cz: Datové schránky 2.0
A aby to nebylo zase tak jednoduché, budou údaje každého z nás uloženy pod jiným číslem, tzv. agendovým identifikátorem AIFO. Toto číslo bude v každé agendě jiné. Nebude je možné vzájemně propojit. Jediným možným „propojovatelem“ má být Úřad pro ochranu osobních údajů. Tento komplikovaný systém má zaručit nemožnost pospojování dat bez příslušného oprávnění. Čtěte více: Je rodné číslo na faktuře nesmysl? Ne, realita všedního dne
Spisová služba
V současné době je nejžhavější novinkou zavedení datových schránek. O povinnosti jejich zřízení server Podnikatel.cz informoval. Čtěte více: Eseróčko“ si musí od léta povinně zřídit datovou schránku.
Datové schránky nebudou v blízké budoucnosti sloužit jen úřadům a povinným právnickým osobám. Předpokládá se jejich využití i k soukromým účelům. Proč by si tedy měly podnikající i nepodnikající fyzické osoby zřídit datovou schránku? Protože nebudou muset stát fronty na České poště. Sníží si provozní náklady a budou efektivněji a produktivněji využívat ušetřený čas. Navíc si doručené zprávy mohou vyzvednout kdekoliv na světě s využitím PC připojeným k internetu a ještě se o to nemusí starat. Přijde jim zdarma e-mail nebo za úplatu SMS, že jim do schránky přišla nová zpráva. Takže jednoznačně zjednodušení jakékoliv komunikace,
odpověděl pro business server Podnikatel.cz ROBERT LEDVINKA, vrchní ředitel veřejné správy Ministerstva vnitra. Čtěte více: Datové schránky podruhé. Kam s doručenými datovými zprávami?
V této souvislosti se objevuje pojem spisová služba. Tu budou zřizovat orgány veřejné moci k obsluze datových schránek. Může se však týkat i velkých právnických osob. V současné době úřady přijímají a odesílají písemnosti převážně v papírové podobě. Jen malá část je zasílána prostřednictvím elektronické podatelny. I tyto doklady jsou nejprve vytištěny, zpracovány a poté putují stejně jako ty papírové k archivaci a následné skartaci. Předpokládá se, že od druhé poloviny roku 2009 se spolu se zavedením datových schránek sníží minimálně o 60 % objemu veškerá papírová korespondence. V úřadech dojde k nárůstu elektronických dokumentů a s těmito dokumenty je potřeba i náležitě zacházet. To umožní elektronická spisová služba, prostřednictvím které se bude komunikovat s datovými schránkami, konverzovat dokumenty, pracovat s elektronickými podpisy a časovými razítky. Tento software umožní i elektronickou archivaci dokumentů a jejich skartaci. Čtěte více: Ministerstvo vnitra v Praze představilo datové schránky
Co si myslíte o zavedení datových schránek?
Elektronický občanský průkaz
Spolu se zavedením základních registrů se chystá i změna občanských průkazů. Ty se pravděpodobně začnou vydávat už od 1. července 2010. Elektronický občanský průkaz bude mít velikost platební karty. Jeho bezpečnost bude posílena zavedením tzv. bezpečnostního osobního kódu pro ověření totožnosti držitele dokladu. Tedy něco jako PIN u platebních karet. Omezí se tím možnost zneužití odcizených a ztracených občanských průkazů. Za poplatek bude rovněž možné získat nadstandardní občanský průkaz s elektronickým čipem, kde budou zapsány další údaje, jako je například elektronický podpis. Čtěte více: Úředním obsílkám kvůli e-občankám neunikneme, možná
O vydání občanského průkazu si budeme moci požádat na kterémkoliv obecním úřadě s rozšířenou působností, kde si sami zvolíme svůj bezpečnostní osobní kód. Fotografie bude pořízena, stejně jako v současné době na pas, přímo na obecním úřadě. Na základě žádosti zákonného zástupce mohou dokonce získat elektronický občanský průkaz i děti mladší 15 let.
Velkou změnou bude aktuálnost údajů. Již nebudeme muset při každé změně adresy trvalého bydliště měnit občanský průkaz. Tyto údaje budou k dispozici v základních registrech a budou automaticky aktivovány osobním bezpečnostním kódem. Čtěte více: Chybí vám na webu identifikační údaje? Může se to vymstít
Reklama
ŠKOLENÍ: Elektronická komunikace s úřady a datové schránky
Školení je určeno běžným uživatelům datových schránek z řad podnikajících i nepodnikajících fyzických osob, ale také právnických osob, které budou datovou schránku používat bez zřízení spisové služby. Dozvíte se, co je datová schránka, komu je určena povinně a kdo si ji může aktivovat dobrovolně. Ukážeme si, jak datovou schránku zpřístupnit, zasílat jejím prostřednictvím dokumenty a jak komunikovat s orgány veřejné moci.
Proč kurz absolovat?
Před samotnou aktivací datové schránky se seznámíte s její obsluhou, naučíte se přijímat a ukládat dokumenty, včetně jejich konverze do listinné podoby. Zjistíte, že používání schránky není vůbec složité a její zřízení může uživateli ušetřit spoustu času. Na školení bude hostovat odborník, který prozradí více o použité technologii a dalších technologických možnostech a výhodách elektronické komunikace. Registrovat ihned