Ivan Pilný: Internet rozšiřuje podnikatelům možnosti být vidět

1. 12. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Malé a střední podniky nemají miliony na televizní spoty ani statisíce na inzeráty v celostátních médiích. Jak tedy být vidět? Nad tím se ve své Glose postaršího technokrata zamýšlí Ivan Pilný.

Nikdy se nepouštěj do něčeho, u čeho tě nebude vidět

Pod tenhle titulek by se asi podepsala řada malých a středních podniků. Některé z nich docela právem. Jenomže, jak dát o sobě vědět? Jak přitáhnout zákazníky? Miliony na televizní spoty nebo statisíce na inzeráty v celostátních mediích jsou jaksi mimo realitu a kapsy vlastníků a podnikatelů. Koncepce a provedení kampaní na jejich služby a výrobky jsou zcela mimo okruh zájmu reklamních agentur. Ty bojují o velká sousta velkých inzerentů a hráčů na trhu. Jsou tedy malí zcela neviditelní, neexistuje nějaký zázračný recept?

Zázračný ne, ale nějaký ano, zejména v době nástupu informačních technologií a internetu. Podíváme-li se třeba na Prahu, velmi dobře funguje inzerce ve vagonech metra a alespoň zatím není tak drahá. Mimo Prahu jsou to lokální deníky a časopisy, které jsou často čteným doplňkem celostátních medií. I tam lze umístit svoji reklamu za přijatelné peníze. V oblasti partnerských vztahů se také osvědčuje „jízda na tygru“, svést se s reklamní kampaní velké firmy tím, že k ní vytvořím svým produktem nebo službou zajímavý doplněk.

Internet nám ovšem možnosti významně rozšiřuje. Jeho dostupnost i pro stahování fotek nebo krátkých videí dramaticky narůstá. Stejně je to i s počtem uživatelů. Samozřejmě navštěvované portály a frekventované webové stránky si to už uvědomily a přizpůsobují tomu postupně svoji cenovou strategii. Přesto situace není zcela beznadějná. Poměrně malé investice do vylepšení vaší webové stránky nebo konsultace s odborníkem na Search Engine Marketing se vyplatí. SEM vám zajistí, abyste při vyhledávání v nejčastějších vyhledávačích měli alespoň nějakou šanci se dostat na první dvě, tři stránky. Ty ostatní už jsou zpravidla „neviditelné“. A nemusíte jít drahou cestou placené inzerce. Ovšem ten nejdůležitější nástroj, kterému se anglicky říká „word of mouth“ tedy kladné doporučení někoho, kdo váš výrobek nebo službu užívá má před sebou na síti užasnou budoucnost.

Pokud na internetu někoho zaujmete a nějaká existující komunita (fandové fotbalu, rapu, černé barvy..) o vás začne diskutovat, zapne se virální marketing. Tedy marketing, který se šíří tak rychle a tak plošně jako viry a vás přes noc budou znát přinejmenším statisíce lidí. Jak udělat profesionálně virální marketing, zatím mnoho expertů neví. Bláznivý tanec nějakého kluka z Koreje má najednou miliony kopií. Figurka (avatar) do nějaké hry se nejednou začne prodávat za desítky dolarů. Jak na to? Co začít u kreativního potenciálu svých zaměstnanců? Ti mají spoustu nápadů, někdy možná bláznivých, ale třeba se vyplatí investovat do jejich profesionalizace pár tisíc korun u odborníků a koučů. Navíc je to bude bavit a určitě rádi pro svou firmu něco a lépe udělají.

Learn2Win logo

Ivan Pilný se věnuje projektu Learn2Win, jehož je zakladatelem a iniciátorem. Další podrobnosti o autorovi

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Ivan Pilný působil ve výkonných pozicích významných ICT společností. V letech 1992 – 1998 byl generálním ředitelem Microsoftu ČR, poté působil jako prezident Sdružení pro informační společnost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).