Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

30. 6. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Firemní web je hlavním marketingovým a komunikačním nástrojem většiny firem. Dobrá webová prezentace by vám měla přivádět nové zákazníky, a to při minimální údržbě. Proto je vhodné věnovat tvorbě internetových stránek dostatek času i peněz.

Webové stránky by podnikatel rozhodně neměl podcenit, jelikož se zákazníci podle nich mohou rozhodnout o koupi či nekoupi dané služby nebo zboží. Podstatné je si uvědomit, že zákazníci chtějí slyšet především informace o tom, jak jim vaše firma může pomoci. Podnikatel by měl na svém webu zveřejnit maximum podrobností o tom, co dělá. Pozor však na strukturu internetových stránek, zde platí okřídlené „v jednoduchosti je síla“.

Jakou má mít moje internetová prezentace funkci?

Před tvorbou návrhu internetových stránek je důležité si důkladně promyslet, jakou má mít web pozici v souvislosti s dalšími marketingovými aktivitami. Přemýšlejte nad svou cílovou skupinou a také nad oborem, v jakém podnikáte. Jací jsou vaši zákazníci? Budou o vás hledat informace na internetu? Jsou spíše konzervativní nebo od vás čekají kreativitu a jistou dávku nadhledu? Mají vaše stránky plnit funkci kontaktu, katalogu, prodejního kanálu nebo kombinace všeho?

Příklad

Pokud jste prodejcem potravin na malém městě, zákazníci vás samozřejmě přes internet hledat nebudou. V tomto případě vám stačí pouze velmi jednoduchý web, na který umístíte důležité informace: telefonní čísla, otevírací dobu apod.

Pokud ale vaše firma nabízí tvorbu webových stránek, elektronické služby nebo cokoliv snadno spojitelné s internetem, bude vaše internetová prezentace hlavním zdrojem poptávek. Zákazníci vás s největší pravděpodobností budou hledat právě jen přes internet.

Mezi těmito dvěma krajními případy existuje mnoho různých variant. Najděte tu vaši.

Po prvním kroku byste měli mít jasnou představu o tom, co by vám měla webová prezentace přinášet a jaké by mělo být její místo v kontextu ostatních marketingových aktivit. Například: Zákazníci mě budou hledat hlavně přes internet, web tedy bude sloužit jako hlavní prezentace firmy a jako hlavní zdroj nových poptávek. Proto musí být vytvořen tak, aby zde mí zákazníci našli katalogy i ceníky, kontakty, fotografie, poptávkový formulář, apod. Čtěte také: Pořiďte si web, který se na internetu určitě neztratí.

Jaký má mít má internetová prezentace obsah?

Když se zamýšlíte nad obsahem svého webu, je důležité k němu přistupovat podobně jako k tvorbě ostatních materiálů. Uvědomte si, že zákazníci chtějí slyšet především informace o tom, jak jim vaše firma může pomoci. Zkuste k webovým stránkám přistupovat tak, jako by se nejednalo o prezentaci vaší firmy, ale o prezentaci výhod a přidané hodnoty, kterou nabízíte svým zákazníkům. Pokud si nejste při tvorbě textů jisti, opět se nezdráhejte požádat o pomoc profesionálního copywritera. Web je vaší výkladní skříní a měl by být ve všech směrech perfektní. Texty na webových stránkách ovlivňují nejen chování návštěvníka vaší internetové prezentace, ale také pozici stránek ve výsledcích vyhledávačů.

Velké množství firem uvádí na svém webu pouze základní a obecné údaje, avšak jen minimum konkrétních údajů o tom, co ve skutečnosti dělají. Bojí se především toho, že od nich konkurence okopíruje důležité výhody a informace. Představa, že zatajením podstatných výhod zamezí jejich zjištění konkurencí, je velmi naivní. Pro konkurenční firmu je zjištění všech podrobností otázkou jednoho telefonátu nebo nastrčení „fiktivního“ zákazníka, který vše bez problémů vypátrá. Tím, že je zatajíte na svém webu, nic nezískáte; naopak zákazníci skončí u konkurence, která své výhody na webu zveřejňuje.

Další častou námitkou je, že pokud firma zveřejní velké množství informací o tom, jak určitý problém řeší, zákazník si jej vyřeší sám a firma přijde o zakázku. Opět je tato úvaha poněkud scestná. Zákazník si často zboží nebo služby nekupuji kvůli tomu, že by si je nedokázal obstarat vlastní silou, ale pouze proto, že nemá čas nebo chuť složitě vyrábět nebo zařizovat sám to, co si může koupit hotové (recept na rohlík není tajný, a přesto si rohlíky pravděpodobně raději koupíte v obchodě, než byste je denně pekli doma). Platí tedy, že pokud chce zákazník už na začátku službu vykonat svépomocí, ale potřebuje pouze vědět jak, na 90 % jej nepřesvědčíte, aby vám za stejnou službu zaplatil. Pouze vás bude zbytečně okrádat o čas a vyzvídat spoustu detailů, aby vám nakonec řekl, že si vše rozmyslel.

Investujete pravidelně do webové prezentace?

Resumé tedy zní přesně opačně – zveřejněte na svém webu maximum podrobností o tom, co děláte (samozřejmě ne tajnou recepturu, kontakty na exkluzivního dodavatele apod.). Velmi tím ulehčíte práci svým obchodním zástupcům, protože již nebudou muset odpovídat na fiktivní poptávky konkurence a nebudou ztrácet čas se zákazníky, kteří pouze vyzvídají, ale nikdy si nic nekoupí. Čtěte více: Konkurenci si můžete na internetu analyzovat zdarma.

Navíc se tím, že vše podstatné zveřejníte na internetu, dostanete v očích návštěvníka vašich stránek do pozice odborníka, což na zákazníky působí velmi pozitivně. Nezapomínejte, že zákazník vás v této fázi hodnotí jen podle toho, co o sobě napíšete na svých webových stránkách, ne podle toho, co ve skutečnosti umíte. Čím více informací zveřejníte, tím lákavěji vaše služby a produkty vypadají.

Příklad

Dvě konkurenční stavební firmy nabízejí na svých stránkách renovaci bytových jader. První firma má v této sekci stránek pouze krátký popis ve stylu:

„Provádíme také renovaci bytových jader. Jsme schopni se vždy přizpůsobit vašim požadavkům i cenovým nárokům.“

Druhá firma má ve stejné sekci stejný text, jen je navíc doplněn popisem toho, jak renovace probíhá, jaké jsou možnosti, na co je potřeba dát si pozor. Popis obsahuje i různé tipy a rady odborníka i architekta, jak k renovaci přistupovat.

Co by vás, jako zákazníka hledající dodavatele pro rekonstrukci bytového jádra zaujalo víc?

Jakou má mít má internetová prezentace strukturu?

Při plánovaní struktury webové prezentace platí vždy a za všech okolností jedno pravidlo – v jednoduchosti je síla. Nesnažte se své internetové stránky překombinovat. Všechny sekce a podsekce seřaďte tak, aby byla navigace pro zákazníka intuitivní a jednoduchá. POZOR – nikoliv intuitivní pro vás – vy svoje podnikání znáte, návštěvník vašich stránek ne, pohybuje se zde tedy úplně jinak. Řiďte se svou cílovou skupinou a jejími znalostmi. Snažte se jednotlivé sekce řadit v pořadí, které je logické, jasné a přehledné. Ve světě internetu existují určité nepsané zákonitosti pořadí a názvu sekcí, a ty je vhodné dodržovat.

Příklad

Pokud se návštěvníci chtějí dozvědět základní informace o firmě, hledají automaticky sekci O nás, která zpravidla bývá mezi prvními. Stejně tak, pokud hledají telefonní číslo, hledají sekci Kontakty, která bývá vždy poslední.

Samozřejmě vám nic nebrání v tom, abyste strukturu stránek vytvořili zcela jinak a originálně. Zbytečně tím ale můžete zmást návštěvníky, kteří nenajdou potřebné informace, a během pár minut z vašich stránek odejdou (pravděpodobně ke konkurenci).

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Rada na závěr:

Všimněte si, že ještě stále nepadlo ani slovo o grafickém návrhu stránek nebo o jejich umístění na internetu. Než přistoupíte k této fázi, je nutné znát jasné odpovědi na otázky v prvních třech krocích. Ušetříte spoustu času a peněz za následné a dodatečné úpravy již hotových a fungujících stránek. Čtěte také: Grafická identita – trik, jak začínající podnikatel může vypadat jako profík.

Pro business server Podnikatel.cz vypracovala agentura Diversity, s.r.o.

logo, diversity



Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).