Existuje celá řada důvodů, proč začít podnikat. Někdo chce být vlastním pánem, pro jiného hrají důležitou roli peníze, jiný touží po relativně lepší práci nebo chce jen zkrátka zkusit štěstí a zjistit, zda na to má. Oslovili jsme několik podnikatelů, aby se s námi podělili o zkušenosti v počátku, ale i ke konci své podnikatelské kariéry.
Když i drobné skutečnosti říkají „je čas začít podnikat“…
Ne vždy se musí otřást zem a zahřmít, aby člověku došlo, že je čas začít podnikat. Někdy se člověk dostane do situace, z níž jiné východisko není, někdy má volbu, a přesto se rozhodne vydat se na podnikatelskou dráhu, jindy člověka ani nenapadne jiná možnost než podnikání.
Své důvody sdělil business serveru Podnikatel.cz Ivan Blažek, ředitel společnosti Hydrosoft Veleslavín, s.r.o.: V listopadu 89 jsem změnil zaměstnání a hodně jsem si pohoršil, finančně i kolektivem lidí. Zpět jsem nemohl a bylo jisté, že na novém místě dlouho nevydržím. Smůla ve volbě zaměstnavatele toto rozhodování vyřešila za mne. Podnikatelská činnost, původně tvorba software, byl můj koníček už ze školy a v obou případech i moje zaměstnání.
Někdy napomůže náhoda a shoda okolností jako v dalším případě: Byla možnost výhodně převzít aktivity jiné firmy a byznys se postupně rozvíjel a dobrušoval do dnešní podoby,
řekl Tomáš Brož, majitel společnosti PalmPC.
V začátcích podnikání může pomoci Podnikatelský inkubátor
Podnikatelské začátky nemusí být vždy snadné, ale je-li podnikatel dobře připraven na potenciální nebezpečí, může na něj včas a optimálním způsobem reagovat. Určitou výhodu a relativně snadnější vstup do podnikání přináší například tzv. Podnikatelský inkubátor.
Šanci dostat se např. do Podnikatelského inkubátoru v Motole v rámci Technologického a inovačního centra ČVUT (TIC) dostal i Ivan Blažek, ředitel společnosti Hydrosoft Veleslavín, s.r.o.: Získal jsem zajímavou zakázku, na které bylo třeba pracovat ve více lidech. Do té doby jsem byl panelákový podnikatel. K TIC jsem se připletl náhodou a měl jsem štěstí, že je můj podnikatelský zájem zaujal.
Každý občas překonává překážky
Ani zavedená a několik let fungující firma se problémům nevyhne, jak prozrazuje Ivan Blažek: S jedním problémem se pereme od počátku a tím je nevyrovnanost příjmů a výdajů. Výdaje jsou během roku téměř konstantní a 70 % příjmů se koncentruje do posledních dvou měsíců v roce. Z toho jsme se nedostali pořádně dodnes. I když dnes máme možnost debetu u banky ve výši 10 % obratu, stále to není optimální a firma by musela mít asi třetinu svého ročního obratu trvale na účtu, aby přežila hubené léto.
Počáteční problémy přiznal pro business server Podnikatel.cz i Tomáš Brož z PalmPC a zároveň připojil radu pro začínající podnikatele: Na začátku je problém hlavně financování. Doporučuji kvalitní rozvahu a firmu nepředlužit, z takového trychtýře se pak velmi špatně uniká a mnohdy pak podnikání končí zbytečně brzy.
I úspěšná firma může skončit v konkurzu
Smůla, přecenění svých sil, špatný podnikatelský záměr, nedostatek financí, obava z neúspěchu a nechuť riskovat, silná konkurence, příliš úzký nebo naopak příliš široký sortiment, nedokonalé zákony a nedostatečná kontrola jejich dodržování, špatná platební morálka odběratelů, problémy způsobené silnou korunou v případě exportujících firem, trh nasycený mnohdy nekvalitním, ale levným zbožím, které vytlačí tradiční a kvalitní český výrobek apod. To je zřejmě jen část toho, co může i úspěšné firmy potkat a přivézt je až na samý konec podnikatelských aktivit.
Závažné problémy způsobily komplikace i české rodinné firmě s více než stoletou tradicí – firmě J.Porkert, a.s. slévárna a strojírna Skuhrov nad Bělou. V současné době je v konkurzu. Jak se může stát, že výrobní firma, působící na trhu mlýnků na maso již od roku 1905, je najednou v konkurzu? Josef Porkert, předseda představenstva společnosti, vysvětluje: Pro nás smrtící byl především rok 2002, kdy došlo ke skutečně dramatickému kurzovému vzrůstu koruny, jemuž jsme nemohli nijak čelit a nebyli jsme na něj kapitálově vybaveni. Od té doby posiluje koruna rychlejším tempem, než jsme schopni zdražovat svou produkci na zahraničních trzích (tedy bez jejich ztráty). Tak poměrně snadno ztrácíme své zákazníky, protože čínská (a v tomto případě i jiná) konkurence těží z pevných kurzů svých měn vůči USD.
Ovšem rostoucí koruna nebyla jediným problémem, kterému musela rodinná firma čelit a který způsobil, že byl na ni v loňském roce vyhlášen konkurz. Velkou mírou přispěla i nekalá činnost čínské konkurence. O míře invence čínských výrobců hovoří snad jen to, že naše výrobky okopírovala nejen s návody, ale i s razítkem výstupní kontroly,
vysvětluje pro business server Podnikatel.cz Josef Porkert.
Podle Josefa Porkerta v tomto případě vůbec nepomohlo, že společnost má své výrobky chráněny či patentovány. Každá taková firma totiž musí na své vlastní náklady zajistit kontrolu dodržování svých patentů nebo ochranných známek. Vezmeme-li v úvahu, že firma vyváží zboží do 85 zemí světa, je poměrně obtížné vystupovat aktivně na všech trzích a bojovat proti všem nekalým praktikám. Navíc ne všude je snadné a levné svá práva vymoci u soudu. Podaří-li se vám zachytit nekalou činnost konkurence, můžete ji žalovat. Čínská konkurence zlikviduje prakticky okamžitě prodejní spojení, jímž napadala váš trh, a otevře nové, mírně modifikované. A můžete se užalovat k smrti,,
říká Josef Porkert.