Už žádné tajemné platby nebo dary. Jaká je nabídka transparentních účtů?

3. 6. 2024
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Transparentní účty slouží ke zprůhlednění finančních transakcí veřejnosti. Podívejte se, jaká je jejich nabídka a v čem se liší.

Ve většině případů se jedná o dodatkovou službu, kterou banky nastaví k běžnému účtu na základě dodatku ke smlouvě. Pohyby na daném transparentním účtu je pak možné sledovat na jejich webových stránkách.  

Co se dozvíte v článku
  1. Kdo nejčastěji využívá transparentní účty?
  2. Jaká je nabídka transparentních účtů?
  3. Přehled parametrů transparentních účtů
  4. Jaké jsou poplatky za zřízení a vedení účtu?
  5. Anketa

Jak k tomu potvrzuje František Bouc z tiskového centra České spořitelny, obecně k zajištění transparentnosti účtu není třeba splnit žádné podmínky a banka nezkoumá účel nebo důvod ztransparentnění účtu. 

Kdo nejčastěji využívá transparentní účty?

Transparentní účty využívají například územní samosprávné celky (municipality a kraje, příspěvkové organizace), neziskové organizace, jako jsou občanská sdružení, spolky, nadace, politické strany, odborové organizace, ostatní neziskové organizace a fyzické osoby, bytová družstva a společenství vlastníků jednotek, církve a náboženské společnosti. Politické strany a hnutí využívají transparentní účty povinně a transakce na jejich účtech jsou zobrazovány po dobu 3 let od založení účtu.

Máme velké srovnání podnikatelských účtů. Kolik si banky účtují na poplatcích? Přečtěte si také:

Máme velké srovnání podnikatelských účtů. Kolik si banky účtují na poplatcích?

Jaká je nabídka transparentních účtů?

Česká spořitelna nabízí transparentní účty podnikatelům a firmám s tím, že slouží k poskytnutí detailních informací o transakcích na účtu široké veřejnosti. Jak dříve uvedl František Bouc, v případě došlých plateb banka zveřejňuje jméno a příjmení nebo obchodní firmu či název plátce, pokud je známo, částku došlé platby, a pokud bude uvedeno, tak i variabilní symbol, specifický symbol, konstantní symbol, včetně případné poznámky a u odchozích plateb pak banka zveřejňuje vždy číslo účtu příjemce, částku a případně poznámku.

V ČSOB si službu transparentního účtu může zájemce zřídit ve kterékoli pobočce současně se založením běžného účtu. Kdo už je klientem této banky, službu si může zřídit ve své domovské pobočce. K běžnému účtu je transparentní účet zdarma a bezplatně lze mít i více těchto účtů.

Fio banka umožňuje klientům si založit nový transparentní účet nebo snadno a zdarma ztransparentnit jejich stávající účet vedený u Fio banky. Stačí pro to přijít na kteroukoliv pobočku banky. Tento účet je zaměřen na podporu neziskových organizací – spolků, nadací, fondů, politických stran atd., ale využívají jej také fyzické osoby či obchodní a jiné společnosti. Například společenství vlastníků bytových jednotek, družstva, organizátoři podniků a poskytovatelé služeb s účastnickými či registračními poplatky. Součástí transparentního účtu je několik výhod. Například neomezený počet příchozích a odchozích plateb v rámci ČR v CZK nebo platební karta Visa či Mastercard.

Transparentní účet v Komerční bance představuje nezpoplatněnou službu k účtu, která umožňuje zveřejnění přehledu příchozích a odchozích plateb na příslušné stránce jejich webových stránek. Je o ni možné požádat, když už máte běžný nebo spořicí účet v KB nebo při zakládání nového účtu. K transparentnímu účtu je v tomto případě možné doplnit krátký popis účelu.

Také v MONETA Money Bank předchází nastavení transparentního účtu založení běžného účtu. To znamená, že běžný účet je možné nastavit jako transparentní a je možné to udělat na pobočce. Primárně je transparentní účet určen právnickým osobám neziskového charakteru a pro jeho zřízení a vedení je potřeba dodržovat produktové podmínky. Mezi ně patří informace o parametrech zveřejňovaných transakcích a například také právo banky ve výjimečných případech (zejména pokud budou zobrazovány urážlivé výrazy) zastavit zobrazování transparentního účtu na jejich stránkách.

Díky transparentnímu účtu od Raiffeisenbank může mít klient zveřejněno až 700 pohybů s historií až 3 roky. S účtem navíc mohou kromě majitele disponovat i jim zmocněné osoby. Vklady v rámci něj jsou ze zákona pojištěné. Klienti neplatí žádné poplatky za založení ani vedení transparentního účtu a je zde možnost vést jej až v 18 měnách současně.

UniCredit Bank nabízí transparentní účty pro fyzické i právnické osoby v České republice a na Slovensku, které chtějí mít na webových stránkách UniCredit Bank veřejně přístupný náhled na daný účet, včetně zůstatku, proběhlých transakcí, odesílatele plateb a dalších podrobností. Kromě vedení a zveřejnění účtu na jejich webu poskytnou klientům zdarma také platební kartu VISA Standard, internetové a mobilní bankovnictví, měsíční výpisy a další služby.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Přehled parametrů transparentních účtů

Transparentní účty jsou zřizovány pouze vybranými lidmi nebo společnostmi se specifickým účelem. Banky k nim tak nezveřejňují příliš informací. 

Banka Zobrazený počet pohybů na účtu Délka zobrazení pohybů na účtu*
Česká spořitelna neomezeně neuvedeno
ČSOB neuvedeno neuvedeno
Fio banka neomezeně 1 rok
Komerční banka neuvedeno volitelná
MONETA Money Bank neuvedeno 90 dní
Raiffeisenbank až 700 transakcí až 3 roky
UniCredit Bank neuvedeno neuvedeno

* V případě politických stran a politických hnutí jde ze zákona o dobu 3 let

Jaké jsou poplatky za zřízení a vedení účtu?

Banka Zřízení transparentního účtu Vedení transparentního účtu
Česká spořitelna neuvedeno neuvedeno
ČSOB zdarma zdarma
Fio banka zdarma zdarma
Komerční banka zdarma zdarma
MONETA Money Bank zdarma zdarma
Raiffeisenbank zdarma zdarma
UniCredit Bank individuálně individuálně

Anketa

Souhlasíte s transparentními účty, tedy s takovým zveřejňováním transakcí?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).