Multi-level marketing je šancí i pro seriózní podnikatele

15. 12. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 546762
I když se někteří dívají na multi-level marketing skrz prsty, podniká tímto způsobem mnoho firem. Zapojit se mohou i občané. Obtížné to není, horší je však uspět v konkurenci nebo si udržet odstup.

Multi-level marketing je v Česku stále opředen řadou pověstí, které vznikly zejména v bujných devadesátých letech zneužitím systému. Síťový marketing tak dostal přezdívku „pyramida“ či „letadlo“. Označení to je hanlivé, neboť vyjadřuje jakýsi víceúrovňový (multi-level) systém profitující z náboru nových členů. Do stadia obohacení se ale v tomto případě dostávají především ti, kteří do „letadla“ nastoupili mezi prvními.

Multi-level (síťový) marketing – způsob prodeje výrobků a služeb využívající víceúrovňové struktury, která nahrazuje klasický distribuční řetězec.

Skutečný síťový marketing je ale především o prodeji. Představuje totiž kombinaci přímého prodeje a franchisingu, kdy se výrazně zkracuje distribuční cesta výrobku nebo služby. Výrobek tak nemusí projít přes velkoobchod, sklad, dopravce ani maloobchod, nemusí se mu dělat reklama, čímž se ušetří část nákladů. Ušetřené peníze by pak měly plynout na odměny prodejcům (distributorům) a na snížení ceny, popřípadě zvýšení kvality výrobku či služby. Čtěte více: Jak si zařídit franšízu

MLM používají známé firmy

Na principu multi-level marketingu (MLM) pracuje v Česku mnoho firem. Mezi nejznámější patří především Avon, Oriflame, Amway nebo OVB. U těchto firem MLM funguje, protože nabízejí produkty, které potřebuje každý. Kosmetiku ženy dokonce nakupují opakovaně a pravidelně a k nákupu využívají stejných prodejců, říká pro business server Podnikatel.cz Richard Kafoněk z Marketingové kanceláře.cz a upozorňuje, že by MLM využil spíše pro takové produkty, kde je velký trh a vysoká poptávka.

Příklad nejnižšího článku MLM – Kosmetický poradce Oriflame

Prodejce podepíše smlouvu, v níž souhlasí s odebíráním katalogů (platnost cca 3 týdny). Stává se nejnižším článkem MLM, nad sebou má koordinátora. Prodejce realizuje objednávky. Zákazníkům účtuje cenu v katalogu. Sám pak zboží nakupuje za cenu o zhruba 25 % nižší. Marži tvoří tento rozdíl. Za objem objednávek získává prodejce také body, které se načítají i jeho koordinátorovi. Za určitý počet bodů se získávají dárky nebo je odpuštěno balné (30 korun).

Z uvedeného příkladu je patrné, že množství vydělaných peněz v MLM záleží především na úspěšnosti konkrétního prodejce. Je tedy v podstatě na něm, zda se rozhodne, jestli chce své působení v MLM považovat pouze za přivýdělek nebo se z toho stane jeho hlavní zaměstnání. Čtěte více: Podnikání na rodičovské dovolené – přivýdělek nebo zábava?

Jaké máte zkušenosti s multi-level marketingem (MLM)?

MLM jako přivýdělek

Výše výdělku se ale neodvíjí pouze od obratu. Záleží také na velikosti marže a to, na jaké úrovni prodejce působí. Důležité je také množství konkurentů, nejen od stejné, ale i od jiné značky. Není-li trh dostatečně zaplněn a produkt firmy je zajímavý, potom má smysl zapojit se do MLM, doporučuje Kafoněk. Zároveň je ale třeba dbát na to, že taková situace nepotrvá věčně. Příznivé podmínky na trhu lákají další obchodníky – konkurenty, což představuje určitou hrozbu. Na druhou stranu je to ale příležitost k získání prodejců ,pod sebe’. Tito prodejci následně budou vydělávat ,za mě’, doplňuje Kafoněk.

Při rozhodování o tom, zda se do MLM pustit či nikoliv, je tedy třeba zvážit etablovanost konkurence na trhu. Pokud totiž firma již má určité jméno a rozvinula síť svých prodejců, trh se hemží jejími distributory. V takovém množství pak nový prodejce může uspět jen těžko. Jen těžko se totiž dokáže od současných prodejců odlišit a spokojený zákazník pak nemá důvod měnit svého osvědčeného prodejce. Také šance na dosažení vyšší úrovně v MLM jsou velmi nízké. Čtěte více: Pravidelný a věrný zákazník – jak ho najít a udržet?

Co je zrádné?

Pojem multi-level marketing většinou v lidech vzbuzuje spíše obavy. Mnohdy jsou oprávněné, protože neetických či nezákonných firem působících v MLM již bylo mnoho. Nejdou vždy poznat na první pohled, ale existují varovné signály. Příkladem je třeba případ, kdy společnost požaduje po nově příchozím prodejci „vstupné“. V rozporu se zákonem je právě nutnost platit předem poplatek za vstup nebo za blíže nespecifikovaný produkt. Některé společnosti to obcházely prostřednictvím prodeje Návodu, který stál několik tisíc až desítek tisíc, svěřuje své zkušenosti neregistrovaný čtenář Qubik v diskuzi na business serveru Podnikatel.cz.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Příkladem neetického jednání firmy je potom prodej za vyšší ceny, čímž je ošizen především spotřebitel. Čtěte více: Jak přijmout a vyřídit reklamaci s úsměvem

Zajímavým aspektem MLM je, že mnohdy nabývá jakýsi téměř sektářský nádech, tvrdí Richard Kafoněk. Poukazuje tak především na to, že na školeních vystupují úspěšní a bohatí lidé, kteří již svou síť distributorů vybudovali, a motivují další prodejce k výkonům, někdy až teatrálním způsobem. Tito prodejci pak takovým lidem i produktům, které propagují, bezmezně věří a nedají na ně dopustit. Snadno tak sklouznou k tomu, že mohutně nabízí produkty i své rodině a přátelům, až se s nimi nakonec nikdo nechce bavit, uzavírá Kafoněk.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).