Jak být stále zákazníkům nablízku? Několik tipů a rad připravil Google

28. 3. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Internet už nevládne pouze stolním počítačům, ale také tabletům a chytrým telefonům. Zákazníkům tak můžete být stále nablízku. Říká Jiří Lenk z českého Googlu.

Minule jsem se zamyslel nad tím, jak bych se rozhodoval, kdybych byl ředitelem firmy a měl zkušenosti z reklamy, médií a internetu, které mám. Shrnul jsem pár pilířů: snažil bych se zjistit a předvídat, o co mají moji zákazníci opravdu zájem. Čtěte více: O co mají zákazníci opravdu zájem a jak to zjistit? Radí profík z Googlu

Byl bych tam, kde jsou moji zákazníci. Byl bych ve správné chvíli tam, kde mě v daném okamžiku zákazník hledá a maximálně bych využil synergie světa internetového a reálného. 

Ale co když jsem ředitelem firmy a tohle všechno už dělám. Můžu pro svou firmu udělat více? Podle toho, co teď vím, odpověď zní – ano.

Kdybych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, neustále bych se snažil zlepšovat svou virtuální prodejnu. Mohla by mít samozřejmě různé formy: naše výkladní skříň s cílem dostat lidi do kamenné prodejny, možnost objednávky našich produktů či služeb online nebo klasický e-shop s možností přímé platby – nákupu. Jakákoliv forma by to byla, aplikoval bych na ni osvědčený postup z tzv. offline světa. Stejně tak, jako supermarkety důkladně zkoumají, jaký prodejní vliv má umístění produktu o regál výše či blíže pokladně, hrají webové stránky firmy (a jejich struktura, design, obsah, možnosti…) klíčovou roli v prodejním úspěchu.

Pokud bych chtěl přes web prodat, vylepšil (optimalizoval) bych svůj web tak, aby zákazník se zákazník zachoval tak, jak chci já. Aby našel potřebnou nebo pro mě důležitou informaci (např. kontaktní či registrační formulář, prodejnu na mapě apod.), objednal si zboží nebo nakoupil. Soustředil bych se na odstranění všech možných bariér, které by dokončení procesu – o který mám zájem – brzdily nebo narušovaly. Čtěte také: 10 rad jak se efektivně prodat online, radí odborník z Googlu

Kdybych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, chtěl bych být zákazníkům co nejblíže nebo spíše stále s nimi. Věděl bych, že internet už nevládne stolním počítačům, naopak se stále více přesouvá nejenom do notebooků, ale také tabletů a chytrých telefonů, které máme stále u sebe. Když jsem mluvil o tom, že internetová strategie má být nedílnou součástí mé strategie firemní, o té mobilní zase platí, že by měla být synergickou součástí mého internetového řešení. Proč?

Mobilní verze webové stránky by pro mě nebyla žádnou extravagancí, protože z dat bych věděl, že čeští spotřebitelé si již zvykli používat mobil jako nástroj k nákupnímu rozhodování (přes 20 % naší populace používá internet v mobilu). Zároveň bych si vzpomněl na graf, který názorně potvrzuje, že vyhledávání na mobilních zařízeních raketově roste. Z něho je vidět, že z jednotek procent se budeme brzy blížit k deseti procentům ve srovnání se stolními počítači.

Kdybych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, měřil bych, testoval, vylepšoval a zase měřil. Využil bych několik velkých výhod internetu: možnost experimentovat bez ztrát, měřit různé komponenty webu či kampaně, a podle toho řešení upravovat a následně přesně sledovat návratnost mé investice. Zkráceně řečeno bych měřil a podle průběžných výsledků pak kampaň ihned přizpůsoboval.

Zjednodušeně – když bych přemýšlel, jestli vytisknout sto tisíc reklamních letáků, které už pak nezměním nebo zkusím online kampaň, kterou mohu testovat v různých variantách a vylepšovat v celém jejím průběhu, tak je jasné, co si vyberu. Platím-li si online reklamu ve vyhledávači na konkrétní téma, mohu přesně změřit, kolik mi tato reklama prodala mých produktů.

A šel bych ještě dál, chtěl bych vědět, jaká je dlouhodobá hodnota mého zákazníka a kolik mi investovaná koruna do internetu přinese v čase – jak v prodejích internetových, tak těch mimo internet. Analytické nástroje měření webu by nebyly doménou mého webmastera nebo marketingového specialisty. Prodejní reporty bych sledoval na pravidelné bázi sám a na jejich základě dělal další rozhodnutí.

Až jednou budu ředitelem firmy, budu sledovat trendy (kde moji zákazníci jsou a co chtějí), budu své zákazníky následovat (na internet, mobil i do obchodu) a budu důsledně a pravidelně měřit, testovat a vyhodnocovat (návratnost investic, jak můj web prodává či přináší kontakty na potenciální zákazníky, synergie online a offline). Pak budu přesvědčen, že dělám všechno proto, aby byla moje firma úspěšná.

Jiří Lenk, Sales Manager, český Google
Marketingový expert se zkušenostmi z oboru reklamy, webové produkce a obchodu. Již pátým rokem působí v českém Googlu na pozici obchodního manažera s hlavní specializací na oblasti retailu a cestovního ruchu.
Sledujte jeho profil: Google+ a Twitter

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).