Marcel Vašš: Neúspěch je možné přetvořit na úspěch

30. 7. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 244086
Neúspěšný začátek podnikání nemusí znamenat konec. Může naopak přinést poučení a ještě lepší podnikatelský nápad. Nejen o začátcích firmy mluví U Výslechu obchodní a marketingový ředitel společnosti Etarget Marcel Vašš.

Společnost Etarget vznikla v roce 2002, s jakým nápadem jste přišli?

V případě Etargetu znamenal neúspěch jednoho nápadu úspěch jiného. Etarget vznikl poté, co se jeho zakladatelům nevydařil projekt zprostředkování IT specialistů z východní Evropy firmám v západní Evropě a v USA. Tento neúspěch přetransformovali na úspěch – PPC reklamu a Etarget.

Proč původní záměr nebyl úspěšný?

Po 11. září 2001 se radikálně snížil zájem zejména firem z USA o IT specialisty z jiných zemí. Služba tak ztratila smysl.

Později vzniklo PPC, můžete nám vysvětlit, o co vlastně jde?

Zjednodušeně: firmám, které s námi inzerují, hledáme na internetu potenciální zákazníky a následně je přivedeme na webovou stránku inzerenta.

Spolupracujeme s více než 800 portály v Čechách a na těchto webstránkách oslovujeme uživatele českého internetu. Oslovujeme je podle toho, o co se právě zajímají, a pokud do jejich zájmu spadá také služba či produkt dané firmy, přivedeme surfera na danou firemní webstránku.

Pozvánkou je krátký textový odkaz popisující produkty inzerenta. Zveme pouze ty, které by to mohlo zajímat, díky cílení přes klíčová slova. Pokud naše pozvání odmítnou, tak za takovéto oslovení klient díky platebnímu systému PPC (platba za kliknutí) neplatí. Když pozvání potenciální zákazník přijme a navštíví web inzerenta, tak si za službu naúčtujeme korunu, případně o trochu víc nebo méně.

Je to váš nápad nebo jste se inspirovali jinde?

Při propagaci vzpomínaného IT job portálu jsme zjistili, že PPC je velmi efektivní a dá se použít téměř v každé oblasti podnikání. U nás v té době, v roce 2002, ještě žádný poskytovatel PPC nebyl.

Kdy se vaše firma stabilizovala?

Za přelomový bod považuji vstup investora v roce 2006. Přibližně ve stejné době začala firma vydělávat. Po finanční konsolidaci a ujasnění si další strategie jsme se rozhodli expandovat. Nezvolili jsme však cestu rozšiřování portfolia služeb, ale zaměřili jsme se na nové trhy v oblasti, kterou dobře ovládáme a jsme v ní nejlepší, tedy PPC. Dnes jsme v sedmi zemích. Sídlíme na Slovensku, v Bratislavě. Začali jsme podnikat na českém a slovenském trhu, později jsme zkusili štěstí v Maďarsku. Po úspěchu v těchto zemích následovalo Rumunsko, Srbsko, Chorvatsko a Bulharsko. A věřím, že se v expanzi ještě v tomto bodě nezastavíme. Všechny vydělané peníze se snažíme investovat do rozvoje a vylepšování služby.

Jak získáváte důvěru ze strany klientů a zákazníků?

Důvěru zákazníků si získáváme denně budováním dlouhodobých vztahů. Totiž – převážná většina klientů, kteří s námi začínají, objevují novou službu. O tom, že je úspěšná, nás přesvědčuje vysoké procento opakovaných nákupů.

Když postupně pronikáte nejen do okolních států, jdou přenést zkušenosti, které máte vyzkoušené, osvědčené nebo si celý systém musí vším projít od začátku?

Samozřejmě, zkušenosti jsou k nezaplacení. Náš úspěch v zemích, na jejichž trhy vstupujeme, je podmíněný zkušenostmi z trhů, kde jsme začínali. Ale i tak musíme často na některé problémy hledat lokální, specifická řešení.

Jaké jsou největší rozdíly mezi jednotlivými zeměmi, mezi klienty a zákazníky? Pochopitelně, nejde to zevšeobecňovat, ale dá se najít několik národních specifik. Maďaři například velmi rádi testují, Rumuni jsou zvědaví, Češi citlivě reagují na ceny, Slovákům déle trvá rozhodnout se, ale potom jsou loajální. Balkánci jsou zase stále „v pohodě” a na všechno mají dost času.

Jak mohou využít vaší reklamy podnikatelé, co jim může přinést? Jakou od nich máte zpětnou vazbu? Každý podnikatel očekává něco jiného, ale je možné to shrnout do více skupin. Nejčastěji očekávají přímo objednávky od zákazníků, které díky našemu systému také získávají.

Převážná část zákazníků si však uvědomuje, že není možné okamžitě očekávat reakci potenciálního zákazníka. Oceňují také to, že návštěvníci jejich webstránky je postupně poznávají a získávají si jejich důvěru díky poskytnutým informacím, případně referencemi. Tuto důvěru následně zužitkují při offline prodeji, tedy ať už v prodejně nebo na obchodních setkáních.

Velcí inzerenti už používají PPC i pro budování značky, které je účinnější prostřednictvím interaktivní webstránky, než prostřednictvím inzerátu nebo TV spotu.

Kdo určuje cenu reklamy?

Cenu určuje trh a zákazník sám. Tím, že používáme aukční systém, se cena v každé oblasti vyprofiluje podle možnosti daného odvětví. Když někdo prodává knížky s marží několika desítek korun, tak si nemůže dovolit platit za návštěvníka víc než pár korun, a to aukci limituje. Naopak, developer, který prodává apartmány v hodnotě několika miliónů, rád zaplatí i několik desítek či stovek korun za návštěvu potenciálního zákazníka.

Kdo systém vyvíjí a celý spravuje? Jak se bude služba vyvíjet dál?

Celé řešení vyvíjí naše firma a navzdory tomu, že ho neustále vylepšujeme od roku 2002, stále je co zlepšovat. Přidáváme nové funkce pro jednodušší a přesnější obsluhu, neustále pracujeme na cílení reklamy tak, aby měla pro inzerenta co největší efekt a uživatelům internetu přinesla užitečné informace a ne „otravnou” reklamu.

Jak na vaši službu zareagovala konkurence?

Ze začátku byl naší jedinou konkurencí Google, a to ještě bez lokalizace. Avšak postupně začaly vznikat konkurenční PPC systémy – některé z nich přežily, některé ne. Dnes je situace taková, že inzerent si může vybrat, ale nejlepší je využít všechny dostupné PPC systémy, protože platí „kde je můj zákazník, tam bych měl být i já”. No a každý PPC systém působí na jiných zpravodajských či vyhledávacích webstránkách, takže je nejlepší to zkombinovat. Kdybych si však měl vybrat, vyberu si Etarget.

Jaký máte vztah k majitelům stránek, na které reklamy umisťujete?

Jsme jako jediný z PPC systémů v těchto končinách nezávislí, t.j. nevlastníme žádný vyhledávač, portál nebo zpravodajskou stránku. Tak se nedostáváme do konkurence se žádným naším partnerem. Tím má jistotu, že vždy bude pro nás nejdůležitější.

Nemyslíte, že je internet reklamou přehlcen? Jak tuto reklamu vnímají uživatelé internetu? Internet je přehlcený do té míry, jak to dovolí internetový uživatel. Bude-li mít na některé stránce pocit, že je to příliš, půjde jinam. My se však snažíme být ne nositelem reklamy, která něco vnucuje, ale reklamy, která je žádaná. Je to dané už podstatou našeho systému, protože peníze máme pouze tehdy, když uživatel internetu považuje naši reklamu za zajímavou, klikne na ni a navštíví webstránku inzerenta. Reklama nemusí být špatná, protože podle průzkumu až 15 % času na internetu lidé tráví sledováním komerčních informací. Jde jen o to, které a kdy jsou jim nabízeny.

Kolik lidí pracuje ve firmě a na jakých pozicích? Kolik lidí zaměstnáváte?

Jsme malá firma, která má na plný úvazek do 35 lidí. Pokrýváme si všechny činnosti, od prodeje přes zákaznický servis až po vývoj.

Jaké jsou vaše největší náklady, do čeho musíte investovat nejvíce peněz?

Určitě jsou to lidé a technika. Není jednoduché zabezpečit zobrazení více než 7 miliard reklam měsíčně.

Jakými pozicemi jste vy osobně ve firmě prošel?

Nastoupil jsem přímo na pozici obchodního a marketingového ředitele.

Můžete popsat, jak vypadá jeden váš den?

Pokud právě nejsem na služební cestě, což je zpravidla 1–2 dny v týdnu, tak svůj den trávím převážně poradami a konzultacemi s kolegy. A samozřejmě vyřizováním e-mailové korespondence.

Kolik hodin denně pracujete?

Snažím se pracovat maximálně 8,5 – 9 hodin denně, i když je pravda, že někdy se to přetáhne.

Potřebujete pro svoji práci nějaké další vzdělávání?

Samozřejmě, v našem oboru se to mění velmi rychle a setkávám se s lidmi z různých oblastí. Chci být schopný pohovořit si i s naším programátorem, i s personalistou.

Je vaše práce kreativní, flexibilní?

Určitě ano, přímo si to vyžaduje kreativitu a flexibilitu. Pohybuji se v oblasti, kde neexistují standardy nebo správné postupy, všechno je třeba vymýšlet od základů, protože ještě před několika lety zde takováto oblast nebyla.

Co je na vaší práci nejnáročnější?

MM 25 baliček

Z časového hlediska je to cestování. A z emocionálního udržet si práci natolik od těla, aby byla ještě stále i koníčkem.


U Výslechu

Jméno a příjmení: Marcel Vašš
Rok narození: 1973
Vzdělání:Ekono­mická univerzita Bratislava
Kariéra: Radio Ragtime, MBC (telekomunikační operátor), Etarget
Koníčky: práce, hudba, víno

Kolik hodin denně podnikatel/ka pracuje?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).