Obchody dávají do opatření desítky milionů. Ty menší to nemusí ustát

4. 11. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Protiepidemiologická opatření mají vliv také na obchody. Lidé tak musí více plánovat, kdy se vydají na své nákupy. Co na to říkají supermarkety?

Vláda oznámila nová opatření, která se výrazně dotkla obchodů v minulém týdnu. Platit by měla do konce nouzového stavu, tedy do 20. listopadu. Obchody tak musejí mít zavřeno každou neděli a také každý den po 20. hodině, což souvisí se zákazem vycházení, který vláda stanovila mezi 21. hodinou a 5. hodinou ranní.

Co se dozvíte v článku
  1. Může dojít k náporu zákazníků
  2. Do opatření jdou miliony
  3. Velké sumy zaměstnancům
  4. Ztráty budou mít vliv
  5. Jak to vypadá s kompenzacemi?

Může dojít k náporu zákazníků

Obchodní řetězce vydaná opatření respektují a je pro ně na prvním místě bezpečnost jejich zákazníků. Jak uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert, zkrácení večerní otevírací doby zvýší koncentraci lidí v prodejnách a nedělní zákaz může znamenat nepříjemné nápory zákazníků v sobotu i v pondělí. Řada zákazníků chodila na nákupy právě ve večerních hodinách a využívala delší otevírací doby k tomu, aby se vyhnula kontaktu s ostatními, dodává. Jeho slova potvrzuje i Renata Maierl z oddělení firemní komunikace Kauflandu, podle které uplynulou sobotu, tedy den před nedělním uzavřením prodejen, byly na jejich prodejnách ve srovnání s jinými sobotami patrné změny. Zaznamenali vyšší počet zákazníků.

Provoz na prodejnách však probíhal zcela v klidu a za bezproblémového dodržování všech hygienických nařízení. Na tuto situaci jsme byli ve všech ohledech připraveni – jak z pohledu zásobování a zajištění dostatku zboží, tak z pohledu zajištění bezpečí a ochrany zdraví zákazníků i zaměstnanců, doplňuje. Také podle Jiřího Marečka se po jarních výkyvech nákupy zákazníků ustálily a nezaznamenávají tak žádné mimořádné nápory ani tendence k předzásobování. Lidé chodí do prodejen méně často, dělají větší nákupy a nenakupují s rodinami, ale samostatně. Toto odpovědné chování pomáhá k tomu, aby se v prodejnách netvořily zástupy lidí, popisuje.

Pro PENNY Market aktuální vládní opatření ohledně otevírací doby znamená sjednocení zavírací doby na všech prodejnách. Do 21 hodin běžně mají otevřeny prodejny ve větších městech a prodejny v menších městech naopak standardně zavírají ve 20 hodin. Nyní tak mají všechny prodejny otevřeno do 20 hodin, vysvětluje Tomáš Kubík, tiskový mluvčí PENNY Marketu. Na družstevní prodejny COOP nemají současná omezení příliš velký dopad, protože otevírací doby jejich prodejen jsou většinou právě do 20 hodin a některé z nich jsou běžně v neděli uzavřeny. V našem případě se jednalo o jednotky prodejen, proto jsou dopady na omezení otevíracích dob po této hodině pro nás minimální. Mnohem větší dopad na nás má nedostatek personálu, sděluje Lukáš Němčík ze skupiny COOP.

Do opatření jdou miliony

V Albertu věnují mimořádné úsilí, aby prodejny zůstaly bezpečným místem k nákupu pro jejich zákazníky a bezpečným místem k práci pro zaměstnance. Investujeme desítky milionů do hygienických opatření v prodejnách, do sanitací povrchů a dezinfekcí, prozradil serveru Podnikatel.cz Jiří Mareček. V Kauflandu do samotných hygienických opatření dosud investovali částku v řádu stovek milionů korun a také je pro ně zajištění bezpečného nákupního i pracovního prostředí absolutní prioritou. Podobně jsou na tom i v Penny, kde podle Tomáše Kubíka do hygienických a bezpečnostních opatření od jara letošního roku investovali desítky milionů korun.

Také v prodejnách COOP už od jara vynakládají obrovské částky do pořízení roušek, respirátorů, ochranných rukavic, dezinfekčních stanic, dezinfekce, dezinfekčních rámů, štítů, ochranných přepážek a dalších prvků. Objednané počty u rukavic, roušek a respirátorů jdou do milionů kusů a do desítek tisíc litrů dezinfekce. Náklady na ochranné pomůcky a dezinfekce tak výrazně negativně ovlivní hospodářské výsledky všech prodejen. U menších prodejen, které se často pohybují na hranici ziskovosti, tyto náklady mohou způsobit další vlnu uzavírání prodejen, podotýká Lukáš Němčík.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Velké sumy zaměstnancům

Velkou nákladovou položkou jsou pro řetězce i mimořádné odměny zaměstnancům. PENNY se rozhodl rozdělit mezi své zaměstnance přes 50 milionů korun s tím, že od 2. listopadu minimálně do konce roku bude všem zaměstnancům navýšena hodinová mzda o 10 % a zaměstnanci k tomu obdrží také poukaz na nákup v hodnotě 3 500 korun. Nechtěli jsme jít cestou jednorázové plošné odměny, ale stejně jako na jaře považujeme za spravedlivější navýšit mimořádnou odměnou mzdu všem, kteří v této době zajišťují chod všech prodejen, centrálních skladů i společnosti jako takové, upřesňuje Radek Hovorka, jednatel společnosti PENNY Market. 

V Kauflandu zaměstnancům poděkují formou mimořádné vánoční odměny v celkové výši 55 milionů korun. Mimořádnou odměnu v celkové výši 50 milionů korun obdrželi navíc zaměstnanci také v první vlně pandemie v březnu. Zaměstnanci navíc dostávají na podporu imunity vitamín C ve formě tablet, na prodejnách mají zdarma k dispozici také čaj, med, citrón, zázvor a čerstvé ovoce, vyjmenovává Renata Maierl.

Ztráty budou mít vliv

Konkrétní čísla návštěvnosti prodejen v době, kdy v současné době musí být uzavřeno, patří mezi interní informace a obchody je tak nemohou prozradit. Jiří Mareček zdůrazňuje, že je klíčové, aby obyvatelé mohli nakoupit potraviny i za situace, kdy je většina veřejných míst zavřena. Podle něj jsou prodejny při dodržování bezpečnostních doporučení bezpečným místem k nákupu potravin. Ze zkušeností se zavírací dobou ve svátky víme, že předzásobení nedokáže nahradit prodeje v samotný den a výpadek prodejní špičky, kterou neděle je, bude mít z hlediska ekonomiky a spotřeby domácností podstatný vliv, dodává.

Jak to vypadá s kompenzacemi?

V COOPu možné kompenzace řeší především prostřednictvím Hospodářské komory ČR. Lukáš Němčík prozradil, že zatím jediné kompenzace, které je pro prodejny možné čerpat, je v případě uzavřených prodejen z důvodu nakaženého personálu prodejny nemocí Covid 19. Problém je, že tyto kompenzace neřeší obrovské ztráty na nutném zlikvidování čerstvého zboží v uzavřených prodejnách, které jsou často v řádech statisíců korun, dodává. Renata Meirl prozradila, že zatím kompenzace neřeší s tím, že je pro ně v současné době nejdůležitější zajistit pravidelné zásobování jejich prodejen a bezpečné prostředí pro jejich zákazníky a zaměstnance.

Zavřeným obchodům by mohl pomoci podpůrný program COVID – Nájemné, určený podnikatelům, kteří museli kvůli krizovým mimořádným opatřením dočasně uzavřít provozovny pro maloobchodní činnost a poskytování služeb zákazníkům v těchto provozovnách. Jak je uvedeno ve výzvě ministerstva průmyslu a obchodu, okruh žadatelů programu byl v souvislosti s přijatým usnesením vlády rozšířen. Avšak na subjekty, kterým byl zakázán noční a nedělní prodej, stejně jako na květinářství nebo farmářské trhy, se nevztahuje.

Měnilo se v souvislosti se současnou situací vaše nákupní chování?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).