Objednáváte dárky on-line? Nepřehlédněte rady, kdy při nákupu zbystřit

25. 11. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Z důvodu pandemie koronaviru a díky blížícím se Vánocům stále roste obliba on-line nákupů. Přibývá však i rizikových obchodů a zákazník se může snadno napálit.

V loňském roce Česká obchodní inspekce zaznamenala téměř 6 tisíc stížností na internetový prodej a letos už bylo toto číslo překonáno. Spotřebitelé jsou často při nákupu přes internet zklamaní nebo přehlédnou podezřelé faktory a později mají problémy například s vrácením zboží nebo reklamacemi. 

Co se dozvíte v článku
  1. První pohled napoví
  2. Co si zkontrolovat?
  3. Ukázka pochybných internetových obchodů: 
  4. Kdy zbystřit?
  5. Podívejte se na příklady rizikových webů: 
  6. Chovejte se jako v off-line světě

První pohled napoví

Pokud už daný e-shop znáte, už jste v něm něco objednali a pokud vše proběhlo v pořádku, můžete tento internetový obchod považovat za důvěryhodný. Pokud internetový obchod neznáte, pak na první pohled lze zjistit např. vadnou češtinu (stránky přeložené překladačem) a třeba divnou grafiku, pokud něco takového vidíte. Takový internetový obchod bychom asi vyhodnotili jako nedůvěryhodný. Vše ostatní pak vyžaduje naše podrobnější zkoumání, popisuje na úvod Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Podle Martina Svobody, projektového manažera z APEK – Asociace pro elektronickou komerci, je dobré dodržovat při nákupu z e-shopu, se kterým nemáte žádnou zkušenost, několik základních kroků. Nejlepší jsou vždy reference v rámci rodiny, přátel či kolegů, případně jiných uživatelů internetu, které mohou doplnit hodnocení na internetu. Dále je vhodné si všímat nabízených způsobů plateb či doručení, můžete si ověřit funkční komunikaci s obchodem atd. Další z vodítek jsou pak ověřené certifikáty s odkazem na webové stránky poskytovatele certifikátu, doplňuje. 

Co si zkontrolovat?

Nejdříve je nutné vědět, s kým obchodujete, tedy kdo za e-shopem stojí. Česká obchodní inspekce doporučuje se vyhnout e-shopům, které nemají uvedené kontaktní údaje nebo u kterých si nejste jisti důvěryhodností provozovatele. Doporučuje se pozorně si pročíst obchodní podmínky a jakmile kontakt nenajdete ani tam, je vhodné se takovému obchodníkovi vyhnout. Řada rizikových e-shopů, na které upozorňujeme, stále aktivně cílí svoji nabídkou na seniory a další zranitelné či důvěřivé skupiny občanů. Ti jsou pak také zklamáni, když po zaplacení na těchto stránkách neobdrží objednaný produkt nebo službu, popisuje ve zprávě Česká obchodní inspekce.

Eduarda Hekšová zmiňuje, že další pohled byste měli věnovat dodacím lhůtám. Dlouhé dodací lhůty mohou ukazovat na to, že nejste v internetovém obchodě, ale v tzv. internetové galerii nebo zprostředkovatelském e-shopu. Na první pohled se může zdát, že nakupujete přímo, ale ve skutečnosti tomu tak není, zprostředkovatel pouze umožňuje uzavření smlouvy s někým jiným, typicky s nějakým e-shopem v Číně. ČOI tyto přeprodejce vnímá jako nový nebezpečný trend.

Ukázka pochybných internetových obchodů: 

Obvykle se až v nejasně psaných obchodních podmínkách spotřebitel dozví, že český web je jakousi nákupní galerií, kde jen platíte českému subjektu, který si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají také v případě reklamací nebo uplatnění nároku na vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu, doplňuje ředitelka regionálního inspektorátu ČOI Martina Střihavková. Jestliže si zákazník není nákupem zcela jistý, je dobré objednat zboží například s osobním odběrem a následnou platbou či využití klasické dobírky, doporučuje Martin Svoboda.

Kdy zbystřit?

Mezi hlavní aspekty, kdy by měl zákazník zbystřit, patří příliš nízké ceny populárního zboží, nepřesné či odbyté popisky zboží, obchodní podmínky s chybami, možnost platby pouze převodem před odesláním zboží atd. Eduarda Hekšová ještě doplňuje výše popsanou nemožnost dohledat identitu majitele e-shopu a e-shop běžící na jiné doméně než cz. To vše může naši objednávku, dodání zboží, možnost odstoupení od smlouvy, reklamaci vad zboží atd. komplikovat. Nemusí tomu být v každém případě, ale obezřetnost je namístě, podotýká.

V posledních letech se objevují také „zdravotní portály“, které s nimi však nemají nic společného. Jejich tvůrci se jen snaží vyvolat v návštěvnících stránek pocit, že právě narazili na jedinečný web, který jim jako jediný přináší unikátní možnost zvítězit například nad cukrovkou, bolestmi nebo obezitou a podobně. Produkty zde často nabízejí údajně i konkrétní lékaři či vědci, kteří jsou však smyšlení. Podvodníci, kteří za těmito e-shopy stojí, sledují aktuální společenské trendy. V posledních měsících jsme se proto i s ohledem na aktuální situaci setkávali s weby, kde byly inzerovány například hygienické a dezinfekční prostředky, jednorázové roušky či respirátory a podobně. Dříve přitom dominovalo oblečení a obuv. Proto nelze definitivně určit jeden segment produktů, který je rizikový, popisuje Pavel Matějíček, manažer technické podpory ESET.

Podívejte se na příklady rizikových webů: 

Chovejte se jako v off-line světě

U neznámých e-shopů je důležité si prověřit, zda na ně v prostředí internetu najdete stížnosti v podobě zkušeností jiných spotřebitelů. Případně, když stížnosti najdete, je dobré se podívat, jak k jejich řešení tyto e-shopy přistupují. Informace tohoto druhu se nachází například na službě dTestu www.vasestiznosti.cz nebo Česká obchodní inspekce má seznam rizikových webů na adrese www.rizikove.cz

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Tento seznam dobrovolně přebírá i největší domácí vyhledávač Seznam.cz a antivirový software ESET, a tím spotřebitele automaticky neustále chrání před známými rizikovými e-shopy. Poskytujeme data jako otevřená, a jsou tedy zdarma pro každého provozovatele, který chce na internetu své uživatele více chránit, a kdykoli se někdo další bude chtít zapojit, může naše data o rizikových webech také volně využívat, vysvětluje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Nejlepší je tedy si vždy ověřit reference, podívat se do obchodních podmínek, případně na získané certifikáty a být obezřetný při příliš nízkých cenách nabízeného zboží. Zákazníci by se měli chovat na internetu stejně jako v off-line světě – pokud nakoupí na ulici „originál“ hodinky za směšně nízkou cenu, potom také zřejmě nelze očekávat stoprocentně kvalitní koupi, uzavírá Martin Svoboda.

Kde plánujete nakoupit nejvíce vánočních dárků?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).