Pokles tržeb! Čekají maloobchodníky horší časy?

23. 5. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 293493
Aktualizováno: aktualizováno (24. 5. 2008 8:32)
Na počátku týdne zveřejnil Český statistický úřad informace o tržbách v maloobchodě. Výsledky šokovaly nejen podnikatele, ale i odborníky. Po více než čtyřech letech růstu tržby v březnu poklesly. A to dokonce o 2,1 %. Maloobchodníci by měli zpozornět.

Český statistický úřad přišel v pondělí s překvapivou informací. Podle výpočtů po čtyřech letech klesly tržby v malooobchodě o 2,1 %. Je nutné ovšem dodat, že se jedná o sezónně neočištěné tržby. Pokles zaznamenala jak oblast potravin, tak i nepotravinového zboží. Po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny vzrostly tržby meziročně o 0,7 %.

Příčin je celá řada

Na výsledcích se podle statistiků projevil převažující vliv Velikonoc nad vlivem počtu pracovních dní a chladné počasí v měsící březnu. Tomu ale oponuje analytik České spořitelny Martin Lobotka: Takto vysoký propad nevysvětlí ani nižší počet pracovních dnů nebo základna z minulého roku. Podle něho nejsou příčiny poklesu zcela jednoznačné. Svoji roli může hrát i rostoucí cena pohonných hmot, energií – lidé zvažují, za co budou utrácet.

Psychologickým momentem je také inflace, zdražení některých komodit má ten efekt, že jsou lidé ve výdajích opatrnější, dodal pro business server Podnikatel.cz Jaromír Drábek, prezident Hospodářské komory ČR. Ale možných faktorů je více. Navíc se projevuje na rozdíl od sousedních zemí dopad souběhu uvedeného vývoje s inflačním vlivem reformních opatření, tj. zejména zvýšení dolní sazby DPH, deregulace nájmů, zavedení poplatků ve zdravotnictví, připojil se Oldřich Körner, analytik Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Pokud porovnáme změny meziměsíčních tržeb, ty se v březnu snížily v maloobchodě o 0,6 % (viz Graf č. 1).

Pro zvětšení grafu klikněte na obrázek níže
Graf - D.M.

Největší “zásluhy“ na poklesu tržeb si mezi sebe rozdělily prodejny drogistického a kosmetického zboží a prodejny se smíšeným zbožím, u kterých převažují potraviny. Zajímavá jsou i čísla, pokud připojíme motoristický segment. Ve spojení s ním se totiž sezónně neočištěné tržby snížily meziročně dokonce o 2,9 %.

Tržby v maloobchodu ale v březnu neklesaly jen u nás. Kromě nás se snížily příjmy maloobchodníků např. i ve Španělsku (o 5,3 %), Belgii (o 3,8 %) či Německu (o 1,1 %). Naopak tržby rostly v Rumunsku (o 16,2 %), Slovensku (o 10,4 %) či Velké Británii (o 5,6 %).

Odborníky i podnikatele pokles tržeb překvapil

Analytiky výsledky českého maloobchodu překvapily. Trh i my jsme čekali růst, řekl k výsledkům Martin LobotkaČeské spořitelny. Pokles nepříjemně překvapil i samotné podnikatele. Pro malé a střední podniky znamenají výsledky určitě problém, protože hypermarkety stále zvyšují svůj tržní podíl na úkor malých nezávislých prodejců. To znamená, že u nich je propad ještě výraznější než 2,1 %, uvedl pro business server Podnikatel.cz Karel Havlíček, místopředseda Asociace malých a středních podniků ČR.

S tím ovšem všichni zástupci podnikatelů nesouhlasí. Pokles tržeb v maloobchodu není nijak kritický, tato dvě procenta mohou být způsobena rostoucí poptávkou po službách, jde o běžný přesun výdajů domácností ze zboží na poskytované služby, domnívá se Jaromír Drábek z Hospodářské komory ČR. Bít na poplach není třeba, ale je tu další signál zpomalení růstu ekonomiky, přidává se Oldřich Körner ze Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Hlavní otazník ale vísí nad tím, zda pokles bude pokračovat i v dalších měsících. Jedná se zatím jen o měsíční období,tedy relativně krátký časový úsek pro hodnocení zlomu vývoje, vyjádřil se k předpovědím analytik Oldřich Körner. Březnový pokles maloobchodních tržeb beru spíše jako jednorázový výkyv díky kumulaci několika faktorů, uklidnil pro business server Podnikatel.cz Petr Sklenář, hlavní analytik společnosti ATLANTIK finanční trhy a.s.. Zároveň ale dodal: Na druhou stranu poslední měsíce ukazují výrazné zpomalení spotřebitelské poptávky.

Zvýšení inflace totiž přináší negativní tlak na reálné příjmy domácností a v kombinaci s předchozím růstem úrokových sazeb vytváří hlavní faktor zpomalení spotřebitelské poptávky. I přesto jsou ale odborníci optimističtí. V letošním roce sice očekáváme zpomalení růstu maloobchodních tržeb, ale samotný růst by měl pokračovat, i když asi jen polovičním tempem než loni,myslí si Petr Sklenář. Přes momentální negativní výsledky si nemyslím, že jde o nějak závažný posun, ekonomika roste pěti procenty HDP, stále se nám tedy daří a podle všeho ani inflace nebude dlouhodobě držet toto tempo, souhlasil Jaromír Drábek.

MM 25 baliček

Odborníci i podnikatelé se ale i přes optimismus shodují, že čísla o poklesu tržeb maloobchodu by se neměla podceňovat. Obdobně jako u průmyslu jde po delším období, v tomto případě téměř pěti let, o první pokles maloobchodních tržeb. To nelze podceňovat zejména v kontextu dalších údajů, například poklesu tržeb v dopravě za celý 1. kvartál 2008, připomněl pro business server Podnikatel.cz Oldřich Körner.

Někteří podnikatelé jsou tak s výhledy do budoucna opatrní. Zatím je příliš brzy na to odhadnout trend, vlivů je určitě více. Je třeba si uvědomit, že za poslední tři roky posílila koruna vůči dolaru téměř o 30 %, vůči euru skoro o 20 %, to se muselo projevit na nižších cenách dováženého zboží, dodal pro business server Podnikatel.cz Karel Havlíček. Malí nezávislí obchodníci to dle jeho názoru budou mít stále náročnější. Nebudou stačit obrátkou skladu, pohledávek a tím i svých závazků, budou mít potíže s provozním kapitálem a financováním. Jedinou šancí je specializace, prodeje s vyšší přidanou hodnotou, značkové a velmi kvalitní výrobky, nadstandardní služby a záruky, dostupnost a způsob komunikace, radí Karel Havlíček. Jeho slova potvrzují i další. „Malý prodejce musí mít osobní přístup k prodeji (např. dokázat výborně poradit). Další možností je vytvářet obdobné prodejní sítě, aby bylo možné dosáhnout úspor a ty pak převést do prodejních cen,“ uzavřela pro business server Podnikatel.cz Radomíra Kotlárová, tisková mluvčí Unie malých a středních podniků ČR.

Který je Váš nejoblíbenější obchodní řetězec?

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).