Výrobků s minimální trvanlivostí se pravidla slev týkají, se „spotřebujte do" nikoli

16. 8. 2023
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Od ledna musí obchodníci dodržovat při uvádění slev určitá pravidla. Zatímco výrobků s minimální trvanlivostí se nová úprava týká, zboží se „spotřebujte do" nikoli.

Aspoň takový je výklad České obchodní inspekce. Většina oslovených expertů sice s výkladem inspekce souhlasí, někteří ale upozorňují na problematické pasáže.

Co se dozvíte v článku
  1. Dodržování pravidel pro slevy už kontroluje ČOI
  2. Jaká pravidla pro slevy platí
  3. Jaké jsou výjimky
  4. Výjimku mají potraviny s datem použitelnosti, konkretizuje ČOI
  5. Výklad ČOI je v zásadě správný, ale…

Dodržování pravidel pro slevy už kontroluje ČOI

Už více než půl roku platí nová pravidla ohledně uvádění slev v obchodech a Česká obchodní inspekce (ČOI) tak již provedla 1142 kontrol, které se na dodržování nových pravidel zaměřily. Při 456 kontrolách zjistila inspekce nesplnění požadavků na rozsah nebo obsah informací o slevách z ceny výrobků, tak jak požaduje § 12a zákona o ochraně spotřebitele.

Při kontrolách se převážně prokázaly nesprávné výpočty slev. Dále inspektoři zjistili případy, kdy deklarovaná sleva z ceny výrobku neobsahovala informaci o nejnižší ceně, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy, komentoval ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.

Zda dodržují obchodníci nová pravidla, nekontrolují jen inspektoři, ale i samotní zákazníci. Ti se se zjištěnými pochybeními obracejí na ČOI. Od nabytí účinnosti novely zákona zaznamenáváme vyšší množství spotřebitelských dotazů a podnětů týkajících se uvádění nesprávných informací o slevách, potvrdil Štěpánek.

Zákazníci udávají obchodníky, kteří čachrují se slevami Přečtěte si také:

Zákazníci udávají obchodníky, kteří čachrují se slevami

Jaká pravidla pro slevy platí

Obchodníci musí od ledna letošního roku veškerá oznámení o slevě uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy. Pokud obchodník slevu postupně zvyšuje, může ji uvádět z ceny v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Ke zvyšování slevy musí však docházet kontinuálně bez přerušení, a to po vymezenou dobu. Opět platí, že rozhodným obdobím je 30 dnů. Pokud ve sledovaném období dojde ke snížení ceny, následně k jejímu vrácení na původní hodnotu před slevou a opětovnému snížení ceny, pak musí být sleva uváděna z prvního snížení ceny.

Pravidla pro slevy platí jak pro kamenné obchody, tak pro e-shopy. Nová úprava se též vztahuje na všechna sdělení, v nichž prodávající oznamuje měřitelnou slevu z prodejní ceny výrobku.

Jaké jsou výjimky

Výjimkou jsou obecné propagační materiály (katalog výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagační e-maily prodávajícího, které necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci, ale na obecné informování spotřebitele o sortimentu výrobků, které prodávající nabízí, či neobsahuje konkrétní informaci o poskytnuté výši slevy, ale obecné oznámení o konání slevové akce, například „výprodej“, „sleva“, „zaváděcí ceny“.

Z výše zmíněných pravidel navíc existuje ještě jedna důležitá výjimka. Jde o výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby. Podle důvodové zprávy k příslušné novele se jedná hlavně o potraviny s krátkou dobou použitelnosti či potraviny určené k okamžité konzumaci, jako jsou mléčné výrobky, lahůdkářské výrobky, masné výrobky a uzeniny, čerstvé pečivo, ryby atd., jakož i o výrobky, jimž v krátkém období vyprší doba spotřeby.

Obchody a e-shopy už nebudou moct „čarovat“ se slevami. Jaká budou nová pravidla? Přečtěte si také:

Obchody a e-shopy už nebudou moct „čarovat“ se slevami. Jaká budou nová pravidla?

Výjimku mají potraviny s datem použitelnosti, konkretizuje ČOI

V zákoně ovšem není specifikováno, co přesně se rozumí krátkou dobou spotřeby. Česká obchodní inspekce (ČOI) ustanovení vykládá tak, že se pravidla pro slevy netýkají výrobků, které mají datum použitelnosti („spotřebujte do“) či výrobků, které nemusí být označeny ani datem použitelnosti, ani datem minimální trvanlivosti z důvodu, že jde o výrobky určené k okamžité spotřebě. 

V případě nepotravinářských výrobků by pak mělo jít o výrobky, které vykazují podobné vlastnosti jako potraviny označené datem použitelnosti či určené k okamžité spotřebě. Může se jednat např. o řezané květiny, doplňuje na webu ČOI s tím, že je navíc nutné rozlišovat datum použitelnosti od data minimální trvanlivosti. Většina potravin je ovšem trvanlivých, označených datem minimální trvanlivosti a na tyto potraviny se výjimka nevztahuje a povinnost daná ust. § 12a odst. 1 ZOS se pro ně použije, upozorňuje ČOI.

Výklad ČOI je v zásadě správný, ale…

Jak potvrzuje většina oslovených právníků, výklad ČOI odpovídá nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům i zákonu o ochraně spotřebitele. Výklad ČOI považuji za správný, uvedl serveru Podnikatel.cz advokát Jiří Matzner, zakladatel Matzner Legal. Stejný názor má i Lenka Michalcová, právnička PwC Legal, podle které výklad ČOI nejde nad rámec úmyslu zákonodárce.

skoleni_8_1

Ne všichni experti ale plně souhlasí. Výtku k výkladu ČOI má například advokát Matěj Grödl, podle kterého by se výjimka měla vztahovat na trvanlivější potraviny, které se neoznačují datem použitelnosti, ale datem minimální trvanlivosti. Stále se jedná o výrobky podléhající rychlé zkáze. Těžko si představit, že například na čerstvé mléko by se uvedená výjimka měla vztahovat a na trvanlivé už nikoliv, vysvětlil Grödl.

Lenka Hanková, advokátka kanceláře Rödl & Partner, sice s výkladem ČOI ohledně potravin souhlasí, upozorňuje však na nedostatky u kosmetiky. Pochybnosti mohou nastat třeba u některých kosmetických výrobků, kdy u části z nich je dle legislativy zapotřebí uvádět „spotřebujte nejlépe do“ a doba spotřeby se může pohybovat v jednotkách měsíců. Zde by si stanovisko ČOI zasloužilo ještě upřesnit. Samozřejmě mnohé ukáže ještě praxe, uzavřela Hanková.

Souhlasíte s novými pravidly pro stanovování slev?

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).