Prázdné regály už nehrozí. Supermarkety sledují situaci a jsou připravené

24. 9. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Do supermarketů lidé stále běžně chodí a jedinou změnou je nošení roušek. Jsou řetězce připraveny na zhoršení současné situace?

Nošení roušek je povinné ve všech pražských obchodech a vnitřních prostorách, které s nimi funkčně souvisí a jsou v nich zákazníci od středy 9. září. Od následujícího dne je tato povinnost rozšířena po celé republice ve všech vnitřních prostorách budov. Když byl v březnu vyhlášen nouzový stav, lidé dělali velké nákupy, což řadu obchodních řetězců překvapilo a sociálními sítěmi se šířily fotografie prázdných regálů. Může taková situace nastat i dnes? 

Co se dozvíte v článku
  1. Jsou obchody připraveny?
  2. Opatření se zatím nerozšiřují
  3. Zboží je dostatek
  4. Ochrana zaměstnanců je zásadní
  5. S rouškami nejsou problémy

Jsou obchody připraveny?

Jak uvedla Renata Maierl, z oddělení firemní komunikace řetězce Kaufland, celou situaci pečlivě monitorují, vyhodnocují a na její další vývoj jsou ve všech ohledech připraveni pružně reagovat. V souvislosti s vývojem situace řadu nadstandardních opatření zavedených již v březnu neustále rozšiřujeme. Je pro nás důležité chránit zdraví našich zákazníků i zaměstnanců a zároveň zajistit co nejpříjemnější a nejbezpečnější nákupní i pracovní prostředí, popisuje.  

Také v Penny Marketu se z hlediska opatření na prodejnách řídí vládními nařízeními a pokyny hygienických stanic, se kterými jsou průběžně v kontaktu, a v případě měnící se epidemiologické situace pružně reagují. Jsme připraveni na různé scénáře možného vývoje, máme dostatečné zásoby ochranných pomůcek včetně dezinfekce, doplňuje tiskový mluvčí Tomáš Kubík. Tak jak jsme zajišťovali provoz na prodejnách v rámci jarní pandemie, tak jsme připraveni řešit vzniklé situace i u druhé vlny. Naše společnost bude akceptovat a realizovat všechna nařízení jak ministerstva zdravotnictví, tak hygieniků, dodává Jana Škrabalová za řetězec obchodů HRUŠKA.  

Opatření se zatím nerozšiřují

Kaufland jako první obchodní řetězec u nás hned v prvních dnech pandemie instaloval ochranná plexiskla na pokladnách a informacích a vyznačil doporučené dvoumetrové rozestupy u pokladen. Tato ochranná opatření ve všech jejich prodejnách zůstala po celou dobu a zůstávají trvale. V úseku pečiva navíc zavedli přísná hygienická opatření a kompletní nabídku nebaleného pečiva opatřili ochrannými plexiskly. Dále jsou ve všech našich 134 prodejnách zákazníkům u vstupů k dispozici dezinfekční stanice, které jsou nakupujícími velmi využívány. Posílili jsme také dezinfekci nákupních vozíků a košíků, naprostou samozřejmostí jsou ochranné pomůcky pro zaměstnance, vyjmenovává dále Renata Maierl. Větší pozornost věnují úklidu, dezinfekci a preventivním a hygienickým opatřením také v Penny Marketu, protože zdraví a bezpečnost zaměstnanců a zákazníků je pro ně prioritou. 

V Albertu po letním částečném rozvolnění opatření opět v souladu s vládním nařízením zpřísnili podmínky pro zákazníky i zaměstnance, kteří mají zakrytá ústa a nos rouškou nebo ústenkou, používají jednorázové rukavice při výběru pečiva a ve zvýšené míře si také myjí a dezinfikují ruce. Také testují novinky, například v hypermarketu na Nových Butovicích instalovali samoobslužnou dezinfekci nákupních vozíků. Zákazníci si zde sami mohou vozík před nákupem vydezinfikovat. Postará se o to speciální box pracující na principu osvitu UVA světlem. Celý proces zabere pouze několik vteřin, vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Zboží je dostatek

Zatímco v březnu byla zvýšená poptávka po čerstvých potravinách (masu, pečivu, mléčných produktech, ovoci a zelenině) a také po těstovinách a luštěninách, tak jak uvádí České noviny, Češi se zatím znovu neuchylují k zásobovacím nákupům. Situace je tak stabilní jak v Praze, tak i jinde v republice. K zachování klidu nabádá i Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, kde její prezident Tomáš Prouza na jednu stranu chápe, že nervozita ve společnosti může zejména kvůli chaotickému postupu vlády narůstat. V této souvislosti opět zdůrazňuji, že není žádný důvod k obavám z nedostatku potravin. Prosíme proto o zachování zdravého rozumu – na jaře jsme všichni viděli, že potravin je dostatek a není tak důvod k nějakým masivním nákupům a hromadění zásob, apeluje dále. 

Jeho slova potvrzují samotní zástupci supermarketů. V současné době nezaznamenáváme žádné výkyvy v nákupním chování našich zákazníků, ale i zde jsme na případné změny připraveni, dodává Renata Maierl. Pokud by vznikla podobná situace jako v březnu, jsme připraveni i tuto z hlediska zásobení našich prodejen zvládnout, říká Jana Škrabalová. Že výpadky nehrozí a veškerého zboží je dostatek, a to jak na prodejnách, tak v rámci skladových zásob, potvrzuje i Tomáš Kubík. 

Řetězec Albert rozšířil a posílil nabídku dezinfekčních i sanitačních prostředků. Větší výběr je i u gelových antibakteriálních mýdel, dezinfekcí ve formě gelu i spreje, jednorázových rukavic, roušek a ústenek. V prodeji mají také roušky a zákazníci si v jejich hypermarketech mohou koupit i respirátory FPP2. To je velká změna od jara, kdy tyto prostředky byly zcela okrajovým a doplňkovým sortimentem a proto došlo k jejich dočasnému nedostatku, zatímco nyní je máme právě i díky dobré a rychlé reakci českých výrobců, dodává Jiří Mareček.

Pravidla zodpovědného chování v prodejnách podle SOCR ČR: 

  • Udělejte si předem plán nákupu, snížíte tak čas strávený v prodejně na minimum.
  • Nakupujte vždy sami, snížíte tak počet lidí v prodejně.
  • Používejte ochrannou roušku na nos a ústa, snížíte tak koncentraci případných virů v ovzduší.
  • Před vstupem do prodejny si dezinfikujte ruce.
  • Při nákupu nebalených potravin používejte vždy ochranné rukavice, snížíte tak přenos virů.
  • Plaťte bezkontaktní platební kartou, snížíte tak riziko přenosu.
  • Dodržujte rozestupy alespoň dva metry od ostatních nakupujících a respektujte pravidla pro pohyb v prodejnách.
  • Buďme k sobě ohleduplní a snižme riziko šíření koronaviru, stejně jako dobu krize na minimum. Pomůžeme tak nejen ekonomice, ale i sobě.

Měnilo se v souvislosti se současnou situací vaše nákupní chování?

Ochrana zaměstnanců je zásadní

Penny Market svým zaměstnancům už od začátku pandemie poskytuje zázvor, citrony a med. Kaufland k těmto vyjmenovaným potravinám určeným na posílení imunity přidává ještě čaj. Tomáš Kubík prozrazuje, že v souvislostí se situací ohledně koronaviru už investovali desítky milionů korun mimo jiné do preventivních a hygienických opatření. Zaměstnancům jako poděkování za jejich nasazení celkem rozdělili přes 40 milionů korun. Naši zaměstnanci oceňují, jakým způsobem jako zaměstnavatel k celé situaci přistupujeme a jak s nimi komunikujeme, zdůrazňuje.

V síti Hruška mají pracovníci k dispozici ochranné prostředky v podobě roušek, na prodejnách je dostatek desinfekce, rukavic, sáčků a u pokladen jsou na všech prodejnách ochranná plexi. Ochrana zdraví zaměstnanců je zásadní také pro Kaufland, kde jsou si vědomi obrovského nasazení zaměstnanců a velmi si ho váží. Zaměstnance vybavili rouškami a dezinfekcí a dodržují všechna aktuálně vydaná opatření a na maximum posilují hygienické standardy ve všech provozovnách.

skoleni_8_1

S rouškami nejsou problémy

Podle Jiřího Marečka jsou zákazníci ukáznění a vědí, že pravidla dodržují pro vlastní bezpečnost a patří jim za to poděkování. V Kauflandu na všechna hygienická doporučení (povinnost nošení roušek, dezinfekce rukou nebo rozestupy) upozorňují zákazníky vylepenými plakáty u vstupu do prodejen, na webových stránkách, na Facebooku a také prostřednictvím instore rádia v prodejnách. Na všech prodejnách je přítomen pracovník ochranky, který v případě potřeby zákazníky na povinnost nošení roušek upozorní, ale ohledně jejich nošení nezaznamenávají žádné problémy.

Zákazníci nařízení vlády, které se týká povinnosti mít od čtvrtka 10. září ve vnitřních prostorách zakrytá ústa a nos, respektují, nemuseli jsme řešit žádné incidenty. Někteří zákazníci dokonce roušky používali sami od sebe i dříve, ve dnech, které zmíněnému nařízení předcházely, říká Renata Maierl. Jak naši pracovníci, tak i naši zákazníci jsou odpovědni za plnění daného nařízení, odpovědnost za ochranu zdraví nás všech se již stává samozřejmostí, uzavírá Jana Škrabalová. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).