ČSA potřebují na zimu zajistit hotovost, budou se dál osekávat náklady a také prodávat

8. 10. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Poslední zájemce o ČSA předložil svoji nabídku, která se však nezdá mnoha politikům ani ekonomům příliš výhodná. Na bedrech vlády tak teď leží těžké rozhodnutí, zda potápějící bárku opustit, či se ji pokusit zachránit.

V nejbližších dnech by ministerstvo financí mělo vydat doporučení vládě, zda přijmout nabídku konsorcia Unimex – Travel Service a privatizovat České aerolinie (ČSA), či raději celý tendr zastavit. Ve výběrovém řízení na nového majitele totiž zůstal pouze jediný účastník, který za aerolinky nabízí 1 miliardu korun. Aby však Unimex – Travel Service miliardu za leteckého přepravce zaplatil, musí se základní jmění ČSA dostat na nulu. V současnosti přitom základní jmění činí mínus 700 milionů korun. Reálné prostředky, které by tak stát za ČSA obdržel, by dosahovaly 300 milionů korun.

Druhou alternativou, kterou podporuje většina politiků a ekonomů, je privatizaci zastavit, pokusit se společnost restrukturalizovat a její prodej uskutečnit až za příznivějších podmínek. Plán restrukturalizace již předložil stávající management a schválila jej Dozorčí rada Českých aerolinií. Protikrizová opatření počítají například s prodejem tří letadel, propuštěním až 860 ze 4600 zaměstnanců a omezením linek. Úspora by podle prezidenta ČSA mohla dosáhnout až 1,3 miliard korun. Tento plán má však jedno velké riziko, pokud by se jej nepodařilo naplnit, hrozí krach aerolinek.

ČSA zažívají hrůzný letošní rok

Pro České aerolinie se letošní rok zatím nevyvíjí vůbec dobře. Jen za prvních šest měsíců roku 2009 se propadly do ztráty takřka 2 miliard korun (1,826 miliard korun) a odborníci počítají s tím, že výsledek za celý rok bude ještě horší. Negativní výsledky hospodaření způsobila především krize v letecké dopravě a s ní pokles přepravních výnosů o více než jednu miliardu korun proti plánu. Významnou příčinu také tvoří pokles cen vlivem konkurenčního boje a změny chování cestujících, u kterých dochází k přesunu cestujících do nižších knihovacích tříd.

ČSA přitom v minulém roce vykázaly zisk půl miliardy korun. České aerolinie jsou dnes restrukturali­zovanou společností, která je připravená na privatizaci. Na výsledek privatizace více než hospodaření Českých aerolinií bude mít vliv ekonomická krize a kondice ostatních leteckých společností. Přesto jsem přesvědčen, že privatizace je správným krokem i v této složité době, uvedl po zveřejnění výsledků prezident ČSA Radomír Lašák.

Do vyhlášeného tendru na nového majitele se nakonec ale přihlásili pouze čtyři zájemci. Dva z nich (společnost Darofan ze skupiny ruského Aeroflotu a investiční firmu Odien) ale vláda brzy vyřadila a do druhého kola tak postoupili pouze dva uchazeči – společnost Air France-KLM a konsorcium Unimex a Travel Service. V půlce srpna pak překvapivě z výběrového řízení odstoupila společnost Air France a ve hře zůstal pouze jediný subjekt.

Ten pak státu nabídl za ČSA jednu miliardu korun. Svoji nabídku však podmínil tím, že vlastní jmění společnosti musí být na nule. Jenže ČSA mají vlastní jmění v hodnotě mínus 700 milionů korun, nabídka za aerolinky tak v podstatě činí „pouhých“ 300 milionů Kč. Informace o vlastním kapitálu přišly jen tak mimochodem a takových věcí tam může být mnohem více, upozorňuje Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus.

Privatizovat, nebo počkat a restrukturalizovat?

Ještě na jaře přitom politici i ekonomové počítali, že stát by z privatizace mohl vytěžit až 5 miliard korun. Také proto teď politici volají po zastavení prodeje ČSA a odložení jejich privatizace na vhodnější dobu. Na tomto názoru se například shodli i dva bývalí ministři financí, Miroslav Kalousek (TOP 09) a Bohuslav Sobotka (ČSSD) v nedělních Otázkách Václava Moravce. Podobný názor sdílejí i analytici.

Neznám přesnou nabídku, ale podle indikací – 1 miliarda, ale kladný vlastní kapitál – bych řekl ne. V situaci, kdy politici zastaví privatizaci Letiště Praha, mají asi dost prostředků na udržení národního dopravce a nepotřebují se jej jen zbavit, potvrdil serveru Podnikatel.cz Jan Procházka.

Aby se však privatizace aerolinek mohla zastavit a počkalo se na výhodnější podmínky, musí společnost projít očistným restrukturalizačním procesem, který zabrání jejímu krachu. Realizace tzv. „Akčního plánu“ ale neprobíhá úplně snadno. Rozpory vedení, dozorčí rady a zástupci odborů značně komplikují zeštíhlování firmy a tím i úsporu nákladů.

Přesto už ČSA několik měsíců dle Akčního plánu pracují. Ten mimo jiné počítá se snížením platů managementu o 20 % a u ostatního personálu o 15 % a propuštěním až 860 ze 4600 zaměstnanců. Dále pak má dojít k prodeji majetku (včetně několika letadel) či k omezení jednotlivých linek. Všechna opatření mají stejný cíl, zajistit aerolinkám likviditu pro jejich další fungování.

Kdy by se měly privatizovat České aerolinie?

Restrukturalizace má nyní tři priority

Včera v odpoledních hodinách se kvůli plnění plánu mimořádně sešla Dozorčí rada Českých aerolinií, která na svém zasedání potvrdila řešení představenstva společnosti na zajištění dostatečné hotovosti pro nízkou zimní sezonu 2009/2010 a také nezbytnost pokračovat v realizaci opatření probíhajícího restrukturali­začního plánu.

První z projektů, na zajištění likvidity budou dokončeny v průběhu listopadu a prosince 2009 a v lednu 2010. Tyto projekty a dodatečná opatření pro posílení likvidity Českých aerolinií, která dnes dozorčí rada potvrdila, výrazně posilují České aerolinie z hlediska cash flow. Budou-li realizovány v plné šíři, jejich celkový přínos do hotovostních toků může v horizontu půl roku až devíti měsíců dosáhnout 3,5 – 5 miliard korun, komentoval prezident ČSA Radomír Lašák.

Mezi tři hlavní priority Českých aerolinií se v současnosti řadí (především kvůli zajištění hotovosti):

  • Zajištění externích zdrojových linek (nové provozní úvěry, půjčky bank a případný kapitálový vstup Letiště Praha).
  • Příprava a realizace prodeje 3 letadel B737 500 a 2 letadel B737 400 a prodej samostatné obchodní jednotky Duty Free.
  • Outsourcing a joint venture (outsourcing datových center, joint venture Handlingu s Letištěm Praha a joint venture Výcvikového střediska).

Svůj restrukturalizační plán chce příští týden též představit šéf dozorčí rady ČSA Václav Novák, podle jehož slov půjde o mnohem radikálnější opatření, než jaké prosazuje stávající management. Novákovi totiž připadají současné změny pomalé a nedostačující. Podle některých médií by mzdy pilotů mohly podle návrhů Nováka klesnout až o 45 procent a ostatním zaměstnancům o 15 procent. Několik desítek pilotů již proto podalo výpověď, čímž si přilepší o odstupné ve výši 12 měsíců.

Privatizace Letiště Praha by měla stát stranou

Politici hovořili i o další variantě, která počítala se spojením privatizace ČSA s privatizací ruzyňského letiště. Poslanecká sněmovna ale schválila zákon, který privatizaci Letiště Praha zakazuje, návrh však senátoři zřejmě vrátí do sněmovny. Ať už bude osud zákona jakýkoli, odborníci spojení obou privatizací spíše nedoporučují. Podle nich by pouze šlo o plýtvání peněz.

skoleni_8_1

Je to jen možnost jak objetí státní podporu a předejít sankcím Evropské unie. Mám pocit, že by na tomto spojení vydělali jen „státní“ právníci, kteří by tyto společnosti složitě spojili a pak následně po roce až dvou zase rozpojili, domnívá se analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Jak celý proces privatizace dopadne, teď záleží především na rozhodnutí vlády. Analytici ujišťují, že i kdyby se prodej ČSA zastavil, má společnost stále reálnou šanci na přežití. Zužovat společnost je stále kde a trh se již mírně zvedá, alespoň podle indikací z mých osobních cest s ČSA po Evropě v posledním měsíci, doplnil serveru Podnikatel.cz Procházka. V případě zastavení privatizace by se pro České aerolinii staly klíčové měsíce na přelomu roku. Ty by totiž měly podle ekonomů o jejich další budoucnosti rozhodnout.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).