Spokojený pes je název společnosti, které šéfuje Soňa Fialková. Zaměřuje se na krmiva a chovatelské potřeby pro psy, kočky a další domácí mazlíčky.
Co se dozvíte v článku
E-shop nevznikl kvůli pejskovi
Soňa Fialková vzpomíná, že jednou z motivací založit Spokojeného psa bylo si vyzkoušet, jak funguje e-shop a jak si ho lze postavit. Vyzkoušela si díky tomu technologii a také samotné podnikání. V té době moje mamka přišla o práci, takže jsem to viděla jako příležitost, jak ji zaměstnat na malém městě a najít pro ni další fungování,
doplňuje s tím, že i když v té době měla fenku azavžského chrta, nevznikl e-shop kvůli tomu, aby pro ni měla kde nakupovat.
Když internetový obchod zakládala, nebylo zde mnoho online konkurence a většina trhu s krmivy byla v podobě malých obchodů. Podle Soni celkově tento obor nebyl nijak atraktivní. Když jsem začínala, tak mí rodiče si trošku trhali vlasy, že začínám s takovým oborem,
směje se. Jejím cílem bylo zkusit tenhle segment prodávat online, protože tehdy zde byly maximálně dvě konkurenční firmy. Když se Soňa Fialková ohlédne zpátky, možná by se před těmi 20 lety méně stresovala a měla jiný přístup k vedení lidí, ale je podle ní důležité si to odžít a nasbírat zkušenosti. Když v 25 začnete podnikat, musíte to nějak pobrat a projít si tím vším, jinak to asi nejde. Ale toho stresu bych si brala méně, kdyby to šlo,
dodává.
Sortiment byl od začátku široký
Spokojený pes od začátku nabízel širší sortiment. Od věcí pro psy se rozšiřoval také na kočky a postupně i na akvaristiku, teraristiku a zboží pro hlodavce. Má i minimum sortimentu pro koně, ale není to nic zásadního. Hlavní jsou stále pejskové následovaní kočkami a potom menší hlodavci. Zařazování nových produktů má na starosti celý tým v podobě produktového oddělení, kde jsou Soniny kolegyně pejskařky, co dostávají impulsy od obchodního ředitele. Poté se produkty testují. Já tam ráda chodím na návštěvu, takže občas také dostanu něco na testování. Potom je třeba zvážit řadu dalších věcí, například jestli je tam reálná marže nebo jestli je o produkt potenciálně zájem,
popisuje Soňa Fialková.
Zatímco na začátku měla Soňa problémy sehnat dodavatele, protože pro ně byla nezajímavá a musela oslovovat spousty firem, dnes už se jí ozývají společnosti samy. Může tak v uvozovkách sehnat všechno, co by je napadlo. Jsou třeba věci, které my legislativně nemůžeme prodávat, které můžou prodávat jenom lékárny jako jsou odčervovací nebo i antiparazitní tabletky. Ale to je dané zákonem,
vysvětluje.
V nabídce je plno zajímavosti
Jedním z originálních produktů Spokojeného psa je Spokobox. Soňa Fialková s úsměvem přiznává, že je to dítě jejich marketingového ředitele Tomáše Haškovce. Jedná se v podstatě o mystery box pro psy. Zákazník v něm každý měsíc najde výběr produktů. Dáváme si záležet na tom, aby tam nebyly zbytečnosti, aby opravdu maximum těch věcí člověk ocenil. A další pravidlo je, že se tam nedávají vzorečky krmiv. Vždycky je to tak, že hodnota zboží uvnitř Spokoboxu je větší než cena Spokoboxu, takže by tam měla být pro zákazníka přidaná hodnota,
říká Soňa. Navíc je Spokobox limitovaný, prodává se jen v určitém množství na měsíc a nejde tak o neomezenou nabídku.
Podobně stojí marketingový tým za Psinou, deskovou hrou pro páníčky i pro psy. Podle Soni je to moc pěkný nápad. Sama ji má doma, ale s jejími pejsky ji ještě nehrála. Mezi nejoblíbenější a nejprodávanější položky ze sortimentu obchodu patří krmivo pro pejsky, pamlsky a případně hračky.
Jaké jsou trendy v krmení domácích mazlíčků?
Dlouhodobý trend, který Soňa Fialková vidí, je směrem ke kvalitě. Už i levnější řady krmiv jsou dnes velmi kvalitní. Teď, když byla inflace, jsme nepozorovali, že by nám zákazníci odcházeli od značek krmiv, na které byli zvyklí, raději třeba ušetřili na nějakém pelíšku nebo nekoupili tolik doplňkových věcí,
doplňuje.
Dalším trendem je výměna granulí za krmení syrovým masem. To je tzv. BARF, kdy se mixují speciální směsi syrového masa a zeleniny. Pak jsou třeba i různé formy výroby granulí. Dříve to byla jenom extruze, dneska už jsou například zastudena lisované granule, pečené granule nebo polovlhké granule. I tam se experimentuje,
uvádí Soňa.
Se zakladatelkou a spolumajitelkou e-shopu SpokojenyPes.cz Soňou Fialkovou se můžete potkat na konferenci E-Business Forum 2024. Bude jedním z účastníků velké debaty osobností české e-commerce na téma Jak efektivně řídit e-commerce byznys a ustát nástrahy trhu. Vstupenky si můžete zakoupit přímo zde.
Při volbě krmení by majitelé psů nejdříve měli vybrat formu. Tedy jestli budou krmit vařenou stravou, syrovým masem (jestli na to mají čas a jsou schopni sehnat k tomu doplňky v podobě zeleniny) nebo budou radši krmit granulemi, protože je to pro ně jednodušší a nemají tolik zkušeností. Základ je potom, o jakého jde psa, jakého je věku, jaká je konstituce a jaký je. Je rozdíl, pokud jde například o teriéra, který je divoký a vydá spoustu energie, anebo pomalejšího buldočka. Mezi další věci patří věk, aktivita pejska a zohlednění zdravotních problémů,
vyjmenovává Soňa.
Značek krmiv na trhu je hodně. Sama Soňa Fialková se granule snaží neměnit, ale když hledá nová, nejdříve si řekne, jaké maso chce svým mazlíčkům dát. Nyní chce krmit hovězím masem a podle toho pak vybírá v dostupných značkách správnou recepturu. V souvislosti s tím radí nenechat se vábit reklamními zkratkami výrobců, ale raději se víc zaměřit, na to, co hledáte. A nevěřit na zázračné marketingové klamy.
Tím, že Spokojený pes není výrobcem, není pro něj tak složité dodržovat legislativu spojenou s krmivy, pamlsky nebo vitamínovými doplňky. Neřeší předpisy a kontroly. Samozřejmě je potřeba se zaměřit na správné skladování. To znamená, mít čisto ve skladu, zamezit přístup škůdcům nebo zajistit správné teploty a podobně,
vyjmenovává Soňa.
Jak obstát na takovém trhu?
Podle Soni Fialkové je stále náročnější na trhu s krmivy obstát. Jak už zmiňovala, před 20 lety to nebyl vůbec atraktivní obor, ale dneska se granule snaží prodávat skoro každý, od hobby marketů přes lékárny nebo prodejce praček. Je to podle ní složitější, ale na druhou stranu nevnímá, že by si zákazníci chtěli chodit kupovat granule tam, kde si kupují pračky. Nějakého zákazníka nám to určitě sebrat může, ale není to tak hrozné. Konkurence roste, ale je to život,
podotýká.
Internetový obchod Spokojený pes si zakládá také na obsahu. Kromě blogu mají například YouTube kanál. Soňa Fialková uvádí, že to vnímají jako další službu jejich zákazníkům. Sama má pozitivní zpětnou vazbu na psoškolu. Je většinou od lidí, kteří u nich nakupují nebo které potkává na cvičáku. Říkají mi, ta vaše psoškola, to bylo super. Koupil jsem si štěňátko, celé to zhlédnul a bylo to moc fajn,
popisuje a shrnuje, že je to hezká služba, za kterou stojí opět marketing.
Tým, který tyto věci připravuje, je podle Soni základ. Tím, že jsme pejskaři, máme kolem sebe podobné lidi. Když se řekne, že uděláme nějaké téma, většinou máme napojení nebo víme, na koho se obrátit, kdo je v tom odborník,
dodává. Tým, co dělá psoškolu, tvoří čtyři lidi, YouTube Tlapka TV má zase svůj tým tří lidí a co se týká blogu, ten píší interně. Většinou se na něm podílí produktové oddělení, případně někdo další z firmy. Jsme tu taková pejskařská komunita. Většina z nás jsou vášniví pejskaři, kteří pomalu ničím jiným nežijí. Takže zdrojů je dost,
směje se Soňa.
Kde nakupujete krmivo pro vaše čtyřnohé mazlíčky?
Kamenné prodejny doplňují e-shop
Největší výzvou při otevírání prvního kamenného obchodu nebo také při spouštění vlastní dopravy Rychlý pes bylo zkusit něco, co ještě nedělala. Ve chvíli, kdy si člověk řekne, to prostě zkusíme, vždyť to nemůže být nic tak hrozného. Dá si seznam věcí, co musí udělat, pak zjistí, že to nějak jde,
popisuje a zmiňuje, že se věci realizovat dají, když máte kolem sebe schopný tým a kolegy, kteří tomu věří. Samozřejmě otevírat poprvé prodejnu je určitě těžší než ji otevírat poněkolikáté.
I přesto, že je teď podle Soni období stagnace, prodejny jim hezky rostou a zákazníci si chodí nejenom vyzvedávat objednávky. Je něco jiného vidět zboží naživo než jenom v e-shopu. Navíc se tam snaží vybrat ty nejzajímavější věci. Pro mě je třeba při nákupu postroje rozhodně lepší dojít si na prodejnu a vyzkoušet si to. Nebo u pelíšků. Já tam třeba chodím nakupovat sama, takže nám to dává pořád smysl,
shrnuje.
Další plány značky nechce Soňa příliš prozrazovat, protože dle jejích slov je lepší mít něco nejdřív hotové a pak až to zveřejnit. Sama měla vždycky metu, která není tak důležitá, ale potěšila by ji, a to v podobě miliardového obratu. Znamenalo by to, že u nás bude nakupovat velká část českých pejskařů. Ale to je takový číselný sen,
říká a doplňuje, že dalším snem je, aby se jim někdy podařilo mít vlastní značku krmiva. Z toho bych měla velkou radost,
usmívá se v závěru.
Tip na další příběh
Nabízejí spaní ve včelíně. Vyprodáno mají na rok dopředu
Tomáš Dočekal a jeho žena Lenka odešli z Prahy do prostředí Orlických hor, kde si vybudovali zcela nové rodinné zázemí. K tomu postavili mobilní ubytování, které návštěvníkům nabízí nevšední zážitek. Více v článku.