I podnikatel může bourat - co v takové situaci dělat?

25. 3. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 244974
Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Když už ale k němu dojde a máte to štěstí, že jste dříve uzavřeli pojistnou smlouvu, je dobré vědět, jak se zachovat. Tak si můžete zajistit, že vám pojišťovna vyplatí pojistné plnění včas a v odpovídající výši.

Každá pojišťovna má stanovena svá pravidla pro vyřízení pojistné události. Zásadní věci však vycházejí z platné legislativy. Je tedy dobré znát, že je třeba zabránit rozšiřování škody, událost a její účastníky dobře zdokumentovat a včas nahlásit. Zákon také stanovuje lhůty pro projednání pojistné události a zaslání pojistného plnění.

Zabránění dalším škodám a dokumentace události

Základem všeho je postarat se o to, aby se již rozsah škody nezvětšoval. Pomoci mohou také na notoricky známých telefonních číslech (150 – hasiči, 155 – záchranná služba, 158 – policie). Pojištěný se nemusí obávat, že by na zábranných opatřeních prodělal. Přiměřené náklady na rozumná opatření jsou rovněž v pojistném plnění zohledněny, informuje Eva SvobodováUNIQA pojišťovny.

Následovat by mělo řádné zdokumentování pojistné události. Ideální je pořídit foto nebo videodokumentaci. Užitečné také může být zajištění svědků. U majetkových škod je vhodné nafotit následky události, nelikvidovat zbytky a poškozené věci a vyčkat na technika pojišťovny, který je prohlédne.

Nutností je také evidence ostatních účastníků pojistné události. Účastníci dopravní nehody musejí na požádání prokázat totožnost a sdělit údaje o vozidle, které mělo účast na dopravní nehodě. Tyto povinnosti jsou zakotveny v § 47, odstavci 3, písmeni f) Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Oznámení pojišťovně

Neprodleně, jak to situace dovolí, by měla být pojistná událost nahlášena pojišťovně. K nahlášení pojistné události je třeba znát číslo pojistné smlouvy a připravit si technickou dokumentaci s uvedením stáří a hodnoty poškozených předmětů (u majetkového pojištění). Pokud číslo pojistné smlouvy z pochopitelných důvodů neznáte – například při požáru bytu – nemusíte se obávat. Pojišťovna dokáže pojistnou smlouvu dohledat dle vašich identifikačních ú­dajů.

Pojišťovny přijímají hlášení pojistné události nejrůznějšími způsoby. Například Allianz pojišťovna zavedla v roce 2007 hlášení úrazu po telefonu a přes internet. Pavla Paseková, vedoucí oddělení komunikace Allianz pojišťovny, k tomu pro business server Podnikatel.cz říká: Jedná se o plnohodnotnou formu oznámení za tradiční papírový formulář. Jediné omezení nastává v případě, kdy klient má současně sjednáno připojištění pracovní neschopnosti, popřípadě (při)pojištění ušlého výdělku. V těchto případech se pojistná událost oznamuje dle instrukcí pro připojištění pracovní neschopnosti.

Klasikou je hlášení na papírovém formuláři, který je možné vyzvednout na pobočce pojišťovny nebo vytisknout z internetu.

Možnosti předání hlášení pojišťovně jsou zejména tyto:

  • osobně na pobočce,
  • u obchodního zástupce,
  • poštou – zde je rozhodně vhodné využít doporučené formy dopisu,
  • telefonicky – obvykle se jedná o bezplatnou linku začínajícím trojčíslím 800,
  • prostřednictvím online aplikace na webových stránkách pojišťovny,
  • e-mailem,
  • faxem.

Z časového hlediska je výhodnější použít některý z online kanálů.

Na co si dát pozor

Existují nějaké typické chyby, kterých se klienti dopouštějí při hlášení pojistné události? Při hlášení pojistných událostí se klienti chyb většinou nedopouštějí. A pokud ano, tak v tom, že nám sdělí nedostatečné množství údajů, takže si je pojišťovna musí zjišťovat dodatečně a tím dochází ke zbytečným časovým prodlevám, dodává Jitka Polívková, tisková mluvčí ČSOB Pojišťovny.

Likvidace pojistné události

Nastává čas pro jednání pojišťovny. Ta si vyžádá případné chybějící doklady, kontaktuje svědky, policii apod. Pojišťovna má ze zákona na vyřízení pojistné události tři měsíce (§ 16 Zákona č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě).

Pojišťovny vyřizují velké množství pojistných událostí. Níže jsou informace od těch, které se v minianketě business serveru Podnikatel.cz vyjádřily:

Počet vyřízených pojistných událostí v roce 2007
Pojišťovna Celkem Životní Neživotní
ČSOB Pojišťovna 139 000 83 000 56 000
Allianz pojišťovna 101 129 28 629 72 500

U neživotního pojištění tvoří velký podíl škody z havarijního pojištění a z povinného ručení.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Je možné vyřídit pojistnou událost ve velmi krátkém čase? Pavla Paseková odpovídá: Řada případů je vyřešena i v průběhu několika hodin. To se týká hlavně vystavování tzv. krycích dopisů za opravy uskutečněné v síti našich smluvních opravců. Samozřejmě existují případy, které se průběžně odškodňují i několik let. To se týká hlavně škod na zdraví způsobených provozem vozidel pojištěných u naší společnosti.

Výplata pojistného plnění

Po dodání posledního dokladu ze strany klienta nastává výplata pojistného plnění. Jitka Polívková business serveru Podnikatel.cz sděluje, že ČSOB Pojišťovna odesílá výplatu pojistného plnění v průměru do 4 pracovních dní od dodání posledního dokladu ze strany klienta.

Využíváte v rámci své firmy havarijního pojištění?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).