Každá pojišťovna má stanovena svá pravidla pro vyřízení pojistné události. Zásadní věci však vycházejí z platné legislativy. Je tedy dobré znát, že je třeba zabránit rozšiřování škody, událost a její účastníky dobře zdokumentovat a včas nahlásit. Zákon také stanovuje lhůty pro projednání pojistné události a zaslání pojistného plnění.
Zabránění dalším škodám a dokumentace události
Základem všeho je postarat se o to, aby se již rozsah škody nezvětšoval. Pomoci mohou také na notoricky známých telefonních číslech (150 – hasiči, 155 – záchranná služba, 158 – policie). Pojištěný se nemusí obávat, že by na zábranných opatřeních prodělal. Přiměřené náklady na rozumná opatření jsou rovněž v pojistném plnění zohledněny,
informuje Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny.
Následovat by mělo řádné zdokumentování pojistné události. Ideální je pořídit foto nebo videodokumentaci. Užitečné také může být zajištění svědků. U majetkových škod je vhodné nafotit následky události, nelikvidovat zbytky a poškozené věci a vyčkat na technika pojišťovny, který je prohlédne.
Nutností je také evidence ostatních účastníků pojistné události. Účastníci dopravní nehody musejí na požádání prokázat totožnost a sdělit údaje o vozidle, které mělo účast na dopravní nehodě. Tyto povinnosti jsou zakotveny v § 47, odstavci 3, písmeni f) Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.
Oznámení pojišťovně
Neprodleně, jak to situace dovolí, by měla být pojistná událost nahlášena pojišťovně. K nahlášení pojistné události je třeba znát číslo pojistné smlouvy a připravit si technickou dokumentaci s uvedením stáří a hodnoty poškozených předmětů (u majetkového pojištění). Pokud číslo pojistné smlouvy z pochopitelných důvodů neznáte – například při požáru bytu – nemusíte se obávat. Pojišťovna dokáže pojistnou smlouvu dohledat dle vašich identifikačních údajů.
Pojišťovny přijímají hlášení pojistné události nejrůznějšími způsoby. Například Allianz pojišťovna zavedla v roce 2007 hlášení úrazu po telefonu a přes internet. Pavla Paseková, vedoucí oddělení komunikace Allianz pojišťovny, k tomu pro business server Podnikatel.cz říká: Jedná se o plnohodnotnou formu oznámení za tradiční papírový formulář. Jediné omezení nastává v případě, kdy klient má současně sjednáno připojištění pracovní neschopnosti, popřípadě (při)pojištění ušlého výdělku. V těchto případech se pojistná událost oznamuje dle instrukcí pro připojištění pracovní neschopnosti.
Klasikou je hlášení na papírovém formuláři, který je možné vyzvednout na pobočce pojišťovny nebo vytisknout z internetu.
Možnosti předání hlášení pojišťovně jsou zejména tyto:
- osobně na pobočce,
- u obchodního zástupce,
- poštou – zde je rozhodně vhodné využít doporučené formy dopisu,
- telefonicky – obvykle se jedná o bezplatnou linku začínajícím trojčíslím 800,
- prostřednictvím online aplikace na webových stránkách pojišťovny,
- e-mailem,
- faxem.
Z časového hlediska je výhodnější použít některý z online kanálů.
Na co si dát pozor
Existují nějaké typické chyby, kterých se klienti dopouštějí při hlášení pojistné události? Při hlášení pojistných událostí se klienti chyb většinou nedopouštějí. A pokud ano, tak v tom, že nám sdělí nedostatečné množství údajů, takže si je pojišťovna musí zjišťovat dodatečně a tím dochází ke zbytečným časovým prodlevám,
dodává Jitka Polívková, tisková mluvčí ČSOB Pojišťovny.
Likvidace pojistné události
Nastává čas pro jednání pojišťovny. Ta si vyžádá případné chybějící doklady, kontaktuje svědky, policii apod. Pojišťovna má ze zákona na vyřízení pojistné události tři měsíce (§ 16 Zákona č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě).
Pojišťovny vyřizují velké množství pojistných událostí. Níže jsou informace od těch, které se v minianketě business serveru Podnikatel.cz vyjádřily:
Pojišťovna | Celkem | Životní | Neživotní |
---|---|---|---|
ČSOB Pojišťovna | 139 000 | 83 000 | 56 000 |
Allianz pojišťovna | 101 129 | 28 629 | 72 500 |
U neživotního pojištění tvoří velký podíl škody z havarijního pojištění a z povinného ručení.
Je možné vyřídit pojistnou událost ve velmi krátkém čase? Pavla Paseková odpovídá: Řada případů je vyřešena i v průběhu několika hodin. To se týká hlavně vystavování tzv. krycích dopisů za opravy uskutečněné v síti našich smluvních opravců. Samozřejmě existují případy, které se průběžně odškodňují i několik let. To se týká hlavně škod na zdraví způsobených provozem vozidel pojištěných u naší společnosti.
Výplata pojistného plnění
Po dodání posledního dokladu ze strany klienta nastává výplata pojistného plnění. Jitka Polívková business serveru Podnikatel.cz sděluje, že ČSOB Pojišťovna odesílá výplatu pojistného plnění v průměru do 4 pracovních dní od dodání posledního dokladu ze strany klienta.