Národní cash back se aktuálně rozšiřuje o pokladny supermarketů a hypermarketů Albert a čerpací stanice Čepro EuroOil. Mohou tam žádat hotovost nejen klienti ČSOB a Poštovní spořitelny, ale nově i majitelé platebních karet jiných bank. ČSOB a Poštovní spořitelna sice nabízí ve své tiskové zprávě národní CashBack pro všechny. Business server Podnikatel.cz zjistil, že pojem „všichni” neznamená „úplně všichni”. Služba je totiž prozatím přístupná jen klientům sedmi bank. Ostatní mají smůlu. Pro hotovost si musí doběhnout k bankomatům. Pokud je ovšem najdou. Čtěte více: Bankovní účty pro podnikatele: Co banky nabízejí?
Zákazníci mohou vybírat v obchodní síti prodejen Albert a u čerpacích stanic Čepro EuroOil, a stejně jako doposud ve většině prodejen řetězce COOP, v řetězcích Spar a Globus, nebo prostě na kterémkoliv místě označeném nálepkou CashBack. Služba je atraktivní i pro obchodníky, kterým pomůže nalákat zákazníky. Lidé totiž stále více oceňují možnost snadného přístupu k hotovosti, aniž by museli chodit vybírat peníze do bankomatu,
sděluje Leila Goulliová, ředitelka marketingu Poštovní spořitelny.
Podle ředitele komunikace Albert Libora Kytýra se zákazníci nemusí obávat ani zdržení ve frontách u pokladen. Díky vysoké rychlosti přenosu dat na platebních terminálech je výběr hotovosti velmi pohodlný a nijak nezatěžuje odbavení ostatních zákazníků. To ostatně potvrzuje i Pavla Langová z tiskového centra České spořitelny. Uvedla, že cash back ocení klienti hlavně v místech, kde není na dosah pobočka ani bankomat, nebo když potřebují vybrat menší částku. Čtěte více: Banky popírají, že by plošně zvedly úroky u podnikatelských úvěrů
Jaká jsou pravidla využití cash backu?
V podstatě jde o lepší dostupnost k výběru hotovosti. Samozřejmě, že nelze jen tak vejít do obchodu a žádat u pokladny hotovost. To by bylo sice příjemné, ovšem nereálné. Podmínkou je vlastnictví platební karty banky umožňující službu cash back a uskutečněný nákup zaplacený platební kartou. Klienti mohou na pokladnách žádat hotovost při útratě alespoň 300 Kč, vybrat pak mohou 100 až 1500 Kč,
vysvětluje Denisa Salátková, tisková mluvčí Poštovní spořitelny. Dodává, že ke konci prvního kvartálu tohoto roku bylo přes CashBack ČSOB a Poštovní spořitelny vydáno již 200 milionů korun. Oblibu této služby dokládá také to, že statisticky každá 7. karta, která při nákupu splnila podmínky cash backu (nákup nad 300 Kč), cash back také uskutečnila. Průměrná částka výběru hotovosti činí 1250 Kč. Čtěte více: Banky se přibližují k drobným podnikatelům, ti to vidí jinak
Klienti tak za výběr ušetří na bankovních poplatcích a mohou pravidelně vybírat i menší částky. ČSOB a Poštovní spořitelna nabízí svým držitelům platebních karet využití této služby zcela zdarma, a to pro debetní i kreditní karty. Klienti ostatních bank budou mít výběry zpoplatněny dle sazebníku vydavatelské banky,
upřesňuje Goulliová.
Využíváte k výběru hotovosti cash back?
Kdo může rozšířený CashBack využít?
Jak bylo řečeno, jedná se o klienty ČSOB a Poštovní spořitelny, kteří tuto službu již využívají. Nově mohou na pokladnách supermarketů a hypermarketů Albert a na čerpacích stanicích Čepro EuroOil vybírat hotovost klienti mBank, Komerční banky, Raiffeisenbank, České spořitelny a GE Money Bank.
Lucie Hálová z tiskového oddělení Volksbank uvedla, že oni v současné době tuto službu k platebním kartám nenabízí. Její zpřístupnění pro držitele platebních karet Volksbank však zvažují. O zavedení služby pro držitele debetních karet uvažuje podle mluvčího PAVLA VLČKA i Citibank. Zatím nebyla spuštěna. Čtěte více: Poplatky za převod do zahraničí mohou být překvapivě vysoké
Komerční banka službu cash back spustila na jejich platebních terminálech už v dubnu 2008. Kromě celé sítě hypermarketů GLOBUS je služba přístupná na dalších terminálech v menších obchodech po celé ČR. V současné době spolupracuje s více než 1000 obchodníky, kteří využívají téměř 2000 POS terminálů. Obchodníkovi přitom není účtován žádný poplatek. Každý měsíc zaznamenáváme nárůst transakcí. Je vidět, že klienti i obchodníci si na tuto službu postupně zvykají,
míní tisková mluvčí MONIKA KLUCOVÁ. Dodává, že díky univerzálnímu technickému řešení může být tato služba snadno zprovozněna také u menších obchodníků. To uvítají zejména spotřebitelé v menších městech a na místech, kde není instalován bankomat. Služba je přístupná na elektronických POS terminálech. Při transakci klient postupuje stejně jako při běžné platbě kartou.
Zájem ze strany klientů potvrzuje i Blanka Bělovská, externí mluvčí GE Money. I když podle ní není nijak výrazný. Za první polovinu roku 2009 se uskutečnilo přes 1800 transakcí v objemu 2,8 mil. Kč (debetní karty).
Vybírat kdekoliv je super, ale kolik to bude stát?
Klienty jistě nejvíce zajímají poplatky, které si za tuto službu banka vyúčtuje. Ty se liší dle jednotlivých sazebníků. Nejdražší výběr hotovosti uskuteční klienti GE Money Bank. Ti za jeden výběr zaplatí 5 Kč. Lépe jsou na tom klienti České spořitelny (4 Kč). Nejvýhodnější výběr je samozřejmě výběr bezplatný. Ten je umožněn klientům ČSOB, Poštovní spořitelny, Komerční banky, mBank a Raiffeisenbank.
Na jednom místě může klient nakoupit, zaplatit za nákup a také získat potřebnou hotovost bez nutnosti hledat bankomat,
uzavírá Monika Klucová.