Výhodou venkovní reklamy je nepřetržité působení na zákazníka

30. 11. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 546762
Venkovní (outdoor) reklama umí být velmi účinným nástrojem, když chce podnikatel propagovat svoji firmu. Člověk se jí nevyhne, nejde totiž vypnout ani vyhodit. Podnikatel tak může jednoduše zacílit na požadovanou skupinu zákazníků. Některé formy venkovní reklamy dokonce vyjdou relativně levně.

Každý podnikatel se nějakou formou propaguje. Jednou z možností, jak může svůj podnik zviditelnit, představuje outdoor neboli venkovní reklama. Nejviditelněji ji reprezentují především billboardy, ale počítají se mezi ni také citylight vitríny na zastávkách (tzv. CLV), bigboardy a megaboardy, panely, plachty, převěsy, štíty, polepy laviček a dopravních prostředků, světelné reklamy, létající reklamní zařízení a mnoho dalších. Čtěte více: Živnostník se dobře zviditelní inzercí v městských listech

Outdoor (venkovní) reklama – reklama ve městech a při komunikacích. Má různé formy, například billboardy, bigboardy, panely, plachty a podobně.

Hlavním znakem venkovní reklamy je to, že působí nepřetržitě a přímo na zákazníka. Zákazník tuto reklamu nemůže vypnout ani vyhodit, je jí zkrátka vystaven. Zvláště pak ve městech, která venkovními plochami přímo oplývají. Je to nejlevnější možnost reklamy, která se dá velmi dobře zacílit (na řidiče, matky s dětmi, studenty), takže každý podnikatel může oslovit právě svoji cílovou skupinu, říká o outdoor reklamě Hana Nováková z reklamní agentury Honey bunny. Použití venkovní reklamy je podle Novákové vhodné jak pro krátkodobé kampaně, tak i pro dlouhodobé. Firma si může venkovní reklamou také posilovat image.

Outdoorová reklama má dvě fáze. Podnikatel ji musí nejprve „vyrobit“, což zahrnuje například návrh reklamy a její tisk, malbu, výrobu a podobně. Teprve poté ji může umístit na venkovní plochy. Z tohoto umístění pak platí „nájemné“. Ceny se v této oblasti velmi různí. Odvíjí se jednak od použité techniky (tisk, malba), jednak od místa, tj. do jaké lokality chce podnikatel reklamu situovat. Nejdražší jsou v tomto směru pražské venkovní plochy. Čtěte více: Firmy přišly na to, že marketing se dá dělat levněji

Volba reklamy závisí na cílové skupině

Konkrétní formu, kterou se podnikatel bude propagovat, je pak doporučeno promyslet podle toho, jakou skupinu zákazníků chce podnikatel oslovit. Pokud se tedy zaměří na řidiče, měl by využít především billboardy u komunikací a převěsy mostů. Když bude chtít zapůsobit na cestující, vhodným nástrojem se jeví lavičky nebo tzv. CLV, tedy citylight vitríny na zastávkách městské nebo jiné hromadné dopravy (autobusové, železniční zastávky).

Účinnějšího zacílení podnikatel také dosáhne výběrem vhodné lokality. Pokud chce propagovat svou firmu mezi mladými lidmi, měl by reklamu umístit v blízkosti škol. Pokud má reklama upoutat pozornost sportovně zaměřených lidí, umisťuje ji podnikatel v okolí sportovních areálů.

Životnost venkovní reklamy je různá. Papírové polepy vydrží zhruba dva až tři měsíce. Jejich výhoda však tkví v tom, že se dají flexibilně měnit motivy, grafika. Tento typ je výhodný na krátkodobé kampaně, tvrdí Nováková. Na dlouhodobou kampaň (šest měsíců a více) se podle ní lépe hodí například plachty, které mohou „žít“ i několik let. Oproti papírovým polepům jsou ale výrazně dražší.

Podle Novákové jsou tedy důležitými faktory smysluplné kampaně:

  • Umístění plochy
  • Velikost plochy
  • Délka kampaně

Používáte pro propagaci vaší firmy venkovní reklamu?

Reklamní bannery a malby

Tato forma reklamy nemá žádný stanovený rozměr, svou velikostí se přizpůsobuje venkovní ploše, kterou představují například štíty budov, střechy nebo samostatné nosiče. Patří ale mezi největší formáty, které lze těžko přehlédnout. Jako nosič reklamy se používají plachty, síťovina nebo malby na fasádu. Cena je velmi různá, zpravidla se však odvíjí od velikosti reklamní plochy a lokality. Preferuje se spíše dlouhodobý pronájem.

Panely a převěsy na mostech a lávkách

Jedná se o reklamu, která se umisťuje na železniční a silniční mosty nebo na pěší lávky. Hlavním úkolem této reklamy je především informovat (image reklama) nebo navigovat. Největší účinky má především ve městech s hustou dopravou. Čtěte více: Rebranding – cesta, jak vylepšit pověst firmy

Billboardy

Standardní rozměr billboardu se počítá na 5,1×2,4 metru. Billboardy se umisťují nejen podél dálnic a jiných frekventovanějších komunikací, ale také u obchodních center. Mohou být osvětlené či neosvětlené. Nejdražší pronájmy billboardovacích ploch jsou v Praze, kde se šplhají až na desítky tisíc korun za měsíc. V ostatních městech jsou levnější a v některých lokalitách se měsíční nájem pohybuje v jednotkách tisíc korun.

skoleni_8_1

Citylight vitríny (tzv. CLV)

Citylight vitríny jsou k vidění především ve větších městech na zastávkách městské hromadné dopravy, na železničních stanicích, na sloupech nebo volně stojících nosičích. Ty se mohou umístit například v centrech měst, pěších zónách, na náměstích nebo v blízkosti obchodních a nákupních center či sportovních areálů. Také mohou i nemusí být osvětlené. Minimální doba pronájmu se v tomto případě udává na čtrnáct dní, kdy podnikatel zaplatí od 6 do 11 tisíc korun.

Reklama na dopravních prostředcích

Reklama na automobilech, nákladních vozech, autobusech nebo tramvajích může oslovit širokou skupinu obyvatelstva. K této reklamě se používají například samolepicí fólie, nástřiky nebo plachty nákladních automobilů. Slouží pro zlepšení image firmy. Čtěte více: Vizuální styl firmy – komunikace na první pohled

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).