Zelená linka pro export nasměruje, konkrétní ale není

9. 2. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 457853
Jednou z podpor, kterou stát poskytuje tuzemským exportérům, je i zelená linka pro export. Ta by měla poradit především začínajícím podnikatelům, kteří se rozhodli vyvážet. Po telefonu ale příliš informací nepodá.

Zelená linka pro export má za cíl usnadnit především začínajícím exportérům vstup na nové zahraniční trhy. Na telefonické lince se však vývozce příliš informací nedozví. Podrobnější informace získá podnikatel spíše písemně e-mailem. Je proto jistější se na exportní linku obrátit rovnou prostřednictvím elektronické komunikace.

Zelenou linku pro export provozuje od roku 2006 ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Cílem linky má být účinná asistence při získávání informací o exportu českým firmám a podnikatelům. Linka funguje na čísle 800 133 331 každý všední den od 9 do 17 hodin. Získat informace lze i prostřednictvím e-mailové adresy export@mpo.cz. Čtěte více: Topolánek chce pomoci exportérům pomocí České exportní banky

Kritéria testování

Tento text není výzkumným projektem ani šetřením a nelze proto z něj usuzovat ucelené závěry. Hodnocení má pouze subjektivní charakter.

Podle MPO, které linku provozuje, zde mohou exportéři získat všechny dostupné informace od ministerstva průmyslu a obchodu, agentury CzechTrade, zastupitelských úřadů, České exportní banky (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) včetně veškerých kontaktů na pracovníky jednotlivých organizací a agentur. Vyzkoušeli jsme proto, zda má podnikatel opravdu možnost získat všechny slibované informace.

Pokud se podnikatel rozhodne své zboží exportovat za hranice České republiky, nejmenší potíže bude mít s vývozem do členských zemí EU. CR je členem jednotného vnitřního trhu, a tak neplatí čeští vývozci do ostatních zemí clo. Ekonomiky jsou si mnohem více vzájemně otevřené. Pro vývoz do ostatních zemí je už ale nutné zjišťovat výši případných cel, dovozních kvót a jiných bariér, které se mohou prodeji zboží a služeb na tamní trh postavit. V takovém případě by měla být prvotním krokem právě testovaná exportní linka. Čtěte více: Projekt České hvězdy je jako trh s firmami na prodej

V rámci posuzování byla stanovena čtyři hlavní kritéria hodnocená na škále od jedné do deseti, přičemž známka deset je nejlepší:

  1. Informovanost operátorů (kolik informací je obsluha linky poskytnout podnikateli ihned a zda je schopna ostatní dohledat dodatečně)
  2. Operativnost (jak rychle operátoři zelené linky odpoví na dotazy zaslané e-mailem či za jak dlouho přijde e-mailová odpověď avizovaná při telefonickém rozhovoru)
  3. Profesionalita operátora (styl komunikace, hledání alternativ, celkový dojem)
  4. Kvalita a prospěšnost informační linky (náročnost tónové volby, čekací lhůta, zhodnocení prospěchu ze získaných informací)

Testovali jsme pro OSVČ vyrábějící skleněné korále a další drobné skleněné předměty. Původní dotazy směřovaly k vývozu do Německa, později i do Ruska. Čtěte více: Ministerstvo se připomíná s bezplatnou linkou pro exportéry

Informovanost operátorů

Operátorka v úvodu ujistila, že při vývozu do Německa nepotřebuje OSVČ žádné celní dokumenty a nemusí platit clo. Po požadavku na upřesnění zmínila povinnost vykazovat za určitý časový úsek (délkou si nebyla jistá) informace o vývozu do Intrastatu. Nevěděla však ani, od jaké limitní hodnoty vývozu je tato informační povinnost nutná. Informace slíbila zaslat na e-mailovou adresu. I u dalších dotazů a náročnějších odpovědí operátorka zaslala slíbené informace na elektronickou poštu. Při telefonickém kontaktu se proto tázající příliš informací nedozví. E-mail však ústní odpovědi nahradil. Ne však v konkrétních údajích, ale v odkazech, kde je budoucí exportér může najít.

Hodnocení: 4 

Operativnost

Informace, které zájemce získá přímo na lince, její obsluha vyhledává poměrně rychle. Informace, které je třeba hledat déle, slíbila operátorka poslat ještě téhož dne. Odpověď sice nedorazila ještě ten večer, přišla však hned druhý den brzo ráno. I při dalším pokusu jsou e-mailové odpovědi zasílány poměrně rychle, odhadem do 24 hodin.

Hodnocení:  8

Profesionalita operátora

Celkově operátorka působila trošku nejistě, což se odráželo i na stylu komunikace. Během hovoru se přesto snažila nabízet i další alternativy, byla ochotná hledat další informace a působila mile.

Hodnocení:  7

Kvalita a prospěšnost informační linky

Klient na hovor na lince nijak nečeká, po úvodním představení linky automatem je přímo přepojen na operátora. Čekací lhůta byla vždy prakticky nulová. Příliš konkrétních odpovědí se však zájemce na lince nedozví. V e-mailu pak obdrží pouze odkazy na konkrétní subjekty či portály, kde si musí své odpovědi stejně nalézt sám.

Hodnocení:  6

Shrnutí informací získaných při telefonickém rozhovoru

Exportér, který chce jako OSVČ vyvážet do Německa, neplatí žádné clo a nepotřebuje celní dokumenty. Po překročení určité hodnoty vývozu je povinen vykázat Intrastatu údaje o exportu. Operátorka však nevěděla, jaká je tato hodnota ani jak často je třeba informace poskytovat. Pro podrobnější informace je nutné vyhledat tzv. celní kód na portálu Market Access Database či v aplikaci TARIC. Čtěte více: Podnikatel – povolání, které musí mít v Evropě prestiž 

Pojišťuje se Vaše firma proti exportním rizikům?

Informace, které obdrží vývozce e-mailem

Informace získané e-mailem byly již podrobnější, přesto obsahovaly většinou odkazy na zdroje, kde si vývozce přesná data musí najít sám.

Webové stránky TARICu, což je společný celní sazebník EU. Dá se zde vyhledat celní kód (HS kód) výrobku, který zamýšlí podnikatel vyvážet. Tento kód je potřebný například na celní dokumenty či zjištění výše případného cla. Závazné celní zařazení výrobku však poskytuje Celní správa, která může pomoci v případě obtíží, se zařazením výrobku do správné kategorie.

Při zadání hesla TARIC do vyhledávače na portálu MPO je v prvním odkazu směrování na tento sazebník nefunkční. Je nutné tedy odkaz hledat v jiném výsledku vyhledávání.

TARIC - page not found

Informace o nefunkčním odkazu uživateli radí kontaktovat šéfredaktora stránek na adrese web@mpo.cz. Po zaslání e-mailové zprávy o nefunkčnosti se však vrátila zpráva, že zprávu na uvedenou adresu nelze doručit.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Zpráva nelze doručit

Informace o Intrastatu, kde je možné nalézt údaje o tom, od kdy a jak často musí exportér Intrastat informovat o svém vývozu.

Portál Market Access Database, kde podnikatel nalezne výši případného dovozního cla pro lokality mimo EU. V pravém sloupci je třeba zvolit položku Applied Tariffs Database a zadat do kolonky Product Code HS kód vyváženého zboží. Poté stačí jen vybrat příslušnou zemi a potvrdit vyhledávání tlačítkem Search HS Code. Po odsouhlasení s podmínkami provozu portálu se otevře okno s konkrétním výsledkem. Při uplatňování více sazeb se na české exportéry jako občany země, která je členem WTO, vztahují položky MFN, případně sloupec EU.

Kontakt Licenční správy, kde najde exportér informace o případném omezení vývozu, které Licenční správa vydává.

Adresář českých exportérů agentury CzechTrade, kde se nachází seznam některých českých exportujících firem. Čtěte více: Jeďte na výstavu nebo veletrh za ministerské peníze

Při vysílání pracovníků do Německa je třeba znát pracovní podmínky této země a podmínky vysílání pracovníků do zemí EU.

Účast českých firem na výstavách v zahraničí je podporována MPO v rámci tzv. výstav s oficiální účastí ČR, jejichž seznam je k dispozici stránkách MPO. Zahraničních veletrhů a výstav je možné se účastnit i pod agenturou CzechTrade. Její služby jsou zpoplatněny. Další možností je využití programu Marketing, který je financován ze strukturálních fondů v rámci Operačního programu podnikání a inovace.

Do dneška exportní linka odpověděla na více než 5000 dotazů. V poslední době narůstá podíl dotazů zaslaných e-mailem na úkor dotazů telefonických, což je časově náročnější a tím více čerpá kapacitu pracovníků, uvedl pro server Podnikatel.cz Jan Bezemek, zástupce ředitele odboru podpory exportu MPO. Současně také informoval, že do budoucna má MPO se zelenou linkou pro export konkrétní plány a připravuje další projekty.

Současný vývoj kurzu koruny exportérům nahrává. Vyvážené zboží se pro zahraničí zlevňuje a stává se tak konkurenceschop­nějším. Nyní se kurz koruny dle centrální banky pohybuje na úrovni 28,03 korun za euro a 21,9 korun za dolar. Takto slabá koruna ekonomice nepřinese kýžená pozitiva, uvedl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil s tím, že exportéři jsou stejně proti výkyvům měny zajištěni na vyšších úrovních. Navíc propady v zakázkách jsou větší, než exportéři při zajištění očekávali, dodal Navrátil. Čtěte více: Finanční krize a špatný výhled ekonomiky oslabuje korunu

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).