Ztráty aerolinek ze sopečného popela mají srovnat daňoví poplatníci. Proč?

21. 4. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Lobbing aerolinek funguje na jedničku. Po ztrátách z uzavřeného vzdušného prostoru jim Evropská komise kývla na finanční pomoc. Tu by zaplatili daňoví poplatníci, včetně těch českých.

Daňoví poplatníci se budou muset smířit s tím, že byznys velkých aerolinek budou muset dotovat ze svých kapes. I když si jejich vysocí manažeři rozdávají tučné odměny, jakmile se dostane letecká společnost do finančních problémů, stačí zvednout telefon, zavolat eurokomisaři pro hospodářskou soutěž a záplata po ztrátách z uzavřeného vzdušného prostoru je doma. Vždyť aerolinky přeci drží celý byznys na nohou a krize jim už tak zasadila citelnou ránu do jejich rozpočtu. Tak proč se snažit vylepšovat své hospodářské výsledky aktivně? Alespoň tak vypadá aktuální scénář po přírodním úkazu, kterým je vysoký sloup popela z islandské sopky v ledovci Eyjafjallajökull, jenž způsobil uzavření vzdušného prostoru nad západní Evropou a tím i ztráty aerolinek. Ty se pohybují v řádu stovek milionů dolarů.

Aerolinky si duply o finanční pomoc

Jenže letecké společnosti se se ztrátami rozhodně smířit nechtějí a podle Hospodářských novin již přitlačily Evropskou unii, aby jim přiklepla finanční pomoc. Jenže tu by v konečném důsledku zaplatili daňoví poplatníci. Aerolinky si totiž stěžují, že již nyní se potýkají se ztrátami po hospodářské krizi a že další výpadky v příjmech by jim mohly zapříčinit dost velké problémy. Jenže háček je v tom, že ztráty po krizi jsou jen poloviční, než aerolinky samy odhadovaly. Situace není pro ně až tak krizová, jak si stěžují a jejich byznys není pro ekonomickou stabilitu až tak podstatný. Příkladem mohou být i tuzemské aerolinky ČSA i Travel Service, které českému rozpočtu zase až tolik nepřidají. Tak proč bychom jim měli krýt jejich ztráty? Zaplatí snad stát mnohým cestujícím jejich zbytečně strávené hodiny na letištích či neuskutečněné lety? Zaplatil by snad stát českým firmám výpadek ve výrobě způsobený neuskutečněnými dodávkami, které běžně putují leteckou dopravou? Tak proč dávat peníze do byznysu, který by se měl o sebe postarat sám?

O finanční pomoci pro Travel Service nemůže být ani řeč. Na jednu stranu by snad jedinou výjimku představovala mimořádná finanční injekce pro ČSA. Zdálo by se totiž logické, pokud by se stát snažil zachránit svůj podnik a vylepšit mu hospodaření v okamžiku, kdy by ho chtěl prodat, jenže dlouho diskutovaná privatizace se v první linii nekonala a nikdo ani nezaručí, že se konat někdy vůbec bude. Navíc jednu finanční injekci již ČSA dostaly v podobě dvou a půl miliardy korun od státní firmy OSINEK, kterou navíc Česko bude nyní muset obhajovat před Bruselem, protože běžně státní pomoc pro aerolinky povolena není. A najednou by to šlo?

Evropská komise tak ztrácí na své důvěryhodnosti. Pokud peníze na účet aerolinkám skutečně pošle, bezpochyby naštve spoustu jiných podniků, které na chod ekonomiky mají rozhodně větší vliv. Proto finanční pomoci aerolinkám říkám jasné NE! Stejně jako samy aerolinky se ve svých smlouvám pro klienty vymlouvají na vyšší moc, díky níž nemají zákazníci nárok na žádné odškodnění ani finanční injekci, měl by podobný model platit i pro letecké společnosti samotné.

Schvalujete finanční pomoc aerolinkám?

Jirka zase vede

Na všem hledejme něco pozitivního. I na přírodním úkazu, který jinak běžným cestujícím komplikuje jejich dopravu. Máme totiž tady politiky, kteří dokážou zázraky. Na sociálních sítích, konkrétně na Facebooku a Twitteru, koluje opět výplod české hravosti. Pokud jste již zaregistrovali antikampaň z dílny ODS, která směřuje pro ČSSD, pochopíte i následující obrázek. Pro ostatní vysvětlím, že v antikampani se Občanská demokratická strana (ODS) snaží voliče upozornit, že ne všechny sliby ČSSD jsou reálné, proto v antikampani vyobrazuje předsedu ČSSD Jiřího Paroubka, který evidentně slibuje nesplnitelné. A co slibuje Jiří Paroubek nyní? Posuďte sami vynalézavost a vtipnost, kterou se Češi ve svět proslulí.

Antikampaň Jiří Paroubek

Zdroj: Facebook.com a q3.cz

MM 25 baliček

A pokud jste náhodou někdy hráli oblíbenou karetní hru Magic: The Gathering, oceníte i tento kousek, který se zase objevil na Twitteru. Pochopí jen zasvěcení.

Sopka Twitter

Zdroj: Twitter.com a nyx.cz

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).