Daňová poradna s Janem Molínem

Poradna zodpovídá primárně daně z příjmů, dotazy z oblasti účetnictví a daňové evidence. Zeptejte se i na oblast na DPH, a to včetně přeshraničního poskytování služeb.

Vyberte si svého konkrétního poradce.

Odpověď již od 299 Kč. 

V poradně odpovídá

  • Ing. Jan Molín, Ph.D.

    (daňový a účetní poradce)

    Ing. Jan Molín, Ph.D. je daňovým poradcem a zkušebním komisařem Komory daňových poradců České republiky. Působí na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde je zástupcem vedoucího katedry finančního účetnictví a auditingu. Je členem Prezidia Komory daňových poradců České republiky, předsedou Etické komise Komory certifikovaných účetních a místopředsedou Metodické rady Svazu účetních. Zastupuje Svaz účetních v Národní účetní radě a je členem odborné poroty soutěže Účetní roku. V roce 2022 bodoval v soutěži Daňař a daňová firma roku v kategorii nejlepší lektor a v roce 2023 získal i cenu daňová osobnost roku 2022 v komerční daňové sféře. 

    Ve své praxi, kterou vykonává ve společnosti Ademia Consulting, s.r.o., se zabývá účetnictvím a daněmi podnikatelských subjektů. Na serveru Podnikatel.cz vede daňovou poradnu. Je autorem řady článků a odborných publikací a dlouhodobě se věnuje přednáškové činnosti pro účetní, daňové poradce, auditory a další odbornou veřejnost. Nově publikuje také na Twitteru

Dotazy

  • OSVČ a nemoc

    Kamarád je OSVČ, platí daně, zdravotní pojištění, ale již 2 roky neplatí sociální pojištění. Před tím je platil.
    Nyní onemocněl, možná dlouhodobě.
    Má nějaký nárok na finance, finanční náhrady od státu v době nemoci?
    A jak by to bylo v případě nějaké invalidity?

    Děkuji

    Věra
    26. 6. 2019 7:01
  • skutečné náklady u daní, ubytovací služby

    Dobrý den,
    jmenuji se Josef Hora a v Praze pronajímám byt na Airbnb a Booking.com. Byt v kopletně zrekonstruovaném činžovním domě jsem koupil v dubnu 2017 za 2,28 milionu korun (+ daň 4%), musel jsem ho celý zařídit (cca 100 tisíc korun) a od května 2017 pronajímám celoročně turistům. Nicméně živnostenský list na volnou živnost (ubytovací služby) jsem si udělal až 6.2. 2019.
    Platím veškeré náklady spojené s bydlením (voda, elektřina, fond oprav, internet), kompletně jsem byt zařídil, starám se výměnu povlečení, drobné opravy, výměnu poškozeného nábytku, nakupuji drogerii, ale asi 7x do měsíce zajišťuji také o praní povlečení a úklid, hosty osobně ubytovávám, předávám klíče, komunikuji s nimi přes internet, vytiskl jsem jim mapy Prahy se speciálními výlety nebo je vozím na parkoviště, kde mohou nechat své auto. Do bytu dojíždím několikrát do měsíce svým autem cca 4 km.

    Rád bych do daní zahrnul místo paušálu (60%) skutečné náklady, a to prosím co nejvíc věcí, které při tomto podnikání dělám, vůbec ale nevím, co do tohoto mohu zahrnout a jak náklady evidovat.

    Zajímají mě hlavně:
    1) odpisy nemovitosti - kolik % z ceny a kam v daňovém přiznání se toto píše, + co vše z výše zmíněného a jak mohu do skutečných nákladů zahrnout
    2) Jak náklady evidovat (excel tabulka?), jak evidovat třeba benzin, amortizaci auta, svůj čas, práci, prostě cokoliv + musím za drogerii, žárovky, nový nábytek, opravy například skladovat účty?
    3) Řádné daňové přiznání za rok 2018 jsem dal, ale je špatně, tak ho budu předělávat. Neměl jsem loni živnosťák, tak mám paušální náklady 40%, celkévé příjmy byly za 2019 cca 337 000, náklady pak dle paušálu asi 135 tisíc (s 60% paušálem by náklady byly kolem 200 tisíc). Tak se chci zeptat, zda ho mám celé předělat a dát tam místo 40% paušálu reálné náklady
    4) Mám podávat daňové přiznání podnikatelské nebo na fyzickou osobu?

    děkuji
    Josef Hora, tel: 601 393 292

    Josef
    14. 5. 2019 15:19
  • Uplatnění nároku na odpočet zaplacených úroků z hypoteční půjčky

    Vážený pane doktore,
    máme konkrétní příklad, kdy FÚ neuznal nárok na odpočet úroků ze základu pro výpočet daně:
    syn Miroslav si vzal hypoteční půjčku na výstavbu rodinného domu č.p. 315, jehož majitelkou je matka pana Miroslava. Doposud bydlel se svojí matkou v domě č.p. 51. Po ukončení výstavby domu č.p. 315 došlo k převodu vlastnictví původního domu č.p. 51 na syna Miroslava. Matka bydlí v č.p. 315, syn Miroslav má trvalé bydliště v č.p. 51. Hypoteční smlouva je sepsána na výstavbu č.p. 315, ale nyní, po refinancování v roce 2017, je hypoteční smlouva zajištěna zástavní smlouvou na dům č.p. 51. Za zdaňovací období 2017 FÚ uznal nárok na odpočet úroků, letos, za zdaňovací období 2018, tento nárok neuznává s poukazem na to, že "...Jde-li o předmět bytové potřeby uvedený v odstavci 3 písm. a) až c) a e), může být základ daně snížen pouze ve zdaňovacím období, po jehož celou dobu poplatník předmět bytové potřeby uvedený v odstavci 3 písm. a) až c) vlastnil a předmět bytové potřeby uvedený v odstavci 3 písm. a), c) a e) užíval k vlastnímu trvalému bydlení ..." - § 15, odst. 4 zák. č. 586/1992 Sb. My si však myslíme, že tento postup FÚ je nesprávný, protože se jedná o situaci podle § 15, odst. 3, pís. h) - tedy jde o refinancování původní hypoteční smlouvy. Pan Miroslav hypoteční smlouvou řešil bydlení a bytovou situaci svojí a svojí rodiny (matky).
    Můžete nám, prosím, zhodnotit uvedenou situaci a sdělit nám svůj názor na postup FÚ? Cenové požadavky na Vaší práci respektujeme.
    S pozdravem
    Pavel Bodiš, tel. 602 353 902

    Pavel
    3. 4. 2019 10:40
  • DPH u faktury přijaté ze zahraničí pro neplátce

    Dobrý den,

    jsem tuzemská firma-neplátce DPH, u zahraničního dodavatele z EU jsem si objednal službu - právní poradenství. Přišla mi faktura s uvedením DPH. Mám toto DPH odvézt sám v ČR nebo uhradit dodavateli služby celou částku a DPH odvede on. V případě, že bych měl DPH odvádět sám v ČR, je třeba se někde přihlásit/evidovat?
    Děkuji za odpověď,

    Ivo Peštuka

    Ivo
    1. 4. 2019 10:33
  • Příjmy OSVČ

    Dobrý den, jsem od r. 2005 OSVČ a uplatňuji výdaje paušálem. Po celou dobu dávám do příjmů všechny vystavené faktury v daném roce bez ohledu na to, kdy byly uhrazeny. Většinou je to s několikaměsíčním zpožděním. Loňského roku se ale odběratel dostal do finančních potíží a já mám na výpisech z účtů za rok 2018 uhrazené doplacené faktury za rok 2017 a faktury za leden až březen 2018. Teď jsem někde četla, že by se měly uvádět do daňového přiznání příjmy došlé na účet od 1.1. do 31.12. nebo v tomto období uhrazené na příjmový doklad. Chtěla bych se zeptat, zda skutečně podávám daňové přiznání špatně a v tomto případě - jaké příjmy bych měla uvést za rok 2018? Mám podat dodatečná daňová přiznání?
    Děkuji předem za odpověď,
    Jana Vejmělková

    Jana
    26. 3. 2019 11:31
  • Hlaseni osvobozeneho prijmu

    Dobry den,
    Som zamestnancom a danovym rezidentom v CR a pravidelne podavam danove priznanie. V roku 2018 som predal byt, ktory je oslobodeny od dane z prijmu(vlastnil som ho > 5 rokov a dokonca som tam aj byval > 2 roky). Byt som predal za sumu > ako 5 milionov. Byt som ale predal s hypotekou a pri predaji putovali peniaze na uplne splatenie mojej hypoteky priamo do banky, ktora mi HÚ poskytla. Po odpocitani tejto poslednej splatky hypoteky od sumy za ktoru som byt predal mi vychadza suma < ako 5 milionov. Otazka: Vznikla mi tymto predajom ohlasovaci povinnost pro osvobozene prijmy > 5 milionov? JV

    Jozef
    22. 3. 2019 8:39
  • možnost odpočtu dph

    Budu kupovat malý ubytovací prostor cca 22m ,který mi nemůže byt prodan jako bytova jednotka z duvodu minimalní velikosti pro bytovou jednotku(takhle mi to sdělili) a tudíž bude prostor prodávaný s 21%DPH .Mohu si jej v tomto pripadě koupit na firmu kde jsem plátce Dph? A uplatnit odpočet? Puvodně se jednalo o hotel ,který rozprodávají po pokojích z kterych dělají bytové jednotky a prodávají je se sniženým dph 15% Za jakych podmínek je odpočet dph možný?
    Děkuji za odpověd

    Petr
    5. 3. 2019 15:29
  • Hodinová Zdeňka

    Dobrý den,

    za rok 2018 mám příjmy z dohody o provedení práce s výši odměny do 10 000,-Kč a s podepsaným prohlášením.
    Celkem z dohody o PP za rok 120 000,-Kč. Zálohová daň 0. Bez odvodů na ZP a SP.
    Dále ještě mám za rok 2018 příjmy z pronájmu nemovitých věcí dle §9.
    Můj dotaz:
    Nejsem si jistá, zda musím uvádět celkové příjmy z dohody o PP do daňového přiznání za 2018. Bude se sčítat
    dílčí základ daně podle §6 a podle §9 ? Nebo budu danit jenom příjmy z pronájmu?
    Děkuji za odpověď.

    Hodinová
    5. 3. 2019 14:44
  • Zahrnuti faktury v nespravnem (predchozim) zdanovacim obdobi

    Dobry den,

    jsem OSVC, platce DPH. Pri vyplnovani Priznani k dani z prijmu fyzickych osob za rok 2018 jsem si vsiml, ze jsem chybne zahrnul vystavenou fakturu jiz v predchozim Priznani za rok 2017. Dotycna faktura sice mela DUZP 12/2017, ale vystavena i zaplacena byla 01/2018, tudiz by mela byt az v Priznani za rok 2018.

    Musim tuto fakturu opet zahrnout do Priznani za rok 2018, i kdyz uz byla (ackoliv chybne) v Priznani za rok 2017?

    Docetl jsem se o § 23 odst. 4 písm. d), ale nejsem si jisty. Vzhledem ke slevam a zvyhodnenim u dani a vlivu na socialni a zdravotni pojisteni se obavam, ze budu muset opravdu fakturu opet zdanit v tom spravnem roce (2018). V opacnem pripade predpokladam, ze by byla financni kontrola temer jista a vedle reseni sporu s FU a domereni dane by se toto dotklo take ZP a OSSZ.

    Dekuji moc za pomoc.

    P.
    5. 3. 2019 12:48
  • Herec a dph

    Dobrý den, prosím o odpověď na níže uvedené dotazy:
    1) Herec - za rok 2018 překročil obrat 1 mil, - předpokládám, že se musí přihlásit jako plátce dph ze zákona
    2) Jakou výší sazby dph budou daněny jeho herecké výkony v divadle, filmu a na jiných vystoupeních?
    3) Dostává vyplaceny příjmy od Intergramu : vyúčtování odměn za užití majetkových práv dle autorského zákona - tyto příjmy by podléhaly jaké sazbě DPH? A podléhá DPH pouze ta částka která je od Intergramu vyplacena po jejich režijní srážce nebo částka před srážkou?
    4) Herec má smlouvu o vytvoření uměleckého výkonu a poskytnutí licence - příjmy dle této smlouvy jsou zdaněny sníženou (případě jakou výší) nebo zvýšenou sazbou DPH? Jedná se o herecký výkon, ale současně poskytuje producentovi svolení k zaznamenání výkonu a výhradní licenci k užití výkonu při použití AVD. A tady si nejsem vůbec jista, jaká je správná sazba dph.
    5) Kdy je v tomto případě poplatník povinnen odvést dph z příjmu : při přijetí platby nebo dle smlouvy-i když pak nedostane vše vyplaceno - pak dělá opravný daňový doklad?
    Moc děkuji za odpověďi
    Renata

    Renata
    28. 2. 2019 17:59

Položte nový dotaz

Upozornění
  • Dotaz je zpoplatněn

    Minimální částka za odpověď je 299 Kč, přesnou výši dle náročnosti dotazu obdržíte na Vámi zadaný email.
  • Povolené značky XHTML: a, br, code, em, li, ol, p, pre, q, strong, sub, sup, ul
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).