Poradna zodpovídá primárně daně z příjmů, dotazy z oblasti účetnictví a daňové evidence. Zeptejte se i na oblast na DPH, a to včetně přeshraničního poskytování služeb.
Vyberte si svého konkrétního poradce.
Odpověď již od 299 Kč
Daňový poradce a specialista v oboru účetnictví, daní a podnikových financí má více než 20letou praxi. Zpracovává účetnictví malým a středním firmám, daňovou evidenci živnostníkům, mzdovou agendu a daňové poradenství. Nabízí zastupování na základě plné moci na úřadech. Vyřídí také německé daně, včetně zatřídění a příspěvků na manželku a děti. Více na BSdane.cz
Dobrý den
klient je v prac.neschopnosti od 12/2019, tzn.celý r.2020 pobíral nemocenské dávky. Nyní mi přinesl podklady k daň.přiznání, a zjistila jsem, že během celého roku 2020 fakturoval. Jedná se o tesaře. Má uzavřeny výhodné smlouvy s dodavateli materiálu, a tak zákazníkům fakturoval odebraný materiál na své ˇIČO a tesařské práce fakturovat kolega. Případně jsem objevila fakturu, kde fakturoval celou zakázku - službu vč.materiálu - a k této zakázce má doloženou práci fakturací od jiného tesaře.
Je mi jasné, že tento postup je špatný. Jak ale teď vyřešit už vzniklou situaci. Bylo by řešením, když by prokázal, že v r.2020 měl zaměstnance např.na dohodu o prov.práce a tak by prokázal že činnost nekonal osobně? I když se jedná jen o předprodej - přefakturaci - materiálu. Aspoň tak to tvrdí, že nic jiného nedělal, než přefakturovával došlý materiál přímo zákazníkům.
Mám obavy, že pokud takto zpracujeme DP a přehledy pro OSSZ, bude jasně vidět že v rámci podnikání vykonával nějakou činnost i když čerpal nemoc.dávky.
Vůbec si nevím rady jak z tohoto vybruslit.
Dále také prosím o radu, jak se postavit v případě použití pauš.výdajů k %výši. Tesařské práce jsou řemeslnou činností, s možností uplatnit 80% výdaje. Jak ale pojat faktury za pouhé účtování tesař.materiálu bez služby - ten už asi nebude možno zahrnout do tesař.prací ? Děkuji za radu a návod jak postupovat.
Dobrý deň,
na základe našej mailovej konverzácie posielam nový Dotaz.
V prípade potreby Vám môžem zaslať našu predošlú konverzáciu.
Chcela by som Vás požiadať o zodpovedanie pár nejasností, ktoré mi poslala
naša účtovníčka.
Ďakujem vopred za Vašu odpoveď a prajem pekný deň,
Barbora
1. k otázce DPH, bude se odvádět opravdu z odhadní ceny nebo se má
vrátit pouze
poměrná část dle §78d zákona o DPH.
2. K otázce DPFO u nabyvatelky bytu, nevtahuje se na ni zákon o
dani z příjmů?
Chápu, že neobdrží fyzický příjem, ale zda se neuvažuje o hodnotě nabyté:
b) příjem z prodeje nemovitých věcí nebo z vypořádání spoluvlastnictví k
nemovitým
věcem neosvobozený podle písmene a), přesáhne-li doba mezi nabytím
vlastnického
práva k těmto nemovitým věcem a jejich prodejem nebo vypořádáním
spoluvlastnictví k
nim dobu 5 let; doba 5 let se zkracuje o dobu, po kterou byly tyto
nemovité věci
prokazatelně ve vlastnictví zůstavitele v případě, že jde o prodej
nemovitých věcí
nabytých děděním od zůstavitele, který byl příbuzným v řadě přímé nebo
manželem,
nebo o vypořádání spoluvlastnictví k nemovitým věcem nabytým děděním od
takového
zůstavitele nebo o dobu, po kterou prodávající nebo spoluvlastník vlastnil
pozemek,
jenž byl předmětem výměny v rámci pozemkových úprav, v případě prodeje nebo
vypořádání spoluvlastnictví k pozemku nabytého výměnou od pozemkového
úřadu, tato
doba se započítává i do doby, která běží od vyřazení vyměněného pozemku z
obchodního
majetku; osvobození se nevztahuje na příjem z
1. prodeje těchto nemovitých věcí, které jsou nebo v období 5 let před
prodejem byly
zahrnuty do obchodního majetku, nebo vypořádání spoluvlastnictví k takovým
nemovitým
věcem,
2. budoucího prodeje těchto nemovitých věcí uskutečněného do 5 let od nabytí
vlastnického práva k těmto nemovitým věcem, i když kupní smlouva bude
uzavřena až po
5 letech od tohoto nabytí,
3. budoucího prodeje těchto nemovitých věcí uskutečněného do 5 let od jejich
vyřazení z obchodního majetku, i když kupní smlouva bude uzavřena až po 5
letech od
takového vyřazení,
4. prodeje práva stavby nebo vypořádání spoluvlastnictví k právu stavby,
není-li
zřízena stavba vyhovující právu stavby
Dobrý den,
mám dotaz, jak zaúčtovat a daňově vypořádat ukončení podnikání fyzické osoby a vklad celého "závodu" jako příplatek do vlastního kapitálu sro.
1) Fyzická osoba, plátce DPH, ukončila k 29.2.2020 činnost a veškerý majetek = hmotný neodepsaný, nehmotný, závazky a pohledávky, zaměstnance vložila jako příplatek společníka do kapitálu sro. Celý závod byl oceněn znaleckým posudkem na 330.000,- Kč. Jak vypořádat ukončení podnikání a daňové přiznání fyzické osoby za rok 2020?
2) jak zaúčtovat v s.r.o. "vklad majetku" 1.3.2020 - hlavně rozdíl mezi oceněním a jeho reálnou hodnotou = převedenými závazky, pohledávkami, výplatou zaměstnanců za 2/2020, jak s majetkem, který u fyzické osoby nebyl odepsaný.
Děkuji a přeji hezký den
Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat na zdanění prodeje družstevního podílu. V lednu 2018 jsem koupila družstevní podíl - byt (vzala jsem si na koupi hypotéku). Byt jsem zrekonstruovala a nyní v únoru 2021 jsem družstevní podíl prodala. Chci s přítelem stavět rodinný dům (na pozemku, který již přítel vlastní), do konce roku 2021 chceme vyřídit stavební povolení a v roce 2022 začneme se stavbou domu. Peníze z prodeje družstevního podílu použiji v souvislosti se stavbou ať už na přípojky, poplatky na úřadech, za projekty a vybavení rodinného domu. Vztahuje se na mě i v tomto případě osvobození od daně z příjmů dle §4 a §4b ZDP? Je mou povinností sdělit FÚ do konce roku 2021 příjem z prodeje družstevního podílu?
Děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den,
pronajímám družstevní byt, trvale jsem jinde a nevím jak naložit s těmito náklady:
1. Mám fakturu na 50 000 Kč vystavenou makléřem, který mi převod členských práv zprostředkoval, zaplaceno z mých vlastních zdrojů,
lze započítat v DAP do nákladů?
2. Dále poplatek SBD za převod z paní X na mne ve výši 5 500 Kč, opět zaplaceno z vlastních zdrojů, mohu započítat do nákladů?
3. Poplatek za souhlas s podnájmem SBD, zaplacený SBD ve výši 1500 Kč opět z vlastních zdrojů, mohu dát do nákladů?
4. Nájmy, které platím družstvu každý měsíc např. 2800 Kč za období 01.02/2021..zaplacené mnou (byt nebyl ještě v pronájmu), opět mohu dát do nákladů, ano, ne?
5.Mám podnájemníka, posílá mi 6500 Kč měsíčně na účet a já z toho platím Nájem SBD + Splátku Předhypotéky + cca 380 kč mi zbývá navíc , např pro odložení na případnou výmalbu , do budoucna.
Otázka zní, které z těchto nákladů (nájem + splátka hypo + něco navíc od podnájemníka )mohu dát do nákladů a které nikoli?
6. Protože v bytě trvale nebydlím, nemohu snížit daňový základ o zaplacené úroky, takže ho mohu dát tyto zaplacené úroky do Nákladů, ano, ne?
Děkuji Vám.
Pěkný zbytek dne.
Hronecová Lenka
Dobrý den,
jako OSVČ poskytuji služby firmě ve Velké Británii (jiný příjem nemám), a rád bych se zeptal na změny v důsledku Brexitu. Až do konce 2020 jsem za každý měsíc podával VIES a přiznání k DPH. U VIES je myslím situace jasná - vzhledem k tomu že Británie už není členem EU, není ho třeba podávat.
Nejsem si ale jist jak je to s DPH - mám ho jako "identifikovaná osoba" podávat? Ve formuláři by to počítám patřilo do řádku 26 jako "Ostatní uskutečněná plnění s nárokem na odpočet daně (§24a, ...)" ale narazil jsem i na zdroje podle kterých identifikovaná osoba v tomto případě ani není povinna přiznávat daň. Viz. např. https://www.pruvodcepodnikanim.cz/clanek/identifikovana-osoba/, takže si ani nejsem jist zda jsem v minulosti DPH nepodával "zbytečně".
Dobrý den
s.r.o. v letech 2018-2020 provedlo stavební práce na nemovitosti - TZ, na které bylo žádáno o dotaci z EU.
27.2.2020 bylo doručeno Rozhodnutí o poskytnutí dotace v max.výši 52% způsobilých výdajů, částka dotace uvedená v rozhodnutí činí 5 068 473,66Kč.
Ke dni 3.12.2020 byly práce ukončeny, celková výše způsob.výdajů činí 9 517 658,--Kč, z čehož se bude odvíjet 52% částka dotace,která tedy vyjde nižší než částka v rozhodnutí.
K 3.12.2020 jsme zvýšili hodnotu nemovitosti o provedené TZ v ceně 9 517 658,--Kč.
Dotace momentálně prochází kontrolní fází, z naší strany je žádáno o doložení karty majetku, na které bude odečtena-snížena ceny TZ o výši dotace z rozhodnutí (5 068 473,66Kč) , i když už teď víme, že tato částka nebude aktuální a bude nižší.
Je tento postup prosím správný ? Konzultovali jsme správný postup s daň.poradcem, a došli jsme k postupu, kdy bychom měli v r.2020 zvýšit cenu majetku o TZ, a až následně v okamžiku kdy bude odsouhlasena konkrétní výše dotace, ponížit o tuto částku hodnotu majetku v r.2021.
Případně jak účetně a daňově postupovat, pokud bychom měli opravdu v r.2020 snížit hodnotu o předpokládanou dotaci, z této částky proběhnou odpisy a následně v r.2021 se zjistí, že přijatá dotace bude v nižší částce ? Jak se tento stav projeví v r.2021 ?
Zároveň poprosím o informaci, ke kterému datu jsme povinni účtovat o nároku na dotaci - k datu obdržení Rozhodnutí o poskytnutí dotace a to v částce na tomto rozhodnutí uvedené ? I když se nebude shodovat s konečnou výší dotace ?
Děkuji za odpověď
Dobrý den,
Můj přítel opravil a zhodnotil staré kůlny na mém pozemku. Byly to různé přístřešky, boudy a chlívky ze dřeva, které zde stály zhruba 50 let, ale zaevidované na Katastru nemovitostí nejsou.
Původně z nich udělal zahradní chatku – na přespání návštěv. Vybudoval tam i Wc a koupelnu a vše napojil na veřejnou kanalizaci. Napadlo ho, že objekt bude pronajímat. Na stavebním úřadě mu sdělili, že objekt nemůžou řádně zaevidovat, jelikož se nachází v blízkosti říčky. Pokud tam prý již v minulosti něco stálo, nemají s tím problém, ale dokladovat to nelze.
Přítel začal chatu pronajímat a pro velký zájem tam vybudoval z bývalé dřevěné garáže i zastřešenou venkovní kuchyň, posezení a stání pro auto.
Pronajímá oficiálně s Živnostenským listem. Vede daňovou evidenci.
Prosím o radu
– jak se k tomu mám postavit já, jako majitelka pozemku a bývalých objektů. Napsat nějakou nájemní smlouvu za 1Kč ročně? Jak by měla znít? Nerada bych byla zodpovědná za všechny nedostatky.
- Veškeré náklady spojené se stavbou platí on, ale nevíme, jaké náklady můžeme uplatnit v daňové evidenci. Nemá zatím chatu zařazenu v majetku své firmy. Nevíme, jak bychom ji mohli zařadit.
Přestavba stála nemalé peníze – materiály, nářadí atd. a samozřejmě spoustu práce. A nyní netušíme, jak využít náklady, abychom neplatili zbytečné daně.
A podobný problém máme ještě s chalupou. Můj přítel před lety zakoupil starou polorozbořenou chalupu, kterou svépomocí již řadu let opravuje. No a nyní, když má zkušenost s pronájmem chaty, chtěl by pronajímat chalupu, až ji dostaví.
- jak by prosím šlo vložit majetek zakoupený před cca 5-6 lety, jehož hodnota je nyní minimálně pětinásobná, aby mohl uplatňovat odpisy majetku, opravy atd. nebo jiné řešení? A jaké.
Děkuji za odpověď
Kobrová
Dobrý den,
jsme dva OSVČ, nejsme plátci DPH, výdaje řešíme "paušálem", tedy procentem z příjmů. Pro spolupráci při provozování e-shopu chceme uzavřít smlouvu o společnosti ve smyslu § 2716 a násl. nového občanského zákoníku.
Rád bych navázal na odpověď GeoNBK z 22. 1. 2018 16:45, kde je to pěkně popsáno a vysvětleno.
Zajímá nás, zda takováto spolupráce pomocí "společnosti" dvou OSVČ na jeden e-shop je použitelná. Jeden bude řešit správu systému a vše online, druhý fyzické vyřizování objednávek a bude „pověřeným společníkem“, pod jehož IČ se bude fakturovat. Rozdělení příjmů a nákladů bude rovným dílem. Fungování bude ošetřeno smlouvou.
Zajímá nás také, zda můžeme využít Paušální daň pro OSVČ zavedenou od roku 2021. Může se k ní přihlásit pouze jeden z nás a druhý výdaje procentem, nebo i oba? Pokud oba, znamená to opravdu pouze evidenci všech příjmů s hlídáním limitů pro přihlášení k DPH a to je vše ohledně úřadů?
Poslední dotaz navazuje na odpověď GeoNBK z 22. 1. 2018 16:45 (Ing. Jan Molín, Ph.D. https://www.podnikatel.cz/poradna/dane-a-ucetnictvi/118/ )
Cituji „Obrat dosažený fakturujícím společníkem (obrat ve smyslu § 4a zákona o DPH) bude rozdělován v poměru dle smlouvy mezi společníky (poměr rozdělování příjmů), není tedy (pro účely DPH) obratem výhradně tohoto společníka.“
Je toto ošetřeno nějakým zákonem nebo metodikou? Nikde jsme k tomuto nic nenalezli, pouze se řeší plátci DPH. Děkuji za odpověď.
Dobrý den
Zaměstnankyně - matka byla většinu roku 2020 na nemocenské a mateřské.
Daňové zvýhodnění na starší děti bylo zaměstnavatelem měsíčně na výplatnici uváděno, ale neuplatněno**.
Lze v ročním zúčtování daně uplatnit zvýhodnění na děti u otce? *
Stačí pro mzdovou účtárnu zaměstnavatele otce jako podklad čestné prohlášení matky o neuplatnění zvýhodnění?
Poznámky:
Dotaz směřuje pouze na převod zvýhodnění na děti - zpětně při ročním zúčtování daně.
Samozřejmě je nutno splnit ostatní podmínky (vyživovaná osoba, společně hospodařící, atd.).
V předchozích letech matka pracovala a uplatňovala odpočty na děti na základě potvrzení účtárny zaměstnavatele otce. Proto děti "zůstaly" u ní, neuvědomila si to a došlo k této situaci.
* Mzdová účtárna tvrdí, že při ročním zúčtováním daně "převést děti" na druhého rodiče nelze.
Ale po uplynutí zdaňovacího období je možné změnu pozice dětí provést zpětně v rámci daňového přiznání obou poplatníků.
Domnívám se, že by tedy mělo jít i prosté "převedení dětí" na druhého rodiče.
(Samozřejmě je nutné vypořádat v ročním zúčtování u obou rodičů.)
** Neuplatněno bylo (a v ročním vyúčtování daně bude) správně, protože zaměstnankyně v 2020 nesplnila podmínku minimálního ročního příjmu pro uznání zvýhodnění. Do minimálního příjmu se nemocenská a mateřská nepočítá.
Předem děkuji
S pozdravem
Jiří Kaplan